Gjest nordlendingsmannen Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei. Jeg fjernet mange føflekker (80) med laser i 2003, selv om legen visste jeg utviklet keloid utifra en tidligere fjernet føflekk (jeg visste ikke at også laserfjerning ville utvikle keloid, da ville jeg ikke tatt behandlingen). Hele magen og ryggen min er nå dekket av stygge arr. Saken er at jeg nå har fått en datter, og det ser ut til at hun har arvet min "sydlandske" hud (vi er begge etnisk norske,men altså med mørkt hår og hudtype). Frykten er at hun skal utvikle keloider, feks når hun tar hull i øret. Er det noen måte vi kan sjekke om hun er en potensiell keloid-utvikler på? Så vidt jeg har skjønt kan dette være arvelig. Er det noen forskning på området som gjør at man etterhvert kan finne en fullgod behandling mot keloider? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306416-arrkeloider/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hei! Jeg har nettopp svart på spørsmål om laserfjerning av føflekker. Der informerte jeg også om at man ikke bare kan få stygge arr, men at man heller ikke får undersøkt vevet dersom føflekker "brennes" bort med laser eller annet. Her er det som regel snakk om CO2 laser som samtidig lager en ordentlig vevskade med i beste fall hvite arr som etter brenning med en sigarett. Likevel vil det gjerne være igjen deler av føflekken slik at den ikke kan betraktes som fullstendig fjernet. Ved senere vevsundersøkelse vil det være vanskelig å tolke om føflekken er ondartet eller ikke. . Slik behandling som dette utføres ikke av hudleger, vi fraråder det. Når det er snakk om keloiddannere, er slik behandling dobbelt uheldig og det er også veldig spesielt å ta mange flekker på en gang. Dersom vi er i tvil om egnetheten og utfallet ved forskjellige typer laserbehandling, utfører vi et testfelt, dvs et lite område først for å se om huden tåler det og slik at pasienten forstår utfallet og kan være med på videre beslutning om behandlingen. En slik fremgangsmåte, ville kunne spart deg for mye. Jeg forsøker ikke å være kritisk til andres behandling, men slik det høres ut i ditt tilfelle, synes det å foreligge mangel på kunnskap om huden, om føflekkbehandling om laserbehandling og om betydningen av "informert samtykke". Det er viktig at kunnskap om dette kommer frem, slik at andre ikke blir utsatt for det samme. Som du antyder, har etnisitet noe å si i forhold til keloiddannelse som er vanligere, spesielt hos asiater. Hvor vidt datteren din vil få det samme er vanskelig å si, men vi vet at det er en arvelig "tendens", man ser flere i samme familie med dette i 5-10% av tilfellene. Så utgangspunktet bør være stor forsiktighet; hun bør ikke utsettes før unødvendige kirurgiske inngrep f eks "kosmetisk" fjernelse i av føflekker. Hull i ørene kan også gi keloid, men risikoen ser ut til å være minst i tidlige barneår. Dessuten er det viktig at alt som evt gjøres, utføres med så lite "traume" som mulig og uten etterfølgende infeksjon. Jeg tror ikke man har noen gen-test som kan forutsi noe om arveligheten. Behandling av keloider er vanskelig og består stort sett av cortisoninjeksjoner, evt i kombinasjon med frysing. Ytterligere kirurgi eller CO2 laser medfører stor risiko for enda større keloider enn i utgangspunktet. I enkelttilfeller har kirurgi vært kombinert med strålebehandling, men slike opplegg krever store ressurser og jeg tror ikke dette tilbys i Norge. Med hilsen fra Hudlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306416-arrkeloider/#findComment-2490761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.