Gå til innhold

Hjelp...han drar på tur med eksen...

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Din reaksjon er din egen, og det er aldri feil å føle noe. Men jeg synes vel ikke du passerer grensen til sykelig sjalusi fordi du ikke liker dette!

Kan han ikke ta med deg isteden???

Det med julen synes jeg er greit. At de har et godt forhold er flott - de har barn. Men at de reiser på tur og overnatter sammen hadde jeg ikke godtatt for min del.

Jeg hadde nok ventet å bli invitert med for å være helt ærlig - hvis forholdet er så seriøst at dere snakker om å flytte sammen.

Vi hadde samme situasjon omtrent i en barnedåp, og min brors nye kjæreste var absolutt ikke velkommen!

Han hadde vært gift i 25 år, og x-svigerinnen min var som en søster for meg, så enten fikk han komme uten ny dame, eller han fikk holde seg unna. Og min x-svigerinne ble også invitert, sammen med sine barn.

Jeg tror det er særdeles lurt å ikke lempe en ny kjæreste på familien ved første anledning dersom familien også er berørt og triste pga skilsmissen. Skilsmisser skjer jo ikke isolert fra omverdenen.

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

13

• mariaflyfly

9

• mil1365380270

6

• Lillemus

5

tzatziki1365380058

Han sier han skal kansellere fordi han vil du skal si han kan dra. Ellers hadde han sagt han dro med deg eller uten henne. Det er dessverre min teori, men så er jeg overmåte kritisk for tiden, så svelg det ikke rått.

Sorgfri er jo ikke invitert, så vidt jeg skjønner. Da kan han jo ikke dra med henne.

Det virker som om eksen er invitert på selvstendig grunnlag, fordi hun har et godt forhold til svigerfamilien. De har jo full rett til å invitere hvem de vil.

Gjest Valnøtt

Vi hadde samme situasjon omtrent i en barnedåp, og min brors nye kjæreste var absolutt ikke velkommen!

Han hadde vært gift i 25 år, og x-svigerinnen min var som en søster for meg, så enten fikk han komme uten ny dame, eller han fikk holde seg unna. Og min x-svigerinne ble også invitert, sammen med sine barn.

Jeg tror det er særdeles lurt å ikke lempe en ny kjæreste på familien ved første anledning dersom familien også er berørt og triste pga skilsmissen. Skilsmisser skjer jo ikke isolert fra omverdenen.

Nei, men det er vel forskjell på en ny kjæreste og en din bror var på vei til å flytte sammen med, håper jeg?

Det beste ville jo vært om man kan komme sammen alle sammen, og jeg ville ikke reagert like sterkt hvis eksdamen var invitert som selvstendig gjest i selskapet - men når hun er kjæresten hennes sitt følge - og de skal bo sammen i et hus alene, så hadde jeg ikke godtatt det selv.

mariaflyfly

Det er jo den som inviterer som prioriterer. Ikke typen.

Jo, men slik jeg ser det er det relativt respektløst overfor den nye kjæresten å dra avgårde. Jeg synes han burde insistere på at den nye kjæresten blir med, eller la være å dra.

''De har også en avtale på at de skal feire jul sammen hvert år pga. ungene…han har sagt jeg kanskje kan bli med meg til eksen å feire sammen med dem, men jeg vet ikke. ''

Dette blir jo også litt sært,da... Og, tenk om du og din eks hadde samme avtale,- hva da?

Annonse

mariaflyfly

''De har også en avtale på at de skal feire jul sammen hvert år pga. ungene…''

Høres ut som noe de avtalte før de tenkte på at det kanskje kom nye partnere og familier inn i dette.

Gudd løkk, sier jeg bare. Kjæresten min feira jul i fjor sammen med sin eks og datter. Jeg satt 50 mil unna med broren hans og kona samt foreldrene hans i nabohuset mitt. Såret og gretten er vel egentlig ikke beskrivende nok for hvordan jeg følte meg.

Persille1365381127

Min familie har et godt forhold til min eks - og jeg ville nok ikke reagert på at han ble invitert på selvstendig grunnlag.

Men; jeg ville ikke delt seng/rom med ham. Og jeg ville heller ikke insistert på at jeg skulle ha med ny kjæreste om det bare var kjæreste.

