Gå til innhold

hårtap

Anbefalte innlegg

Gjest litt forfengelig:-)

Hei:-) Jeg er en 23 år gammel kvinne som lider av hårtap. Jeg ser på bilder at det nok har pågått jevnt og trutt siden slutten av vgs. Hårtapet har fordelt seg jevnt over hele hodet, men noe mindre i bakhodet. Det er ingen andre kvinner i familien min som har vært plaget av hårtap. En del menn har forøvrig vært plaget. Kan kvinner arve slikt fra menn? historie: Jeg har vært plaget av sterk pollenallergi siden barneskolen. Etter vgs ble jeg satt på en desensibiliseringskur (tror medisinen het allutard). Jeg tok siste sprøyte januar 2008. Ellers har jeg siden ungdomsskolen vært plaget av hovne lymfeknuter bak ørene og i brystene. (Dersom jeg klemmer på brystene kommer det ofte en melkeaktig gul væske ut). Jeg har brukt p-pille siden ungdomsskolen, først trionetta, så yasmin. Sluttet med p-pillen i mai i fjor (2007). Da fikk jeg ikke menstruasjon før i september, men mensen har vært noenlunde regelmessig siden da. I fjor sommer begynte jeg å få et utslett på brystet, flekkvis. Noen flekker forsvinner, andre blir igjen. Noen ganger klør det, andre ganger ikke. Jeg viste disse til fastlegen min, da jeg var litt redd for at de var hudkreft. (pigmentforandring og ujevne). Dette avviste han med en gang og gav meg en resept på apolar salve. Da denne ikke hadde virket noe etter to uker, sluttet jeg med den. Nå bruker jeg vitapan. Den hjelper i allefall på kløen. Kan sympomene ovenfor ha noen sammenheng? Eller bør jeg innstille meg på at hårtapet nok er kronisk? (Fastlegen min har forsøkt å henvise meg til hudavdelingen på UNN, men de avviste den. Fastlegen min har klaget på henvisningen, så vi får se om jeg får eksperthjelp eller ikke.) Det hadde i allefall vært greit å få noen tanker fra dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305795-h%C3%A5rtap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Først vil jeg si at det jeg synes det bør være eksperthjelp tilgjengelig så du kan få en diagnose på dine hud-og hårplager og kanskje også behandling. Slik du beskriver håravfallet høres det dessverre ut til å kunne passe med den kvinnelige varianten av arvelig hormonelt håravfall også kalt "androgenetisk". Dette er relativt sjelden hos kvinner og spesielt i ung alder , men forekommer av og til . I motsetning til hos menn fordeler det seg da gjerne jevnt over issen. Stans i p piller kan også gi håravfall , men det er forbigående i løpet av noen mnd. Håravfallet ditt er nok en isolert tilstand som ikke henger sammen med det andre du beskriver. Du kan forsøke lokal behandling med Rogaine forte, det kan bremse tapet og også gi gjenvekst. Det utslettet du har på kroppen er nok ikke farlig. Etter beskrivelsen er det relativt sannsynlig en form for ufarlig soppinfeksjon som starter når man svetter og er mye varm, blir tørre lett flassende flekker på kroppen , etter hvert med pigmentforandringer. Behandlingen er Fungoral shampo tynnet i litt vann som gnis på overkroppen og dusjes / skyldes av etter 5-10 min . Da kan flekkene forsvinne og huden pigmentere normalt når du kommer i solen igjen. Dette er også en isolert tilstand som ikke henger sammen med andre av de tingene du nevner. Ønsker deg lykke til og håper du snart får komme til hudlegen. Hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305795-h%C3%A5rtap/#findComment-2484300
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...