Gå til innhold

Delt livmor ved graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Kjatrik29

Hei!!

En kollega av meg har vært på ultralyd og fikk besjed om at hun har delt livmor og at barnet ligger bare på den ene siden!

Hva er delt livmor??

Hva skjer når man har delt livmor??

Er det farlig for barnet eller moren??

Hun har 7 uker igjen av terminen. De oppdaget det nå for det første at det var delt livmor!!

Litt merkelig eller?? siden hun har vært flere ganger hos lege og jordmor?!!!!

Håper noen kan svare meg på dette!!

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30636-delt-livmor-ved-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Livmoren dannes i fosterlivet fra hver sin side og vokser sammen i midten. Noen ganger skjer denne sammensmelting ikke fullstendig og det kan komme varierende grader av deling. (Skjeden kan faktisk også være delt i to). I noen tilfeller kan det gi problemer med å bli gravid og tendens til for tidlig fødsel, men i mange tilfeller (de fleste) forløper alt normalt og man oppdager bare variasjonen tilfeldig. I mange tilfeller kan man ikke oppdage det ved vanlig sjekk. (Jeg fjernet engang livmorene på en 50-årig kvinne som hadde født 3 barn uten problem og hvor vi først under operasjonen oppdager at det var to-delt livmor)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...