Gå til innhold

Anbefalte innlegg

tiavioleta

Hei. Og hjelp! Jeg er gravid idag 4. dag i den 4. uke. Har vært hos legen og fått det påvist etter positiv graviditetstest, med en blodprøve. Han regner fra den 1. dag i min siste mestruasjon. Jeg bor for tiden i et land hvor abort er forbudt, kommer ikke hjem til Norge før i august, og jeg er overhodet ikke klar for å bli mamma på et par år enda. Da det er forbudt ved lov å utføre abort her, er det bare å glemme å snakke med en lege om saken. De ga meg beskjed om å gjennomføre svangerskapet og komme tilbake i den 8 uke for å ta ultralyd -for FØRST DA å kunne gi meg sikkert svar på hvor langt jeg er på vei (de sier det er antakelig pga siste mens at jeg er snart 5 uker på vei, men de sa det aldri vites sikkert før ved ultralyd. Norske nettsider sier det er viktig å vite hvor langt man er på vei før det utføres abort. Dermed er jeg nå redd for at jeg er lenger på vei, og ender med et mislykket abortforsøk, for så å vite at jeg sannsynligvis har påført fosteret skader.. Jeg kan IKKE vente til den 8 uke med å finne ut hvor langt jeg eventuelt er på vei. (Selv om jeg vet det er innen den 9 uke en skal ta medisinsk abort). Dessuten tror jeg det er riktig at jeg kun er 4 uker på vei. Det var forresten kjæresten min som merket at magen min var annerledes, men legen påstod det er umulig dersom jeg er 4 uker på vei. Stemmer dette?? I dette landet i Latin Amerika er det mange gravide jenter som ikke ønsker barnet, som tar de samme abortpillene som brukes ved medisinsk abort i Norge (og andre land); Mifegyn og Misoprostol (Cytotec), for å avbryte svangerskapet. Det finnes tonnevis av forum med info om "oppskriften" til hvordan utføre medisinsk abort med disse, som er helt like de som gjelder her som i Norge. Mitt STORE PROBLEM er imidlertid at jeg kun får tak i Cytotec, det er totalt umulig å oppdrive Mifegyn her. Da det sies her at flere jenter bruker kun den i mangel av mifegyn, satser jeg nok på å teste ut det jeg også. De svelger en eller to, og bruker to eller tre som stikkpiller. Alt i ett, samme dag. Har du noe greie på denne fremgangsmåten? Jeg har ringt leger i Norge for å høre om oddsen ved svangerskapsavbrudd ved kun å ta "pille nummer 2", men blitt møtt med lite hjelp. Jeg trenger altså å vite om det finnes alternative måter jeg kan utføre en abort ved å kun bruke Cytotec (misoprostol) da jeg til tross for avgjørelsen, er noe urolig. Min kjæreste kommer til å sitte vakt og passe på hele tiden i tilfelle noe alvorlig skjer.. På telefon idag sa en lege til meg at i Norge brukes tre som stikkpiller dagen etter at en pille mifegyn svelges. Her sies det at jenter kun bruker misoprostol (cytotec) (to til å svelge og to til å føre inn i skjeden) og at det ved den måten er 80% sjanse for å abryte svangerskapet kun med disse. Altså, -de svelges og brukes vaginalt som en og samme behandling. Hva tror du er oddsen for at dette vil fungere? Hvis vi antar jeg er snart 5 uker på vei. Jeg er naturligvis redd for at det ikke skal fungere og dermed sitte igjen gravid uten å vite om fosteret har tatt skade av det mislykkede forsøket. Derfor har jeg lett meg i hjel for å finne ut hvilke virkemidler (innhold, sammensetning) som finnes i Mifegyn. Og mitt viktigste spm ER dermed kanskje dette: Kan virkemidlet dexametasona brukes (noenlunde) tilsvarende mifegyn?? I mifegyn, som ikke er å oppdrive her, finnes middelet dexametasona, og det finnes også i mange andre slags piller -mot andre problemer. Jeg vurderer nå å svelge to piller dexametasona (som er å få ganske enkelt tak i på resept), sammen med to cytotec, for så å vente en dag, og dagen etter ta tre stikkpiller Cytotec. Kan du være så vennlig å svare meg på om dexametasona kan erstatte mifegyn, i det minste mer enn ingenting??? Eller vil dette være risikabelt? For uansett kommer jeg til å ta stikkpillene da de i det minste gir 80% sikkerhet for at jeg avbryter svangerskapet. Så får det heller briste og bære dersom de ikke virker og jeg fortsatt er gravid etter forsøket... I tillegg har jeg et generelt spm, er det helt vanlig å ha mensliknende smerter iløpet av svangerskapet. Jeg har meget ømme bryster og er ganske stiv i kroppen, og antar det er et hav av "bivirkninger" ved det å være gravid, men jeg mener å alltid ha hørt at smerter ikke er bra. Jeg har iallefall hatt hele denne uken typiske murrende menssmerter. Men ikke en dråpe blod å finne! Dessverre, i mitt tilfelle... Tusen takk for alle svar! Det vil hjelpe vanvittig mye, da jeg er i en temmelig desperat situasjon... ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305991-abortpiller-i-land-hvor-de-er-forbudt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du er kommet i en riktig uheldig situasjon som jeg ikke vet om jeg kan hjelpe deg med. La meg først forklare hva som skjer ved en medisinsk abort.

