Gå til innhold

CO2 laserbehandling + spicula glandis og fordyce spots

Anbefalte innlegg

Gjest Anreas

Hei! Jeg er en fyr på 25 år som har noe som kalles for pearly penile papules (spicula glandis) og Fordyce granules (har hatt det siden begynnelsen av tenårene). Her er linker til begge to: http://en.wikipedia.org/wiki/Pearly_penile_papules og http://en.wikipedia.org/wiki/Fordyce%27s_spots. Tidligere har jeg vært hos allmennlege (flere ganger), og da fikk jeg vite at dette er temmelig normalt og det er derfor ikke behov for behandling. Uansett hva allmennlegene jeg har vært hos måtte mene, så finner jeg ikke dette normalt i det hele tatt (det er dessuten særdeles stygt), noe som så klart hemmer selvtillit og sexliv. Etter å surfet litt rundt på nettet ser jeg at det i medisinske studier er kommet frem til at co2 laserbehandling hjelper betraktelig, og det er normalt å tilby behandling for begge tilstandene hos enekelte klinikker i USA bl.a. Nå lurer jeg på om det er mulig å få denne type laserbehandling her i Norge også? Og hva må til i såfall? Kan jeg gå til fastlege og få henvisning til dermatolog? Eller er det noen privatklinikker som utfører den slags? Hvem kan kontaktes? Etter å ha sett gjennom ulike debattforum som omhandler spesielt unge menns bekymringer for "hvite prikker" på penis, og hvordan dette virker inn på humør, selvtillit, ungdomstiden etc.. så synes jeg det er rart at eneste hjelpen som tilbys er en forsikring om at det er normalt. Store utestående ører, hareskår, sjelende øye etc. er også normalt, men behandlig tilbys jo ofte likevel.. Håper på et konkret tips om hvem jeg tar kontakt med for å få co2 laserbehandling. Gjør ingenting om det er en privatklinikk, så lenge det er noen som har peiling på behandling av spicula glandis og fordyce spots. Ps Fastlegen min har ikke så mye peiling på området, så kult om du sier mer enn "spør legen din" :-) Venter i spenning på svar.

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Synes du stiller veldig gode spørsmål etter å ha fått vite at spicula glandis er "normalt" og derfor "ikke noe å bry seg om". Mange gutter i din situasjon er svært sjenert av sine utvekster som de selv oppfatter som høyst "unormale", ikke minst fordi det er relativt sjelden og dessuten av ukyndige, inklusive venninne/ sexpartner kan misoppfattes som kjønnsvorter. Selv om "innehaveren" vet at forandringene var der for seksuell debut er det ingen ønskesotisjon og prøve å forklare sånne ting i en intim situasjon eller på forhånd. Forstår veldig godt at du ønsker å gjøre noe. Jeg behandler vanligvis denne formen for utvekster med "diatermi”, en form for brenneapparat med lav styrke som reduserer/ fjerner utvekstene uten arrdannelse. Behandlingen tar ca 10 minutter og utføres i såkalt EMLA- bedøvelse, en krem som påføres 1-2 timer før behandlingen. CO-2 laser kan også brukes, men i utrenete hender er det risiko for synlig arrdannelse. Fordyce spots ligger "i" huden og er vanskeligere å behandle. Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...