Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mariasiv

Jeg fikk påvist en stor cyste på høyre eggstokk i dag, da jeg kom for å fjerne hormonspiralen. Dette var kun en måned etter at jeg var til gynokolog sist, da alt var "normalt" (på tross av at jeg kom for uutholdelige smerter. Jeg har hatt en cyste før, for halvannet år siden, som sprakk og medførte smerter av en annen dimensjon. Var på ultralyd dagen etter den sprakk, og de så en sprukket "ballong", uvisst hvor stor.. Denne som de påviste i dag var 5 cm stor, rimelig rund. Gynokologen var ikke norsk og jeg ble redd for det hun sa. Hun sa at jeg måtte komme tilbake over sommeren, for man kunne aldri vite hva den inneholdt, og mulig måtte den fjernes via navelen. Samtidig sa hun at det ikke var farlig å prøve å bli gravid. Hvordan henger dette på greip? Jeg har hatt veldige magesmerter i to-tre måneder, det var derfor jeg var der sist for halvannen måned siden. Og jeg angrer sånn på at jeg ikke tok ut spiralen da, for da hadde det vel ikke kommet en cyste der? Føler virkelig at dette har med spiralen å gjøre. Jeg har også fått smye større mage, uten at jeg har lagt på meg i vekt, ser helt gravid ut (har til og med testet meg) vært veldig kvalm (kastet opp), og altså blødd i store mengder, klumper, i halvannen måned nå. Jeg er livredd for at dette ikke er en vanlig cyste, det føles ut som om noe er galt. Er dette en corpus luteum cyste tror du, eller kan det være noe farlig som har gjort at buken har vokst sånn? Jeg er 28 år, ett barn 5 år. Hatt hormonspiral i 2,5 år. Skal aldri putte i meg et slikt instrument igjen, har vært fryktelig plaget med smerter og blødninger hele tiden egentlig, men først meget tiltagende altså de siste månedene. Har holdt ut siden jeg får migrene av p-piller og har fått akutt egglederbetennelse av kobberspiral. Jeg er redd for kreft, infertilitet osv. Vil cycten krympe nå som jeg har fjernet sprialen? Ønsker meg ett barn til, og vil hvertfall ikke operere eller død! forrige gang sprakk cysten da jeg hadde sex, burde jeg ha hard sex og prøve å få den til å sprekke selv? Kan jeg ikke få sprukket den på sykehuset og i det minse få påvist hva slags cycte det er ved å ta en prøve av den? Hvis cycten sprekker av en eller annen grunn, er det mindre sjanse for at den kommer tilbake nå som jeg har tatt ut spiralen? Gynokologen sa bare i dag at hun "ikke likte" det hun så, men altså foretar hun seg ikke noe mer? fortalte henne ikke om voksende mage osv..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305977-cyste-livredd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geir

Nb! Eg er ikkje noe fagmann på det område, men eg syns litt synd på deg og forstår at du blir redd.

Men...Når legen sa at du måtte komme igjen over sommeren (dvs. om over 3 mnd.) så er ho nok ganske trygg på at det ikkje er en ondartet svulst (kreft), du hadde nok blitt lagt inn for nærmere undersøkelse eller ihvertfall fått ny time for undersøkelse med en gang.

Så eg tror du kan føle deg _rimelig_ trygg.

Uansett, eg "krysser fingrene" og ønsker deg god bedring. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305977-cyste-livredd/#findComment-2485496
Del på andre sider

Gjest ny undersøkelse

Jeg har selv operert bort cyste etter bruk av spiral, etter et år med store magesmerter. Hos gynekologen fikk jeg beskjed at det er vanlig å få cyster når man bruker spiral. Det burde være forbudt å selge spiraler, og forbudt å holde tilbake slik viktig informasjon. Du bør oppsøke en ny gynekolog og evt bestille time til operasjon, for det er lange ventelister.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305977-cyste-livredd/#findComment-2485505
Del på andre sider

Gjest opereres onsdag

Jeg har selv operert bort cyste etter bruk av spiral, etter et år med store magesmerter. Hos gynekologen fikk jeg beskjed at det er vanlig å få cyster når man bruker spiral. Det burde være forbudt å selge spiraler, og forbudt å holde tilbake slik viktig informasjon. Du bør oppsøke en ny gynekolog og evt bestille time til operasjon, for det er lange ventelister.

enig i det!få en second-opinion.og som du nevner,lengre ventelister for operasjon.selv skal jeg endelig få fjernet denne ubehagelige cysten onsdag:) etter at en second opinion av situasjonen var gjort.første besøk ga meg lite,"bare vent noen mnd"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305977-cyste-livredd/#findComment-2485507
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...