Gå til innhold

Akupunktur

Anbefalte innlegg

Gjest Most Are

Hei Jeg har et spørsmål vedrørende behandling jeg hadde i går. Vanligvis når jeg har time hos bedriftsfysioterapeut som er også akupunktør får ofte behandling som er en kombinasjon av fysiomasasje og akupunktur(i armen) I går hadde jeg samme type behandling, dvs fysiomassasje og i og med jeg har i det siste smerter i ryggen og beina fikk akupunktur også. Men det så plager meg er at nålene blir satt inn i kroppe gjennom bukse og strømpebukse. Jeg reagerte ikke med det samme - hadde full tillit til fysioterapeut min bedrift valgte, men jo mer jeg tenker på det desto mer er jeg bekymret .Alt virket så uprofesjonelt. Burde ikke nålene vare sterile før de kommer inn i kroppen? Hva med alle de bakterie som finnes på klærne som nålene gikk gjennom før de blir satt inn i kroppen? Hvor farlig er det egentlig? Må jeg ha noen blodprøver får å teste om jeg er smittet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305679-akupunktur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tinkebøtta

Jeg er selv akupunktør og har aldri før hørt om at nåler blir satt gjennom klærne. Det er helt uhørt og skal ikke forekomme. En ting er risikoen for smitte, en annen ting er at punktlokalisasjonen og retning på innstikket må være helt nøyaktig og det kan man umulig få til gjennom klær (!).

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med etisk komite i Norsk akupunkturforening. Denne foreningen organiserer alle akupunktører som er seriøse. Hvis vedkommende er organisert vil han eller hun garantert bli ekskludert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305679-akupunktur/#findComment-2485885
Del på andre sider

Gjest Most Are

Jeg er selv akupunktør og har aldri før hørt om at nåler blir satt gjennom klærne. Det er helt uhørt og skal ikke forekomme. En ting er risikoen for smitte, en annen ting er at punktlokalisasjonen og retning på innstikket må være helt nøyaktig og det kan man umulig få til gjennom klær (!).

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med etisk komite i Norsk akupunkturforening. Denne foreningen organiserer alle akupunktører som er seriøse. Hvis vedkommende er organisert vil han eller hun garantert bli ekskludert.

Tusen tak for svar

Nå er jeg veldig bekymret for at jeg er kanskje fått noen infeksjon av dette( jeg er kvalm ) så tenker å ta blodprøver å sjekke om jeg har evt. blitt smittet , men lurer på hvor lang tid etter jeg kan teste for smitte og hva slags prøver må tas for å teste om det foreligger noen smittsomme sykdommer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305679-akupunktur/#findComment-2487454
Del på andre sider

Tinkebøtta

Tusen tak for svar

Nå er jeg veldig bekymret for at jeg er kanskje fått noen infeksjon av dette( jeg er kvalm ) så tenker å ta blodprøver å sjekke om jeg har evt. blitt smittet , men lurer på hvor lang tid etter jeg kan teste for smitte og hva slags prøver må tas for å teste om det foreligger noen smittsomme sykdommer

Forutsatt at nålene ikke har vært brukt på andre før deg, men kun passert gjennom dine egne klær er sjansen for smitte uhyre liten, nærmest teoretisk vil jeg si. Jeg ville personlig ikke vært redd for det selv om praksisen i seg selv er uhørlig.

Med skitne nåler er det blodsmitte man er redd for, det vil si at en nål har vært først i en syk pasient og deretter brukes den samme nålen på deg. En akupunkturnål er ikke hul slik som blodprøvekanyler, og kan derfor bringe med seg kun en ørliten mengde blod. Denne mengden er i praksis for liten til at f.eks. HIV viruset kan smitte over. Hepatitt B er det en viss mulighet for at kan overføres, forutsatt altså at nålen har vært i en smittet person først.

Organiserte akupunktører skal kun benytte sterile CE merkede engangsnåler, så jeg ville ikke bekymret meg for dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305679-akupunktur/#findComment-2487553
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...