Gå til innhold

Hvor mye luft i magen er normalt?

Anbefalte innlegg

Gjest "gassy"

Har i mange år hatt problemer med magen. Har ofte løs mage og MYE luft. Har tatt coloskopi, med normale funn. I perioder med psykiske påkjenninger/ deppa perioder, er jeg helt typisk dårlig i magen. Ofte om morgenen. Også mye plaget med kvalme og sure oppstøt.

I tillegg er det altså enorme mengder med luft, gjennom hele dagen. Kanskje jeg promper 20-30+ ganger om dagen? Hva som skjer om natta tør jeg ikke tenke på engang. ;)

Kan jo tyde på at det kan være noe jeg ikke tåler eller er ømfintlig mot? Merker jo at enkelte matvarer er værre enn andre, prøver å unngå disse. Eller noe annet? Kanskje jeg skal ta en ny runde hos legen..

Hvordan er det med deg? Trenger ikke svare med eget nick om du ikke vil.. Jeg bare føler at jeg er helt ekstrem, så jeg trenger litt feedback på hva som er normalt...

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306231-hvor-mye-luft-i-magen-er-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest luft i magen er noe dritt :)

Jeg plages også med luft i magen, men har begynt med Idoform Immuno daglig, og det hjelper! Det er med melkesyrebakterier. Prøv det!

Du kan også prøve den grønne Idoformen (finnes ved siden av den vanlige idoformen på apoteket).

Gjest "gassy"

Regner med at du som meg blir asosial pga dette problemet fordi du er redd for at det skal skje i samvær med andre?

Ordentlig plagsomt...

Ja, det er plagsomt, og pinlig! Klarer nesten ikke holde meg alltid, nesten så jeg har blitt slappere der bak?!? :(

Idoform skal prøves... Takk for tipset! :))

Gjest ikke noe gøy

''I tillegg er det altså enorme mengder med luft, gjennom hele dagen. Kanskje jeg promper 20-30+ ganger om dagen? Hva som skjer om natta tør jeg ikke tenke på engang. ;)''

Jeg har det som deg - men ikke noen mageproblemer utover det med lufta :-(

Prøver å være bevisst på hvor jeg "letter på trykket", slik at folk rundt meg merker det minimalt. Ikke alltid så lett.

Gjest "gassy"

''I tillegg er det altså enorme mengder med luft, gjennom hele dagen. Kanskje jeg promper 20-30+ ganger om dagen? Hva som skjer om natta tør jeg ikke tenke på engang. ;)''

Jeg har det som deg - men ikke noen mageproblemer utover det med lufta :-(

Prøver å være bevisst på hvor jeg "letter på trykket", slik at folk rundt meg merker det minimalt. Ikke alltid så lett.

ja, det er jo det jeg prøver på jeg også, helst på do.. Men bare det å bøye seg/løfte etc. kan være en utfordring noen ganger.. Noen dager værre enn andre selvsagt.

Skal prøve noe sånn mageregulerende:)

Annonse

Gjest luft i magen er noe dritt :)

Ja, det er plagsomt, og pinlig! Klarer nesten ikke holde meg alltid, nesten så jeg har blitt slappere der bak?!? :(

Idoform skal prøves... Takk for tipset! :))

Vet hvordan det er..Nå har jeg vært tom for Idoform noen dager, og luften kommer tilbake med en gang - så kontinuitet er viktig når man bruker den...

Du kan som et supplement kjøpe prebiotika (du finner det der hvor Idoform står). Husker ikke helt navnet på den i farta. Probiotika og prebiotika skal være bra. (Fiber).

Spør de på apoteket hvis du er usikker.

Gjest "gassy"

Vet hvordan det er..Nå har jeg vært tom for Idoform noen dager, og luften kommer tilbake med en gang - så kontinuitet er viktig når man bruker den...

Du kan som et supplement kjøpe prebiotika (du finner det der hvor Idoform står). Husker ikke helt navnet på den i farta. Probiotika og prebiotika skal være bra. (Fiber).

Spør de på apoteket hvis du er usikker.

Tusen takk for tips! :))

Hvor lang tid før du merker bedring?

Gjest prompeguri

samme problem her!! leste på nettet,at det er normalt å slippe ut 2 kg luft, om jeg leste riktig.det tilsvarte 30 promp om dagen , og var helt normalt!

Får mye luft i magen..når jeg sitter mye...så en god tur om dagen, hjelper meg.ellers holder jeg meg unna rosiner-svisker-kaker bakt med gjær-kål..det tåler jeg ikke..da blir det tordenvær her!nå har jeg begynnt å ta ett par skjeer med linfrø (knust i litt vann) hverdag og problemet er blitt mindre...synes jeg)))

Gjest Ebbas

Så bra at du ihvertfall får luften *ut*, og ikke bare blir kjempeoppblåst og får vondt i magen.. Men jeg tror nok at du er innenfor normalen ja.