Mifepriston (Mifegyn) motvirker progesteron som er nødvendig for bevaring av svangerskapet. Etter inngift av Mifepriston mykes livmorhalsen opp og den avslappende effekt av progesteron på livmormuskelen hemmes. Cytotec (misoprostol) er et stoff som likner på prostaglandiner, og det setter i gang sammentreninger av livmormuskulaturen. Sammen fører disse to preparater til abort. For mange år siden ble gjort forsøk med å fremkalle abort med Cytotec alene, men det var ikke vellykket. Med kombinasjonen blir det abort hos minst 95%. Jeg vil ikke anbefale deg bare å bruke Cytotec, det vil sannsynligvis ikke virke, og om det påvirker fosteret uheldig, vet man ikke sikkert, men fosterskader er beskrevet. Du nevner dexametason. Det er et kortisonpreparat som ikke brukes ved abort. Det har også vært forsøkt brukt for å sette i gang en fødsel nær termin, men det har man gått bort fra. Mange gravide bruker kortisonpreparater gjennom svangerskapet, og de har ikke større risiko for å abortere. Så det du foreslå av ’cocktail’ for å abortere, vil jeg bestemt fraråde deg å eksperimentere med.

Hva kan du gjøre?

Jeg synes du først og fremst må finne ut av hvor langt du er på vei. Man regner graviditetens varighet fra siste menstruasjons først dag. Hvis du er fire uker på vei er du altså på det tidspunkt hvor du skulle ha ventet menstruasjon. Er du fem uker, har du gått en uke ’over tiden’. Da du har hatt smerter, synes jeg at du skal oppsøke din lege/gynekolog og forklare det, hvis du bruker en ’nødløgn’ og sier at du også har hatt litt blødning, så er det meget nærliggende å utføre ultralyd for å utelukke graviditet utenfor livmoren. Da vil du få opplyst hvor langt du er på vei. Det er 12 ukers grense for selvbestemt abort, og etter min beregning vil denne grense være ca 3.juli. Det er en måned før du har bestemt deg for å komme tilbake til Norge. Hvis denne abort er så avgjørende for ditt fremtidige liv, så må det være mulig å komme hjem før tiden og få det avsluttet under betryggende former. Du kan da skrive til aktuelle gynekologiske avdeling, forklare situasjonen og få avtalt tid for inngrepet som da må utføres som kirurgiske abort under narkose.

Du opplyser ikke om din alder, om du har barn og om du har brukt prevensjon (noen typer som minipille og spiral gir øker risiko for at graviditeten er utenfor livmoren).

