Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Spekulerende..

Hei. Har ønske om å bli gravid. Har tatt blodprøver, som er normale. Har også vært på vaginal ultralyd for utredning i forhold til PCO, da jeg har hatt uregelmessig mens i snart ett år. Det jeg lurer på, er hva som er normalt å se på vaginal ultralyd, spesielt med tanke på ovariene? Fikk forklart at man kunne se små follikler, eller hva det var, og jeg kunne se ca 5-7 slike i hver ovarie, av ulik størrelse, men ikke veldig store. Legen sa at dette var normalt, og at han ikke kunne påvise PCO. Men etter å ha snakket med andre begynner jeg å lure, er dette normalt? Og hva er dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305636-hva-er-vanlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved PCO på eggstokkene ser man over 10 eggsekker (follikler) som gjerne ligger rundt kanten på eggstokken. Du har ikke så mange follikler, så da vurderes dine eggstokkersom normale. Hvis du har mer enn 35 dager mellom menstruasjonene eller ikke klart har eggløsning, vil det være naturlig å stimulere eggløsning med pergotime. Det brukes også ved PCOS. Så egnetlig er ultralydfunnet ikke avgjørende hos deg.

Lykke til, vennlig hilsen Mette Haase Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305636-hva-er-vanlig/#findComment-2482624
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...