Jeg vet dog om folk som reagerer på hvete (ikke gluten, spelt går helt fint) med å bli veldig oppblåst i magen, men gjerne i tillegg til andre symptomer, som å bli slapp og energiløs. Og det er veldig vanskelig å ikke spise mat med hvete i vårt samfunn.. Du kan jo prøve en periode med bare havre- og speltprodukter istedet for hvete. Havrevafler er knallgodt, speltbrød (100%spelt, i butikkene er det ofte bare litt spelt og resten hvete), og se om det forandrer på tilstanden.

Ser at andre anbefaler idoform, sikkert ikke dumt det heller. Men prøv én av tingene om gangen da, så du vet hva som evt virker. :-)

Annonse

Gjest "gassy"

Så bra at du ihvertfall får luften *ut*, og ikke bare blir kjempeoppblåst og får vondt i magen.. Men jeg tror nok at du er innenfor normalen ja.

Jeg vet dog om folk som reagerer på hvete (ikke gluten, spelt går helt fint) med å bli veldig oppblåst i magen, men gjerne i tillegg til andre symptomer, som å bli slapp og energiløs. Og det er veldig vanskelig å ikke spise mat med hvete i vårt samfunn.. Du kan jo prøve en periode med bare havre- og speltprodukter istedet for hvete. Havrevafler er knallgodt, speltbrød (100%spelt, i butikkene er det ofte bare litt spelt og resten hvete), og se om det forandrer på tilstanden.

Ser at andre anbefaler idoform, sikkert ikke dumt det heller. Men prøv én av tingene om gangen da, så du vet hva som evt virker. :-)

Takk for tipsene. Ja, jeg må bare ta meg selv i nakken og gjøre en innsats for å få dette under kontroll. :)

Gjest Gassballongen

Ser ut til at du ikke er den eneste med dette problemet.

Jeg kan også være fryktelig plaget med dette, vet ikke hva som trigger det mest.

Jeg kan sitte på jobben og ha fryktelig vondt i magen og på slutten av arb.dagen så er jeg helt ballong. Det er så ille at det kan være upassende med de klærne jeg har tatt på på morgenen fordi den digre magen nå synes.

Da er det en befrielse å sette seg i bilen med radioen høyt på og bare prompe og prompe til magen blir flat og smertene går vekk.

Skjønner godt at folk blir asosiale av slikt, jeg føler nesten at jeg kunne trenge sykemelding i de verste periodene.

Kan jo ikke sitte på jobben og holde på. Og går jeg på toalettet så er det ofte at hele greiene stopper opp slik at jeg ikke får sluppet luft når jeg er der. Og dessuten så bygger det seg jo bare opp igjen så er promp nå og da er langtfra nok.

Jeg prøvde miniform en gang og et annet middel en gang, og jeg synes kanskje jeg ble litt bedre for så å gå tilbake til det dårlige, om ikke dårligere kanskje.

Men så kan det være ganske bra.

Det hjelper hvis jeg kan slippe en liten nå og da, som hjemme i helgene. Tror mye kaffe bidrar til problemet. Mye melmat likeså.

Lykke til i leten etter noe som virker da.

Gjest "gassy"

Ser ut til at du ikke er den eneste med dette problemet.

Jeg kan også være fryktelig plaget med dette, vet ikke hva som trigger det mest.

Jeg kan sitte på jobben og ha fryktelig vondt i magen og på slutten av arb.dagen så er jeg helt ballong. Det er så ille at det kan være upassende med de klærne jeg har tatt på på morgenen fordi den digre magen nå synes.

Da er det en befrielse å sette seg i bilen med radioen høyt på og bare prompe og prompe til magen blir flat og smertene går vekk.

Skjønner godt at folk blir asosiale av slikt, jeg føler nesten at jeg kunne trenge sykemelding i de verste periodene.

Kan jo ikke sitte på jobben og holde på. Og går jeg på toalettet så er det ofte at hele greiene stopper opp slik at jeg ikke får sluppet luft når jeg er der. Og dessuten så bygger det seg jo bare opp igjen så er promp nå og da er langtfra nok.

Jeg prøvde miniform en gang og et annet middel en gang, og jeg synes kanskje jeg ble litt bedre for så å gå tilbake til det dårlige, om ikke dårligere kanskje.

Men så kan det være ganske bra.

Det hjelper hvis jeg kan slippe en liten nå og da, som hjemme i helgene. Tror mye kaffe bidrar til problemet. Mye melmat likeså.

Lykke til i leten etter noe som virker da.

Uff, så frustrerende å ha så mye vondt og bli så oppblåst! Kanskje du også burde prøve div. remedier for å redusere mengden tarmgass... Stakkars deg. :(

Jeg prøver å smyge de ut, men det kommer så sinnsyk sterk lyd at det smeller i veggene selv om jeg ikke tar i, så det er ikke lett... Ofte sterk lukt også, men kan like gjerne ikke være lukt i det hele tatt. Veldig uforutsigbart og uholdbart.