Jeg synes det er altavgjørende at dette gjøres på en medisinsk korrekt måte og ikke ved en hjemmelaget usikker abortmetode som enten ikke virker eller fører til komplikasjoner som ufullstendig abort, infeksjon etc..

Så mit råd er: kom deg hjem.

Du kan gjerne legge tilleggsspørsmål i vanlig forum hvor jeg skal svare uten ekstra betaling, men gjør det fort, for jeg leser ikke vanlig forum daglig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Du er kommet i en riktig uheldig situasjon som jeg ikke vet om jeg kan hjelpe deg med. La meg først forklare hva som skjer ved en medisinsk abort.

Mifepriston (Mifegyn) motvirker progesteron som er nødvendig for bevaring av svangerskapet. Etter inngift av Mifepriston mykes livmorhalsen opp og den avslappende effekt av progesteron på livmormuskelen hemmes. Cytotec (misoprostol) er et stoff som likner på prostaglandiner, og det setter i gang sammentreninger av livmormuskulaturen. Sammen fører disse to preparater til abort. For mange år siden ble gjort forsøk med å fremkalle abort med Cytotec alene, men det var ikke vellykket. Med kombinasjonen blir det abort hos minst 95%. Jeg vil ikke anbefale deg bare å bruke Cytotec, det vil sannsynligvis ikke virke, og om det påvirker fosteret uheldig, vet man ikke sikkert, men fosterskader er beskrevet. Du nevner dexametason. Det er et kortisonpreparat som ikke brukes ved abort. Det har også vært forsøkt brukt for å sette i gang en fødsel nær termin, men det har man gått bort fra. Mange gravide bruker kortisonpreparater gjennom svangerskapet, og de har ikke større risiko for å abortere. Så det du foreslå av ’cocktail’ for å abortere, vil jeg bestemt fraråde deg å eksperimentere med.

Hva kan du gjøre?

Jeg synes du først og fremst må finne ut av hvor langt du er på vei. Man regner graviditetens varighet fra siste menstruasjons først dag. Hvis du er fire uker på vei er du altså på det tidspunkt hvor du skulle ha ventet menstruasjon. Er du fem uker, har du gått en uke ’over tiden’. Da du har hatt smerter, synes jeg at du skal oppsøke din lege/gynekolog og forklare det, hvis du bruker en ’nødløgn’ og sier at du også har hatt litt blødning, så er det meget nærliggende å utføre ultralyd for å utelukke graviditet utenfor livmoren. Da vil du få opplyst hvor langt du er på vei. Det er 12 ukers grense for selvbestemt abort, og etter min beregning vil denne grense være ca 3.juli. Det er en måned før du har bestemt deg for å komme tilbake til Norge. Hvis denne abort er så avgjørende for ditt fremtidige liv, så må det være mulig å komme hjem før tiden og få det avsluttet under betryggende former. Du kan da skrive til aktuelle gynekologiske avdeling, forklare situasjonen og få avtalt tid for inngrepet som da må utføres som kirurgiske abort under narkose.

Du opplyser ikke om din alder, om du har barn og om du har brukt prevensjon (noen typer som minipille og spiral gir øker risiko for at graviditeten er utenfor livmoren).

Jeg synes det er altavgjørende at dette gjøres på en medisinsk korrekt måte og ikke ved en hjemmelaget usikker abortmetode som enten ikke virker eller fører til komplikasjoner som ufullstendig abort, infeksjon etc..

Du kan gjerne legge tilleggsspørsmål i vanlig forum hvor jeg skal svare uten ekstra betaling, men gjør det fort, for jeg leser ikke vanlig forum daglig.

Tusen takk for kjemperaskt svar!

Og behjelpelig informasjon om ting jeg aner lite om...

Først og fremst: Jeg har mer eller mindre bestemt meg for ikke å forsøke med den latinamerikanske versjonen; kun pillene misoprostol/cytotec (her oxaprost), og satse på å være en av de 80% som får det til.

