Gjest oppgitt mann 25 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hei, jeg er en mann på 25 år som sliter en del med store strekkmerker på mage,biceps,triceps og innsiden av begge lårene. Jeg føler meg ganske rådvill og nedfor p.g.a dette, finnes det noen alternativer for å få fjernet de uten laserbehandling? Er det kun laserbehandling som kan redusere/fjerne delvis strekkmerkene? Jeg gikk på prednisolon i ca 14 mnd i forbindelse med at jeg har nyrebettenelse. Jeg ble satt på prednisolon behandling for at det skulle hjelpe nyrene mine. Jeg ble ike fortalt hvor mye disse tablettene kunne ødelegge kroppen min, fikk kun beskjed om litt vektøkning og andre mindre bivirkninger. Kroppen min ble ødelagt etter denne behandlingen, gikk opp 12 kg, fikk væskeansamlinger i fjeset, kviseutbrudd (bivirkning) og store strekkmerker. Som en følge av dette har jeg også slitt psykisk uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Har ikke sykehuset noe ansvar for å hjelpe meg med feks å få fjernet strekkmerkene hvis jeg ønsker feks laserbehandling etter "feilbehandling" fra de? Prednisolon behandlingen ble kuttet ut etter 14 mnd p.g.a at de mente det ikke hadde gitt ønsket resultat, allikavel ville de at jeg skulle fortsette behandlingen med små doser, men jeg nektet. Håper du har noen gode råd til meg, hilsen fortvilet mann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306542-strekkmerker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thea89 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 leste ikke hele innlegget ditt, men det finnes kremer som bleker merkene, så de ikke vises så godt.. spør legen din/på et apotek. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306542-strekkmerker/#findComment-2492116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 . Hei ! Det er dessverre mange som sliter med problem etter strekkmerker etter cortisonbehandling over lengre tid, først og fremst etter tbl kur på medisinsk indikasjon som du har fått . Det finnes også en del som har tilsvarende etter bruk av anabole steroider i forbindelse med kroppsbygging. Dessuten er det også slik at kanskje 10 % av normale uten spesiell foranledning kan få slike forandringer i løpet av puberteten, som regel ganske tidlig. Så det forekommer altså ved svangerskap(kvinner!), vektøkning, pubertet og cortison/hormontilførsel og i sjeldne tilfeller ved overforbruk av cortisonsalver. I ditt tilfelle er det utvilsomt Prednisolon kuren som er årsaken. Du har rett i at det er en problematisk medisin pga bivirkninger, hvorav strekkemerker er en av dem ved langvarig bruk. Kan også forstå at det oppleves bittert å ha gjennomgått en behandling som bare hadde bivirkninger uten å hjelpe. Det høres ut som du kunne ha fått bedre informasjon og oppfølging både med hensyn til bivirkninger og evt effekt. Du kan melde det som en bivirkning eller pasientskade og se om det fører til noe. Det beste er imidlertid kanskje å forsøke å se fremover og gjøre det beste ut av situasjonen . Vi har ingen fullgod behandling for dette. Strekkemerkene vl ha en tendens til å avblekes etter hvert, men forsvinner ikke helt. Behandling med karlaser kan hjelpe til å avbleke rødblåe områder, men har sine begrensninger ved veldig store områder. A-vitamin-syre krem kan også ha en viss effekt ved påsmøring 2- 4 kvelder i uken , men har sine begrensninger dersom det er veldig store områder , kan også gi en viss hudirritasjon. Håper det hjelper ! Nvh Jon L 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306542-strekkmerker/#findComment-2492257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.