Har lest litt mer om promp på nettet, eller "flatulens" som det kalles på fagspråket.. Og det ER mulig å få gjort noe med det, særlig med kosten. Så jeg skal jobbe for saken. Takk for svaret!

Gjest Gassballongen

Uff, så frustrerende å ha så mye vondt og bli så oppblåst! Kanskje du også burde prøve div. remedier for å redusere mengden tarmgass... Stakkars deg. :(

Jeg prøver å smyge de ut, men det kommer så sinnsyk sterk lyd at det smeller i veggene selv om jeg ikke tar i, så det er ikke lett... Ofte sterk lukt også, men kan like gjerne ikke være lukt i det hele tatt. Veldig uforutsigbart og uholdbart.

Har lest litt mer om promp på nettet, eller "flatulens" som det kalles på fagspråket.. Og det ER mulig å få gjort noe med det, særlig med kosten. Så jeg skal jobbe for saken. Takk for svaret!

He he, må le litt. Lyd kan det gjerne være ja. Husker i førsten av forholdet mitt så ligger jeg oppe i senga på morgenen og kjæresten sitter nede i stuen under meg.

Jeg er kjempelei magesmertene og når jeg kjenner at det presser på litt luft så slipper jeg ganske til i ren frustrasjon. Herre min for et brak!!! Det dundret og ristet i veggene og jeg husker jeg tenkte "oooops, hørtes det ned tro"

Når jeg kom ned sa kjæresten sånn pent etter et par minutter "du, har du sovet som en stein hele tiden eller har du vært noe våken også".

Det hører med til historien at vi er sammen over fire år etter dette da ;)

Ja, det er veldig plagsomt, og i de verste periodene så er det som jeg skrev tidligere nesten så det kunne kvalifisere til sykemelding.

Det er svært distraherende og plagsomt å ha magevondt og kjenne presset hele tiden også ikke kunne slippe ut luften.

Er vel bedre på sommerhalvåret for da kan jo vinduer stå oppe på kontoret, men som du sier så vet vi jo aldri om de bråker veldig eller lukter så pass at det holder seg en stund i ettertid.

Jeg sluttet med de to midlene jeg prøvde da jeg følte de ikke virket veldig bra for meg.

Nå prøver jeg å kutte ned på melproduktene en stund så får vi se om det virker. Men det tar nok lang tid å utrede, for i perioder så er det mye bedre, og i andre mye værre, så det er jo ikke så godt å vite hva som er bra og ikke.

Håper du finner noe som fungerer for deg.

Gjest "gassy"

He he, må le litt. Lyd kan det gjerne være ja. Husker i førsten av forholdet mitt så ligger jeg oppe i senga på morgenen og kjæresten sitter nede i stuen under meg.

Jeg er kjempelei magesmertene og når jeg kjenner at det presser på litt luft så slipper jeg ganske til i ren frustrasjon. Herre min for et brak!!! Det dundret og ristet i veggene og jeg husker jeg tenkte "oooops, hørtes det ned tro"

Når jeg kom ned sa kjæresten sånn pent etter et par minutter "du, har du sovet som en stein hele tiden eller har du vært noe våken også".

Det hører med til historien at vi er sammen over fire år etter dette da ;)

Ja, det er veldig plagsomt, og i de verste periodene så er det som jeg skrev tidligere nesten så det kunne kvalifisere til sykemelding.

Det er svært distraherende og plagsomt å ha magevondt og kjenne presset hele tiden også ikke kunne slippe ut luften.

Er vel bedre på sommerhalvåret for da kan jo vinduer stå oppe på kontoret, men som du sier så vet vi jo aldri om de bråker veldig eller lukter så pass at det holder seg en stund i ettertid.

Jeg sluttet med de to midlene jeg prøvde da jeg følte de ikke virket veldig bra for meg.

Nå prøver jeg å kutte ned på melproduktene en stund så får vi se om det virker. Men det tar nok lang tid å utrede, for i perioder så er det mye bedre, og i andre mye værre, så det er jo ikke så godt å vite hva som er bra og ikke.

Håper du finner noe som fungerer for deg.

Haha.. ja.. ikke alltid like greit! Bilen er min "venn" i så måte.. Men ofte har jeg tenkt at det kunne være hyggelig å ta på folk som går langs veien, men så kommer jeg på at jeg gjerne har sluppet en like før... Ups! :(

Vel.. jeg skal til pers i dag.. sette meg inn i div. matvarer og prøve å eliminere litt etter hvert... Lykke til selv også, og ha en god dag! :)

Ser du har fått tips om å kutte ned på hvetemel, det tror jeg er et godt råd.

Jeg har av helt andre grunner levd på lavkarbokosthold i perioder, dvs. ikke brød/hvete, poteter, ris, pasta, sukker. En av de fine bivirkningene var, foruten vektnedgang, en betraktelig reduksjon i gassutslippene! ;) Nå i det siste har jeg spist endel brød bl.a. og opplever motsatt virkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...