Gå til innhold

Hva er det for noe tull at man ikke kan spise jordbær under ammeperioden?


Gjest Nikkaba, 36+ 4

Anbefalte innlegg

Gjest Nikkaba, 36+ 4

Jeg gafler i meg jordbær hele sommeren; helt fra de belgiske kommer og til langt utpå høsten, og dette har jeg gjort uavhengig om jeg har vært gravid eller ammende, eller "bare" meg!!

Ingen av barna mine har reagert negativt på dette!!

Hvor kommer denne myten fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Som kjent skal ikke små barn ha jordbær fordi de lett kan fremkalle allergi. I tillegg er de ganske kraftige for magen og skaper luft i magen som igjen kan gi mageknip.

Noen reagerer ikke, mens andre gjør.

Min sønn hadde skikkelig mageknip når jeg spiste jordbær under ammingen, men min datter reagerte ikke i det hele tatt.

Jeg gaflet også jordbær når jeg ammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Har jordbærspist meg gjennom fire ammeperioder og aldri merka noe på bebisene.

Det har vel noe med mengden å gjøre, også. Hadde jeg pressa i meg et par-tre-fire kurver hadde jo JEG blitt dårlig, og sikkert ungen også...

Det eneste jeg egentlig merka som kunne virke på ungen var slike ting som "lager luft" på meg selv: druer, rosiner, plommer, fersk gjærbakst osv, for ikke å snakke om kunstig søtningsmiddel (lightbrus og sukkerfrie drops...). Ungene fikk ikke vondt, men ble veldig "luftige" de også...

Ellers er vel jordbær nokså allergent, men det er helst de som er VELDIG disponert som skal unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Som kjent skal ikke små barn ha jordbær fordi de lett kan fremkalle allergi. I tillegg er de ganske kraftige for magen og skaper luft i magen som igjen kan gi mageknip.

Noen reagerer ikke, mens andre gjør.

Min sønn hadde skikkelig mageknip når jeg spiste jordbær under ammingen, men min datter reagerte ikke i det hele tatt.

Jeg gaflet også jordbær når jeg ammet.

Kjære Nikkaba. Hvem vet hvor denne myten kommer fra? Jordebær med sukker og fløte det er deilig det! God jorbærsommer til deg og alle ammende som selv tåler jordebær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Enig med deg. Har jordbærspist meg gjennom fire ammeperioder og aldri merka noe på bebisene.

Det har vel noe med mengden å gjøre, også. Hadde jeg pressa i meg et par-tre-fire kurver hadde jo JEG blitt dårlig, og sikkert ungen også...

Det eneste jeg egentlig merka som kunne virke på ungen var slike ting som "lager luft" på meg selv: druer, rosiner, plommer, fersk gjærbakst osv, for ikke å snakke om kunstig søtningsmiddel (lightbrus og sukkerfrie drops...). Ungene fikk ikke vondt, men ble veldig "luftige" de også...

Ellers er vel jordbær nokså allergent, men det er helst de som er VELDIG disponert som skal unngå det.

Kjær Enia.Morsmelk er holdbar minst i 3 mnd. i fryser. Melken skiller seg når den tår. Kan trolig være fett du ser oppå melka. Rist den godt så vil du se at den får sin vanlige utseende. Har du hatt sopp i en perioder som du har pumpet og frosset melk, bør du kaste denne.Høres ut som om barnet ditt spiser godt. Lurt å gi morsmelk før grøten for å sikre at du vedlikeholder produksjonen.Haster ikke med mere mat dersom hun er tilfreds, morsmelk er fortsatt den viktigste næringen.Barn i den alderen kan gjøre seg fort ferdig og alikevel få nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Antageligvis fordi det er sterke allergener i jordbær.

Jeg har spist _alt_ under begge ammeperiodene mine.

Kjære tiliti.Morsmelk skal altid gies først i måltidet helt til det er aktuellt for deg å begynne å trappe ned ammingen.Du dekker behovet hennes med den menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Kjær Enia.Morsmelk er holdbar minst i 3 mnd. i fryser. Melken skiller seg når den tår. Kan trolig være fett du ser oppå melka. Rist den godt så vil du se at den får sin vanlige utseende. Har du hatt sopp i en perioder som du har pumpet og frosset melk, bør du kaste denne.Høres ut som om barnet ditt spiser godt. Lurt å gi morsmelk før grøten for å sikre at du vedlikeholder produksjonen.Haster ikke med mere mat dersom hun er tilfreds, morsmelk er fortsatt den viktigste næringen.Barn i den alderen kan gjøre seg fort ferdig og alikevel få nok.

Dette er feil svar til feil person....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Kjære tiliti.Morsmelk skal altid gies først i måltidet helt til det er aktuellt for deg å begynne å trappe ned ammingen.Du dekker behovet hennes med den menyen.

problemer med data`n?

Feil sted og feil sp.m. igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte som har eksem opplever at den blir verre av jordbær. (Histaminfrisettende matvare). Jeg har merket det på begge mine barn da jeg ammet - så jeg spiste lite jordbær. Det er sikkert der den "myten" kommer fra! Det må jo være opp til hver enkelt å vurdere det i forhold til om deres barn er disponert for eksem/allergi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Enkelte som har eksem opplever at den blir verre av jordbær. (Histaminfrisettende matvare). Jeg har merket det på begge mine barn da jeg ammet - så jeg spiste lite jordbær. Det er sikkert der den "myten" kommer fra! Det må jo være opp til hver enkelt å vurdere det i forhold til om deres barn er disponert for eksem/allergi!

...men når "alle" oppfatter det dithen at man ikke skal spise jordbær under amming, er det hysteri på gang...

Er man disponert, og har sterke allergier i familien, er saken en ganske annen.

Spørsmålet mitt gikk mer til de som tror de ikke kan spise det de vil under ammingen, fordi de har hørt at det ikke er bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...