Gå til innhold

Hvordan regne ut menstrasjonsyklus?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En syklus er fra mensens første dag til første dag i neste mens. Det mest normale er 28 dager, men det finnes normale variasjoner fra - tja - 20-35 dager vil jeg tro? Har selv ligget på opptil 35 dager i perioder og det er mange som ikke er helt på dagen fra gang til gang. Andre igjen kan stille klokka etter mensen.

Eggløsning forekommer vanligvis 14 dager før første mensdag, men også her med en viss normalvariasjon på 12-16 dager, selv ligger jeg på rundt 16 dager tror jeg.

Egget er da modent for befruktning i 24 timer, men ettersom sædcellene kan ligge inne i kvinnen i påvente av et modent egg i 5-6 dager så er det ikke så umulig å treffe på som det kan høres ut. :o) Det anbefales vel å ha sex ca. annenhver dag den siste uke før eggløsning + eggløsningsdagen.

Lykke til!

oslojente85

En syklus er fra mensens første dag til første dag i neste mens. Det mest normale er 28 dager, men det finnes normale variasjoner fra - tja - 20-35 dager vil jeg tro? Har selv ligget på opptil 35 dager i perioder og det er mange som ikke er helt på dagen fra gang til gang. Andre igjen kan stille klokka etter mensen.

Eggløsning forekommer vanligvis 14 dager før første mensdag, men også her med en viss normalvariasjon på 12-16 dager, selv ligger jeg på rundt 16 dager tror jeg.

Egget er da modent for befruktning i 24 timer, men ettersom sædcellene kan ligge inne i kvinnen i påvente av et modent egg i 5-6 dager så er det ikke så umulig å treffe på som det kan høres ut. :o) Det anbefales vel å ha sex ca. annenhver dag den siste uke før eggløsning + eggløsningsdagen.

Lykke til!

Tusen takk for svar, tar med meg det videre! Så ettersom jeg alltid får mensen samme dag, hver 12. i mnd, så teller jeg bare til 12 neste måned, men det vil variere med hvor mange dager det er i en måned? 30 dagers syklus altså?

candyqueen_83

Tusen takk for svar, tar med meg det videre! Så ettersom jeg alltid får mensen samme dag, hver 12. i mnd, så teller jeg bare til 12 neste måned, men det vil variere med hvor mange dager det er i en måned? 30 dagers syklus altså?

Får du mensen den 12 hver måned? Da er ikke syklusen helt regelmessig, for det vil jo variere hvor mange dager det er pr måned.

Så du får mensen den 12. om det er januar, februar eller mars? De mnd har jo svært ulikt antall dager. :o) Fra januar til februar har du 31 dagers syklus, men fra februar til mars 28. Jeg har en venninne som i en periode hadde det likedan. :o)

Annonse

oslojente85

Ikke regelmessig?

Høres regelmessig ut for meg. En dag til og fra hører da med.

Ja, jeg mener det er regelemessig, en dag fra eller til gjør ingenting!

(Men har ikke fått mensen denne måneden, enda, så skal teste meg i morgen, er en uke forsinket...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...