Gå til innhold

Sengetøyet blir "fettete" etter vask

Anbefalte innlegg

Gjest ikke vaskekyndig mann

Jeg sliter med at en del av sengetøyet føles fettete og lukter litt etter at det er vasket.

Vasker det på 60 grader med anbefalt dose vaskemiddel og mykemiddel. Tørker det i tørketrommel.

Hvorfor føles det da fettete når jeg skal legge det på? Det føles nesten som om jeg har ligget og svettet i det i flere uker.

Er det tørketrommelen som er problemet? Bør man ikke bruke mykemiddel? Jeg har prøvd uten dette, men det hjalp ikke.

Håper det er noen erfarne og kunnskapsrike husmødre (eller andre) her inne som kan hjelpe meg. Har jo ikke lyst til å kaste halvparten av sengetøyet mitt heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306111-senget%C3%B8yet-blir-fettete-etter-vask/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaskemiddel; bruk de kjente merkene, Omo eller Blenda.

Evt litt tøymykner; jeg har best erfaring med den gule som heter Comfort Sommerfrisk, men ikke overdriv bruken. Det skal svært lite til. Med diverse andre tøymyknere, synes jeg at tøyet virker "surt".

Vask på 95 grader, gjerne ta en forvask (vaskemiddel i begge kamrene).

Sengetøy bør skiftes hver 14. dag, og må være helt tørt før det legges i skapet etter vask. Er det god lufting på soverommet?

Hvis du har gammelt sengetøy som er problemet, så anbefaler jeg har du kjøper noe nytt, Høie Damask eller Sateng, eller sateng fra Turiform.

Gjest prust

Hvis jeg bruker for mye skyllemiddel, synes jeg spesielt håndklær og sengetøy blir litt seige. Jeg bruker bare bittelitt, kanskje et par ss til en stappfull maskin. Hvis du har tørketrommel, trenger du ikke skyllemiddel. Jeg synes imidlertid at det er deilig å få hengt ut tøyet nå om sommeren, så da bruker jeg omtrent ikke tørketrommelen, men om vinteren bruker jeg den til sengetøy, håndklær og kluter.

Annonse

Hvis jeg bruker for mye skyllemiddel, synes jeg spesielt håndklær og sengetøy blir litt seige. Jeg bruker bare bittelitt, kanskje et par ss til en stappfull maskin. Hvis du har tørketrommel, trenger du ikke skyllemiddel. Jeg synes imidlertid at det er deilig å få hengt ut tøyet nå om sommeren, så da bruker jeg omtrent ikke tørketrommelen, men om vinteren bruker jeg den til sengetøy, håndklær og kluter.

Skulle gjerne hengt ut klesvasken, men når man bor i blokk er ikke det så enkelt.

Får prøve uten mykemiddel og se om det hjelper.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1210535907' post='3872568]

Vaskemiddel; bruk de kjente merkene, Omo eller Blenda.

Evt litt tøymykner; jeg har best erfaring med den gule som heter Comfort Sommerfrisk, men ikke overdriv bruken. Det skal svært lite til. Med diverse andre tøymyknere, synes jeg at tøyet virker "surt".

Vask på 95 grader, gjerne ta en forvask (vaskemiddel i begge kamrene).

Sengetøy bør skiftes hver 14. dag, og må være helt tørt før det legges i skapet etter vask. Er det god lufting på soverommet?

Hvis du har gammelt sengetøy som er problemet, så anbefaler jeg har du kjøper noe nytt, Høie Damask eller Sateng, eller sateng fra Turiform.

Får prøve uten mykemiddel. Sengetøyet er kanskje ikke helt tørt, kanskje det bør luftes litt før det legges i skapet.

Gjest Flytte-lasset

Noe av det er kjøpt på jysk, resten er gaver. Aner ikke hvor det kommer fra, men det er neppe det dyreste og fineste på markedet.

Tror nok det er noe med fargestoffet de bruker i de billigste settene. Seigt/fettete og litt spesiell lukt:-(

Gjest bikku

Jeg kjøpte nylig sengetøy på jysk, som var så fargesterkt og fint når jeg kjøpte det. Men etter første vask var det nesten som et slimete gelelag på det. Etter tre vask var det ok, men da var fargen en helt annen enn det jeg kjøpte. Tror det var satt inn med et limstoff, og irriterende var det i hvert fall. Heretter blir det kvalitet når jeg kjøper inn!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...