Gå til innhold

Rosacea etter hyperhidroseoperasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest studine82

Jeg er en 25 år gammel kvinne som har vært gjennom en operasjon for hyperhidrose. Operasjonen var vellykket og har gjort hverdagen mye lettere, men jeg lurer på om jeg til gjengjeld har utviklet rosacea. Som tenåring hadde jeg ikke kviser annet enn noen få, små som kom på og like ved nesen. Jeg rødmet heller aldri, i stedet strømmet blodet vekk fra ansiktet når jeg havnet i en "rødmesituasjon". Etter operasjonen har jeg begynt å rødme i ubehagelige situasjoner, når jeg blir varm osv., uten at det i seg selv fremstår som noe problem for meg (det virker som om andre oppfatter det som sjarmerende). Problemet er heller at jeg i tillegg har fått kviser, større enn før, særlig på kinnene. Det dreier seg om ganske dype, røde kuler som dukker opp enkeltvis/spredt. Jeg hadde i utgangspunktet sensitiv hud på grensen til tørr. Etter å ha lest en del om rosacea, mistenker jeg at det dreier seg om noe annet enn standard uren hud. Høres det sannsynlig ut? Og bør jeg i tilfelle gå over fra å bruke en renseserie for fet/uren hud tilbake til en for sensitiv hud? Jeg har vært til hudlege allerede og fått antibiotikakur mot urenhetene. Den hjalp så lenge den varte, men ikke særlig lenger. Det verste er alle arrene jeg får (flate og røde). Hudlegen sa at de vil forsvinne med tiden og at jeg ikke trengte å bekymre meg, men ettersom jeg stadig får nye kviser, får jeg bare flere og flere arr. Jeg har svært lys hud, så resultatet ser ikke spesielt pent ut. Stemmer det at arrene vil forsvinne? Etter hvor lang tid? Finnes det noen kremer eller lignende som speeder opp helingsprosessen? Jeg vet de kan fjernes med laser, men frykter at det vil bli kostbart ettersom det er så mange av dem. Antageligvis kommer jeg til å be om ny henvisning til hudlege neste gang jeg er hos fastlegen, men vil sette stor, stor pris på foreløpige svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305797-rosacea-etter-hyperhidroseoperasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du skriver ikke hva slags svetteoperasjon du har fått utført. Den ene er lokal der man fjerner svettekjertlene under armene, den andre med kutting av en nerve som har med regulering av svettekjertlene å gjøre. Ingen av disse operasjonene skal føre til rosacea eller rødmetendens. Muligens kan det etter nervekuttingen oppstå en ”paradoks” reaksjon med mer rødming i stedet for mindre , men det er i tilfelle svært sjelden.

Når det gjelder de kviselikende utbruddene du har fått i ansiktet, er heller ikke det noe typisk fenomen etter svetteoperasjon. Imidlertid er det en del som får kraftige acneutbrudd i voksen alder og det høres ut til å være det som har rammet deg. Slik du beskriver det med store bylledannelser og etterfølgende arr, er nok dette mer acne enn rosacea , selv om det også kan forekomme ”blandingsformer”. Jeg synes ikke du skal slå deg til ro med at dette ordner seg uten videre. Du bør ha effektiv behandling slik at du får kontroll med utbruddene raskest mulig så det ikke dannes nye arr. Din bekymring er berettiget og skal ikke bagatelliseres. Enten må du gjenoppta antibiotikabehandling eller / og dersom det ikke gir seg på sikt, bør du ha Roaccutanetabletter som kan gjøre deg varig bra. Arrene er dessverre vanskelige å behandle, selv om det røde kan bedres med karlaser og ujevnhetene med Fraxel laser. Så ta du bør forsøke å komme deg til hudlege igjen så snart som mulig og kan gjerne henvise til det jeg har skrevet. Ønsker deg lykke til . Hilsen Hudlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...