Gå til innhold

Nye føflekker etter fjerning i ansiktet

Anbefalte innlegg

Gjest Lisiana

Hei Jeg har fjernet noen utstående føflekker i ansiktet. Jeg tror kirurgen klippet de bort, deretter brente han såret sammen. Jeg trengte ikke å sy. Skurven falt av etter ca en uke. Nå har det kommet nye føflekker der de ble fjernet. De er ikke runde men mer som uregelmessige små flekker. Han svidde enda engang på den det gjaldt, og ba meg komme tilbake dersom det skjedde med flere, for føflekken kunne endre natur etter brenning med laser. Hva mener han med dette? Kan jeg få ondartet føflekk der det i utgangspunktet var en godartet? Det var ikke noe i veien med føflekkene som var der i utgangspunktet, for de ble sendt til prøve. Eller kan det være at han ikke har fått med alt når han klippet den bort første gang, og at det vokser ut nye. (for 3. gang) Eventuelt hvor mange ganger må jeg gå å fjerne de, før de er borte? Dersom det er farlig å brenne dem bort, kan jeg heller be han skjære og sy det igjen?

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du reiser en problemstilling som er blitt mer og mer aktuell de senere årene. Dessverre forekommer det mye forskjellig og ikke anbefalt behandling av føflekker og andre lesjoner i huden. Slik behandling utføres også på klinikker der det ikke er personer med formell kompetanse tilstede og noen ganger med lasere som egentlig kun er tillatt brukt av leger med spesiell kompetanse. I Norge er det et stort og uregulert marked som ikke er underlagt betryggende offentlig kvalitetskontroll . Du har jo vært hos lege, men høres også ut til å ha fått litt rar behandling og motstridende beskjeder. Fordi enkelte føflekker kan utvikle seg til føflekk kreft, ønsker vi i utgangspunktet å foreta en fullstendig fjerning med vevsundersøkelse, dersom vi gjør noe. Imidlertid er det også slik at det finnes et stort antall såkalte føflekkvorter som vi anser som helt ufarlige slik at vi kan ta mer hensyn til det kosmetiske resultatet enn man gjør ved en fullstendig fjernelse. For å kunne foreta denne typen vurderinger og beslutninger med godt resultat kreves det lang erfaring med føflekker og beherskelse av forskjellige dermatokirurgisk teknikker. Når vi gjør en overflatisk beskjæring i hudens nivå, også kalt shaving, sender vi vevet til undersøkelse og utfører vanligvis blodstillelse med et lett etsende stoff. Ved ekstra "brenning" av sårflaten er det større risiko for arrdannelse. Det er særlig dersom man benytter en spesiell laser , CO2 laser, at man kan få en etterfølgende vevsendring som kan skape tvil om det foreligger føflekk kreft. Så dette anbefales absolutt ikke. Dessuten gir det hvite arr slik at det kosmetiske resultatet kan bli verre enn utgangspunktet. For å unngå alt det du har vært i gjennom, anbefaler vi stort sett kirurgisk og fullstendig fjernelse av føflekkene i ansiktet, dersom man skal gjøre noe og bare dersom det ligger til rette for et godt kosmetisk resultat . I en del tilfeller velger vi å avstå og forklarer da samtidig hvorfor . Så jeg synes du skal be om at legen gjør det fullstendig og syr dersom det ligger tilrette for dette med en gang , alternativt lar de være ubehandlet. CO laser bør ikke benyttes til føflekkfjerning i det hele tatt. Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...