Det finnes også masse info her om mislykkede forsøk, og da er eneste utvei en meget dyr kirurgisk abort. Uansett, er det den psykologiske påkjenningen med å vente på resultater om det funkerte eller ikke og vite at kanskje jeg fortsatt har noe som vokser inni meg, -det vi begge frykter mest.

Et nytt spm jeg har: Ocitocina er å få tak i -evt til å injektere i blodet-, vi lurer på om det kan erstatte Mifegyn på noen måte? Som et "livmorsmuskel-paralyserende" middel?

Ocitocina er nemlig å få tak i her, og noen tipset om oss dette.

Men ikke bekymre deg, jeg kommer ikke til å lage noen cocktail av noen art uten mer info om evt effekt. ;)

Og, jeg spør igjen; finnes det andre alternativer for å fremkalle virkningen til mifegyn? Muskelavslappende generelt?

Angående hvor langt jeg er på vei, fikk vi verditallene av blodprøven av legen og han sa da at jeg ikke kunne være mer enn 4 uker på vei (For seks dager siden).

Tallverdien "min" var 1780 mUI/mL, og jeg finner flere steder på internett at dette betyr et sted mellom 3. og 5. uke. Stemmer dette?

Takk for rådet om å få til en tidligere ultralyd her, jeg har også tenkt på muligheten for at jeg er gravid utenfor livmor (hva skjer forresten dersom man er gravid utenfor livmor uten å vite det og prøver medisinsk abort? Er det da umulig å abortere med pillene?) Vi har fått beskjed om å ta kontakt med sykehuset imorgen for å eventuelt få time den kommende uke.

Alternativ 2.1 fra og med den siste meldingen jeg sendte deg er å eventuelt skaffe muskelavslappende og prøve det i tillegg til cytotec, og med det håpe det gjør "noe" med livmoren før bruk av cytotec.. -men sannheten er at jeg holder på å bli gal av nærvøsitet, spesielt for at det ikke fungerer og med det ende opp uten å vite om fosteret har tatt skader, dermed angerfull og bitter etc, da dette ikke akkurat er en veldig samvittighetsfull handling.

Alternativ nummer 2.2 som jeg håper slår an, er å imorgen snakke med en venn i London som er lege, -han sier han skal sjekke ut om han får tak i mifegyn, for så å sende det i posten så raskt som mulig. Men han er usikker på om han klarer å skaffe det, da det vil være en "ulovlig" handling selv om det er til "riktig bruk" for pasienten. (Forresten spurte jeg gynekologisk klinikk i Oslo om det er noensomhelst mulighet for at de sender meg en mifegyn - pille (TIL ambassaden) mot bevis på min situasjon, men sama sa det var vanskelig. Hva tror du om dette?)

Forhåpentligvis vil legen i London få tak i det, sende den og innen en uke kan jeg ta mifegyn på lik vis som man gjør i land der det er lovlig, og så bruke Cytotec (oxaprost) pillene på riktig måte dagen etter, med resulat av en 95% sjanse for at det fungerer.

Alternativ 2.3 er selvsagt som du sier det å vente helt til juli og så reise hjem før. Jeg er i studier, og avlsutter egentlig ikke før 8 juli, så det vil bety en del komplikasjoner med dette.. Men det er ikke totalt UMULIG.. -Likevel skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke klarer å se for meg å gå gravid hele 3 måneder, det sliter på psykisk og jeg føler bare nå i løpet av en uke større og større vansker med å ta denne avgjørelsen.

Vi er absolutt mer på abort-siden enn "beholde det"-siden, selv om jeg er 27 år og har kjent kjæresten 8 mnd. Vi har det veldig fint sammen, men tatt i betraktning at vi såpass tidlig -og med bakgrunn fra to ulike land- skal bestemme oss for å bo sammen (det vil bli i Norge) og plutselig ha et barn å ta vare på, er ikke det høyeste ønsket foreløpig. Det er så mye, mye annet vi hadde planlagt å gjøre først. ;)

(Svar på det du spurte om: Jeg har ingen barn fra før, ei har jeg vært gravid før). Jeg brukte p-piller en mnd, jan-februar, men pga heftige bivirkninger, sluttet jeg, og i mars var vi altfor uforsiktige, og det har straffet seg til gangs.

