Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest siwidi

Hei

Takk for godt og hyggelig svar på mine spørsmål i går. Nå som været har blitt så varmt og godt så har mine hender og føtter hovnet opp en god del. I bena er det faktisk såpass at jeg får vondt i fotsålene + at de er kokende varme. Jeg leser overalt at det er helt normalt og vanlig og slik er det bare. MEN er det noe jeg kan gjøre for å minke vannansamlingene? Drikker mye væske og prøver å sitte med bena høyt, men det hjelper lite, synes jeg. Synes rett og slett at det er plagsomt - spesielt det at jeg blir så ufattelig varm på føttene (trodde aldri jeg skulle klage på slikt - jeg som alltid er så iskald på føttene...) Tok et kaldt fotbad i går og det lindret bare en stund.

Takknemlig for svar.

Klem fra (29+5)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30592-vann-i-hender-og-f%C3%B8tter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er faktisk ikke så mye du kan gjøre for å bli kvitt all den overflødige væsken du har i kroppen nå som du er gravid. Selv om du skulle finne på å ta vanndrivende, noe man absolutt ikke skal gjøre i svangerskapet, vil væsken komme tilbake. 40% av de gravide har rett og slett en kraftig tendens til ødemer/væskeansamlinger og det skyldes de store forandringene i sirkulasjonssystemet, Vanligvis vil det verste presset i beina være borte etter en natt i senga, i motsetning til de med svangerskapsforgiftning. Det er viktig at du ikke står lenge av gangen. Det er bedre å ligge med beina høyt enn å sitte på en stol. Det er også bra å drive litt fotgymnastikk når du ligger. Det gjør det selvfølgelig ikke noe bedre at det er varmt ute, men drikk mye vann og ta godt vare på deg selv. Når du er så varm på føttene, kan det kanskje være en ide å prøve med avkjølende gele ,somidrettsfolk gjerne bruker på blåmerker o.l. Dette får du får kjøpt på apoteket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...