Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er nå i uke 22 i mitt 2. svangerskap. Er selv rhesus negativ og min mann og datter er rhesus positive.

Etter forrige fødsel fikk jeg den vanlige sprøyten som liksom skulle hindre at jeg dannet antistoffer denne gangen.

Det hjalp tydeligvis ikke. Allerede på blodprøven i uke 8 var det tegn til antistoffer i blodet mitt.

Nå lurer jeg på hvordan dette bør følges opp videre. Legen min har ikke ført opp mer enn de vanlige Rh prøvene i uke 32 og 36 slik jeg hadde i første svangerskap. Er dette for få prøver for sent? Nå som jeg allerede har dannet antistoffer?

Hvordan vet man at noe er i ferd med å gå galt? Det er jo ingen symptomer hos moren på at morens blod ødelegger de røde blodlegemene til fosteret. Måler man mengden antistoffer i morens blod og vurderer utifra hvor høyt dette er om det er nødvendig med f.eks. en fostervannsprøve? Er det standard med fostervannsprøve når man har påvist antistoffer i morens blod?

I det jeg har lest om rhesus immunisering står det at man om nødvendig setter i gang fødselen tidligere for å stanse morens påvirkning av fosterets røde blodlegemer. Hvor tidlig er det snakk om? Gjøres dette basert på funn i fostervannsprøven? Andre prøver?

Det virker som om det nå er veldig sjelden med rhesus immunisering. Hvorfor virket ikke sprøyten jeg fikk etter første fødsel? Vil det være farlig å få flere barn, siden de med stor sannsynlighet også vil bli Rh+?

Dette ble mange spørsmål, men etter å ha lest en del om dette er jeg blitt bekymret for hvorvidt legen min er klar over at jeg har antistoffer i blodet (selv om det står på blodprøveresultatet) og om han følger meg opp riktig siden dette ikke er blitt tatt opp på en eneste kontroll siden uke 8. Det er nå 14 uker siden.

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30564-2-svangerskap-dannet-antistoffer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis jeg skal svare på alt det du her spør om, er jeg redd jeg går litt utover min kompetanse i tillegg til min kapasitet. Jeg synes derfor at du først og fremst skal be om en ekstra samtale med din lege, så du kan få skikkelig informasjon, samtidig som du kan minne han om at det er vanlig å ta en ny test ved ca. 18. uke når det er funnet antistoffer (anti-D) tidligere. Derfra følger man opp med de testene som anses som nødvendig og som du var inne på, er fostervannsanalyser noe man kanskje må vurdere å ta. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...