Jeg er så lei meg og urolig, og tenker på hva vi har satt i stand og hvordan "rydde opp" i dette, hver eneste time. Uansett kommuniserer vi rasjonelt om det hele, og ser situasjonen heldigvis på lik måte. Vi håper nå på, enten et postivt svar om ocitotina-henvendelsen, eller kanskje aller best; at Londonlegen enkelt får sendt oss mifegyn..., før vi eventuelt tar videre avgjørelser om evt reise tildigere til Norge.

IGJEN, Mette Moen, tusen takk for svar, det er til stor, stor hjelp.

Hva kan du gjøre?

Og jeg kan legge til at i tilfelle ytterlige tips om en eventuell forsending av mifegyn fra Norge til dette land (mot bevis på min situasjon), jobber faktisk kjæresten min på en medisinsk klinikk, hvor det også er mulig å sende dem ("anonymt" da de er fobudte her) spesifisert til han eller en lege.

På forhånd takk igjen for svar!

Mette Moen, Gynekolog

Hva kan du gjøre?

Jeg tror at det er alt for optimistisk å regne med at 80% aborterer på cytotec, men jeg har bare informasjon om at man forsøkte metoden på 70-tallet i Norge og oppga den fordi den ikke virket.

Oxytocin som det heter i Norge, fremkaller rier i en moden livmor, men har ikke effekt til å fremkalle sammentrekninger tidlig i svangerskap. Mifegyn har en helt unik egenskap ved å hemme progesteron-effekten på livmoren. Det finnes ikke noe alternativ. Muskelavslappende midler går på en helt annen muskeltype enn den som finnes i livmoren. Det er for øvrig muskelsammentrekninger som skal til for å abortere, så det er ikke logisk å tenke på avslappende medikamenter.

Det er så store variasjoner i mengden av HCG (graviditetshormonet) at det ikke kan brukes til å bestemme varighet av graviditeten. Hvis du for eksempel ser på http://www.dml.co.nz/hbook/hcg.gif Ved 5uker varierer mengden fra 200 til 12.000. og verdi på 1.780 ses fra uke 4 til 5,5. Ultralyd vil være avklarende. Press på for å få en slik undersøkelse!

Man kan ikke ’abortere’ en graviditet utenfor livmoren med de midler man bruker til medisinsk abort, enten må den fjernes kirurgisk(kikkhullsoperasjon) eller med cellegift.

Alternativ 2.1 anbefales ikke, som anført.

Alternativ nummer 2.2 . I Norge kan Mifegyn bare utleveres fra godkjent klinikk, og det vil si sykehus. Jeg vil tro at det er helt det samme i England.

Alternativ 2.3. Da er det viktig å komme i kontakt med klinikk i Norge og få en avtale. De må de vite hvor langt du er kommet i svangerskapet, så vent til du har vært på ultralyd.

Som du har sett er det veldig, veldig lett å bli gravid når man er 27 år. Allerede fra 30 år reduseres fruktbarheten, og fra 35-37 år går det sterkt nedover. Det må du også ha med i vurderingen. Men jeg kan se at det ikke er lett med to nasjoner, eksamen, flytting osv. Det skal bare tilføyes at det er utrolig så mye som likevel lar seg løse, selv om tingene kommer i ikke planlagt rekkefølge.

Jeg håper dere kan komme til en god løsning som dere kan leve med både i dag og i framtiden. Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

PS

Jeg har sjekket med reisebyrå (travellink.no). Tur/retur fra Argentina eller Brasil koster 8.000-9.000 NOK, fra Chile 12.000 NOK. Jeg vet ikke hvor du oppholder deg. Du må regne med å være i Norge i en uke, men det må da kunne legges inn så du får eksamen i ro og fred! Man kan for øvrig lese mye og konsentrert på en lang flyreise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...