Du sier dere har tenkt til å flytte sammen, men bor jo ikke på samme kant av landet en gang - så det er ikke så rart at du ikke er invitert synes jeg.

Persille1365381127

Jeg synes dette høres helt høl i hodet ut. Hadde min kjære forlangt å dra i 50-årslag med eksen sin istedetfor med meg så hadde han muligens blitt singel igjen gitt...

Det er da ikke hun som er kvinnen i hans liv nå lenger (selv om hun er hans barns mor), det er du!

Men om de bare har vært sammen i noen måneder, begge er nyseparert, og bor på hver sin kant av landet - så er hun vel ikke akkurat "den nye kvinnen i hans liv" overfor familien?

Det er litt tidlig....

mariaflyfly

Min familie har et godt forhold til min eks - og jeg ville nok ikke reagert på at han ble invitert på selvstendig grunnlag.

Men; jeg ville ikke delt seng/rom med ham. Og jeg ville heller ikke insistert på at jeg skulle ha med ny kjæreste om det bare var kjæreste.

Du sier dere har tenkt til å flytte sammen, men bor jo ikke på samme kant av landet en gang - så det er ikke så rart at du ikke er invitert synes jeg.

''Min familie har et godt forhold til min eks - og jeg ville nok ikke reagert på at han ble invitert på selvstendig grunnlag.

''

Men hva om din nye kjæreste hadde uttrykt at han synes det var skikkelig kjipt at du dro, da?

Men om de bare har vært sammen i noen måneder, begge er nyseparert, og bor på hver sin kant av landet - så er hun vel ikke akkurat "den nye kvinnen i hans liv" overfor familien?

Det er litt tidlig....

Uansett, med tanke på henne og deres fremtidige forhold er ikke dette noe han bør gjøre synes jeg.

mariaflyfly

Uansett, med tanke på henne og deres fremtidige forhold er ikke dette noe han bør gjøre synes jeg.

Jeg er helt enig med deg. Jeg hadde kanskje sett noe annerledes på det dersom barna var med, men er neimen ikke sikker på det heller...

Persille1365381127

''Min familie har et godt forhold til min eks - og jeg ville nok ikke reagert på at han ble invitert på selvstendig grunnlag.

''

Men hva om din nye kjæreste hadde uttrykt at han synes det var skikkelig kjipt at du dro, da?

Om han uttrykte det etter under tre måneder, så hadde han nok ikke vart så lenge...

Jeg har et godt forhold til Billas far, og det er viktig for meg å ha det. Han er faren til barnet mitt. Og; han vil alltid være en del av mitt liv.

Han har ny samboer, så jeg tror nok ikke dette hadde skjedd i vårt tilfelle - men han er rett som det er hos mamma og spiser middag, og drikker kaffe og sånt. Noen ganger er jeg der, og noen ganger ikke - det varierer.

Nå skal en i min familie gifte seg snart, og eksen har vært litt kompis med ham gjennom årene - så jeg ville ikke reagert på om han ble invitert i det bryllupet.

Og jeg hadde heller ikke reagert om han som jeg var sammen med i fjor ikke ble invitert (om vi fortsatt var sammen), iom at vi ikke var samboende eller noe sånt. Kjærester er liksom en annen greie enn samboer, og ikke et selvfølgelig følge i familiearrangement av litt stor karakter.

Det er litt annerledes med en familiemiddag enn et bryllup f.eks.

Så nei, jeg tror ikke kjæresten min kunne reagert så veldig på det - enten så får han stole på meg, eller så får han la det være. Skulle jeg vært sammen med eksen hadde jeg jo vært det allerede. Og som en annen skrev - om det er den turen som gjør at de blir sammen igjen, så hadde ikke dette forholdet vart likevel...

Da har jo bare vært sammen i noen få måneder? Og bor ikke i nærheten av hverandre en gang? Hvor mye skal man introdusere til familien da?

Annonse

Persille1365381127

Men når det er hans familie som har invitert henne, en dame som har vært en del av deres familie i mange år - hva skal han si da? Jeg kommer ikke om hun kommer? Det er voksent...

Hadde du gjort det?

Det er jo i så fall eksen hans som må si at hun ikke kommer, og ikke synes det er passende iom at de ikke er sammen lenger.

mariaflyfly

Om han uttrykte det etter under tre måneder, så hadde han nok ikke vart så lenge...

Jeg har et godt forhold til Billas far, og det er viktig for meg å ha det. Han er faren til barnet mitt. Og; han vil alltid være en del av mitt liv.

Han har ny samboer, så jeg tror nok ikke dette hadde skjedd i vårt tilfelle - men han er rett som det er hos mamma og spiser middag, og drikker kaffe og sånt. Noen ganger er jeg der, og noen ganger ikke - det varierer.

Nå skal en i min familie gifte seg snart, og eksen har vært litt kompis med ham gjennom årene - så jeg ville ikke reagert på om han ble invitert i det bryllupet.

Og jeg hadde heller ikke reagert om han som jeg var sammen med i fjor ikke ble invitert (om vi fortsatt var sammen), iom at vi ikke var samboende eller noe sånt. Kjærester er liksom en annen greie enn samboer, og ikke et selvfølgelig følge i familiearrangement av litt stor karakter.

Det er litt annerledes med en familiemiddag enn et bryllup f.eks.

Så nei, jeg tror ikke kjæresten min kunne reagert så veldig på det - enten så får han stole på meg, eller så får han la det være. Skulle jeg vært sammen med eksen hadde jeg jo vært det allerede. Og som en annen skrev - om det er den turen som gjør at de blir sammen igjen, så hadde ikke dette forholdet vart likevel...

Da har jo bare vært sammen i noen få måneder? Og bor ikke i nærheten av hverandre en gang? Hvor mye skal man introdusere til familien da?

Jeg bor på en annen kant av landet enn kjæresten min, og skal love deg jeg hadde mugna dersom familien hans hadde invitert han og eksen hans til familiefeiring uten å inkludere meg.

Men jeg blei introdusert til hans familie veldig tidlig, og jeg kjente foreldrene hans litt fra før, da.

Persille1365381127

Jeg bor på en annen kant av landet enn kjæresten min, og skal love deg jeg hadde mugna dersom familien hans hadde invitert han og eksen hans til familiefeiring uten å inkludere meg.

Men jeg blei introdusert til hans familie veldig tidlig, og jeg kjente foreldrene hans litt fra før, da.

Men da blir det jo litt annerledes...

Du skjønner at det ikke hadde vært så veldig rart om eksen var invitert til noe tre måneder etter at det ble slutt mellom dem, etter at de hadde vært sammen i 20 år eller hva - og at du ikke hadde møtt dem ennå?

Det er jo ikke for å være dust mot deg, det handler litt om å ta hensyn til eksen også - hun er jo fortsatt en del av den familien på en måte. Og det ville vært rart å invitere deg til et familiearrangment etter SÅ kort tid. I mitt hode bør det ha vært i bortimot et år eller noe før man gjør sånne ting...

Det er litt tidlig....

Jeg er 100% enig med deg. Dette er ikke noe å lage drama av. Og kjæresten har jo ikke gjort noe galt.

mariaflyfly

Men da blir det jo litt annerledes...

Du skjønner at det ikke hadde vært så veldig rart om eksen var invitert til noe tre måneder etter at det ble slutt mellom dem, etter at de hadde vært sammen i 20 år eller hva - og at du ikke hadde møtt dem ennå?

Det er jo ikke for å være dust mot deg, det handler litt om å ta hensyn til eksen også - hun er jo fortsatt en del av den familien på en måte. Og det ville vært rart å invitere deg til et familiearrangment etter SÅ kort tid. I mitt hode bør det ha vært i bortimot et år eller noe før man gjør sånne ting...

''Du skjønner at det ikke hadde vært så veldig rart om eksen var invitert til noe tre måneder etter at det ble slutt mellom dem, etter at de hadde vært sammen i 20 år eller hva - og at du ikke hadde møtt dem ennå?''

Jeg er ikke helt enig. Jeg tenker at det ville vært naturlig å inkludere den nye kjæresten uansett. Og at det ikke er normalt at eksen er invitert så lenge ikke ungene skal være tilstede.

''Det er jo ikke for å være dust mot deg, det handler litt om å ta hensyn til eksen også - hun er jo fortsatt en del av den familien på en måte. Og det ville vært rart å invitere deg til et familiearrangment etter SÅ kort tid. I mitt hode bør det ha vært i bortimot et år eller noe før man gjør sånne ting...

''

Nei - eksen er ikke fortsatt en del av familien, men barna hennes er det. Sånn tenker jeg ihvertfall. Men vi tenker nok ulikt mht tidspukt for å inkludere ny kjæreste. :)

Tja... dette er en sak som kan sees fra flere sider...

At han har et såpass godt og åpent vennskaps-forhold til eksen sin, kan på mange måter være et bevis på at han faktisk ER helt ferdig med henne følelsesmessig!

Det er nettopp derfor de greier å være gode venner. Fordi de var enige om bruddet, og ikke har noen uoppgjorte følelser seg imellom.

Av den grunn har heller ikke svigerfamilien noen grunn til å kutte kontakten med henne pga såre følelser hos din kjæreste

Hun har vært en del av familien i flere år, og det er kanskje flere i svigerfamilien som har et nært forhold til henne. Hun har jo også barn med din kjæreste, noe som knytter henne til familien hans ytterligere.

Siden bruddet er såpass ferskt, og de fremstår som gode venner, så skjønner jeg godt at svigerfamilien fortsatt gjerne inviterer henne til sammenkomster.

Selvom han nå har deg som en ny kjæreste, så oppfattes nok forholdet deres som såpass ferskt og litt "fjernt" for dem som er vant til å forholde seg til eksen som hans partner.

Det er henne de kjenner!

Så du må nok regne med at det tar TID før de omstiller seg til å se på deres forhold som varig og seriøst!

Dette må selvsagt kjæresten din ta sin del av ansvaret for ved å aktivt involvere deg i sitt liv og sin familie.

Men: ALT TIL SIN TID!!

Som du selv sier, har alt skjedd svært fort dere imellom. Men det er ikke alltid at omstendighetene kan involveres i samme tempo!

En skillsmisse er ofte et sårt punkt for flere enn bare de to det gjelder. Så antagelig ønsker han å ta skrittene i "riktig rekkefølge" ved å først fremså som "lykkelig skilt" før han fremstår som "lykkelig nyforelsket"

Jeg kan forstå at du ikke liker det. Men hvis du ser litt mere helhetlig på situasjonen, så er det nok flere følelser enn dine som skal tas hensyn til.

Men din tid kommer nok!

Prøv bare å vise litt tålmodighet med tanke på at du kun har vært i livet hans noen få måneder, mens han skal omstille seg fra et liv han har levd i flere år...

tzatziki1365380058

''Du skjønner at det ikke hadde vært så veldig rart om eksen var invitert til noe tre måneder etter at det ble slutt mellom dem, etter at de hadde vært sammen i 20 år eller hva - og at du ikke hadde møtt dem ennå?''

Jeg er ikke helt enig. Jeg tenker at det ville vært naturlig å inkludere den nye kjæresten uansett. Og at det ikke er normalt at eksen er invitert så lenge ikke ungene skal være tilstede.

''Det er jo ikke for å være dust mot deg, det handler litt om å ta hensyn til eksen også - hun er jo fortsatt en del av den familien på en måte. Og det ville vært rart å invitere deg til et familiearrangment etter SÅ kort tid. I mitt hode bør det ha vært i bortimot et år eller noe før man gjør sånne ting...

''

Nei - eksen er ikke fortsatt en del av familien, men barna hennes er det. Sånn tenker jeg ihvertfall. Men vi tenker nok ulikt mht tidspukt for å inkludere ny kjæreste. :)

Det spørs helt hvor lenge paret har vært sammen.

I tilfellet med min bror, så hadde han vært sammen med hun som nå er x i mer enn to tiår. Da kan jeg love deg at hun følelsesmessig var en del av familien 6 mnd. etter separasjonen, og hun er det fremdeles, 3 år etter skilsmissen.

Den nye samboeren har ikke sjans til å ta den tidligere konas plass, uansett hvor lang tid deg går, tror jeg. Det er umulig å stryke ut at man har vært nær familie over flere tiår.

Dessuten - i dette tilfellet, så er fyren altså fremdeles gift med sin kone. Blekket er knapt tørt på separasjonspapirene, og han har vært sammen med den nye i 3 mnd. Det ville være respektløst overfor familien å kreve å ta med den nye kjæresten, mener jeg.

Kan naturligvis diskuteres om han bør reise - jeg mener at han bør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...