Gå til innhold

Luft i magen

Anbefalte innlegg

Gjest stinky17

Jeg er en 17 år gammel gutt med et ganske pinlig problem, har i ca 3 mnd slitt med ekstremt mye luft i magen(har aldri vert noe problem før nå) og til tider også romling(har også ett problem med at jeg får følelsen av å ikke fått "tømt" meg helt etter å ha vert på do). er ikke oppblåst, men det siver ut hele tiden uten att jeg merker eller har noen kontroll over dette. har tatt noen prøver hos fastlegen uten å ha funnet noe enda, har også gått på en "loffkur", men dette lindret ikke luftplagene, men ødela fordøyelsen og gav forstoppelse for meg som er vandt med grovbrød. har prøvd minifor uten noen merkbar effekt, har også prøvd en biola hver dag, uten noen merkbar effekt. skal prøve mandler, peppermynteolje og karve. håper dette har noen effekt... sluttet med forball og begynte med styrketrening for 9 mdn siden, forandret ikke kostholdet mitt noe. så synes bare det er rart at noe slik bare kan skje av seg selv over natten og lurer på om jeg kan ha noen sykdomer eller liknenede. ønsker noen tips om hva jeg selv kan gjøre, som hva jeg skal spise og når jeg skal spise. og om det finnes noen gode produker jeg ikke har nevnt som jeg kan skaffe. NB! jeg ønsker mat/medisin som fjerner luftproduskjonen, ikke noe som får luften til å gå ut fortere, siden oppblåsthet ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306633-luft-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gassssssss

Det kan være ulike grunner til luft i magen. Selv fiser jeg en del, men har kontroll på det, så jeg fiser heldigvis ikke på jobb :-)

Det som er viktig er at du har regelmessig avføring, har du avføring som ikke kommer ut vil det danne seg gasser. Spis derfor regelmessig, drikk rikelig med vann, og spist mest mulig grovt. Unngå forstoppelse.

Og hva drikker du? Drikker du mye brus kan det være årsaken, så prøv å kutte ut dette en periode og se om det hjelper. Kanskje sluker du luft når du spiser? Tenk på hvordan du spiser, spiser du fort? Ta deg god tid med maten og spis regelmessig.

Unngå tyggis! Du svelger en del luft, dessuten er de fleste tyggiser sukkerfri og søtstoffet kan gi luftplager. Det samme gjelder sukkerfrie drops.

Fennikelte skal være bra mot luftplager, så det kan også være verdt et forsøk.

Mye søt og fet mat kan og gi luftplager. Unngå sjokolade, det kan gi luftplager hos enkelte.

Kumelk kan og gi plager, kanskje er du intolerant? Prøv å unngå melk en periode og se om du merker bedring. Du bør ta kalsiumtilskudd i den perioden så du ikke får kalkmangel.

Så for å oppsummere:

Unngå brus, drikk helst vann. Kullsyre gir luft i magen. Pass på å rape om du drikker brus ;-) Unngå drikker med kunstig søtningsmiddel.

Unngå sjokolade, det kan gi luftplager

Unngå sukkerfrie varer tilsatt søtningsmiddel som har lakserende effekt, disse gir luftplager! (egen erfaring).

Ta deg god tid med måltidene og tygg maten skikkelig, pass på så du ikke svelger luft.

Drikk rikelig med vann.

Unngå kumelk.

Drikk fennikelte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306633-luft-i-magen/#findComment-2491510
Del på andre sider

Gjest stinky17

Det kan være ulike grunner til luft i magen. Selv fiser jeg en del, men har kontroll på det, så jeg fiser heldigvis ikke på jobb :-)

Det som er viktig er at du har regelmessig avføring, har du avføring som ikke kommer ut vil det danne seg gasser. Spis derfor regelmessig, drikk rikelig med vann, og spist mest mulig grovt. Unngå forstoppelse.

Og hva drikker du? Drikker du mye brus kan det være årsaken, så prøv å kutte ut dette en periode og se om det hjelper. Kanskje sluker du luft når du spiser? Tenk på hvordan du spiser, spiser du fort? Ta deg god tid med maten og spis regelmessig.

Unngå tyggis! Du svelger en del luft, dessuten er de fleste tyggiser sukkerfri og søtstoffet kan gi luftplager. Det samme gjelder sukkerfrie drops.

Fennikelte skal være bra mot luftplager, så det kan også være verdt et forsøk.

Mye søt og fet mat kan og gi luftplager. Unngå sjokolade, det kan gi luftplager hos enkelte.

Kumelk kan og gi plager, kanskje er du intolerant? Prøv å unngå melk en periode og se om du merker bedring. Du bør ta kalsiumtilskudd i den perioden så du ikke får kalkmangel.

Så for å oppsummere:

Unngå brus, drikk helst vann. Kullsyre gir luft i magen. Pass på å rape om du drikker brus ;-) Unngå drikker med kunstig søtningsmiddel.

Unngå sjokolade, det kan gi luftplager

Unngå sukkerfrie varer tilsatt søtningsmiddel som har lakserende effekt, disse gir luftplager! (egen erfaring).

Ta deg god tid med måltidene og tygg maten skikkelig, pass på så du ikke svelger luft.

Drikk rikelig med vann.

Unngå kumelk.

Drikk fennikelte.

har hørt om produkter som;Peppermynteolje/te, Fenikkelte, kamille, anis, Karve, Mandler... (legg til flere om du vet om noen)

saken er den at jeg lurer på hvilke av disse som Hindrer luftproduksjon, siden det ikke er å bli kvitt luften som er mitt problem... så vil gjerne vite hvilke av disse som er gode mot luftproduksjon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306633-luft-i-magen/#findComment-2491603
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Sørg for å ha god fordøyelse, med regelmessige toalettbesøk.

Ta opp litt sport- feks kondisjon etc- for å få bedre fordøyelse. Og kombiner det med grove kornprodukter, yougert.Dette kan også hjelpe fordøyelsen.

Unngå søt melk, løk, erter, kål... som kan gi treg mage, og/eller luft i magen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306633-luft-i-magen/#findComment-2491631
Del på andre sider

Gjest gasssssssssss

har hørt om produkter som;Peppermynteolje/te, Fenikkelte, kamille, anis, Karve, Mandler... (legg til flere om du vet om noen)

saken er den at jeg lurer på hvilke av disse som Hindrer luftproduksjon, siden det ikke er å bli kvitt luften som er mitt problem... så vil gjerne vite hvilke av disse som er gode mot luftproduksjon

De skal visst som Minifom gjøre at luftboblene i tarmen blir mindre så de lettere passerer.

Men det er jo en grunn til at du har så mye luft, og jeg vil se på fordøyelsen.Kanskje har du treg fordøyelse så maten blir liggende en stund i tarmen og dermed danne gasser. Prøv derfor å få orden på fordøyelsen. Det finnes produkter på helsekost som er bra for fordøyelsen. Ellers er det lurt å spise regelmessig og fiberrikt, få i seg rikelig med væske (vann).

Frukt kan gi gass, spesielt epler og appelsiner, så begrens dette (også juice), og unngå brus og annet med kullsyre.

Tenk også på om du kan reagere på f.eks. melk (laktose) eller gluten om disse tiltakene ikke virker. Prøv å kutte ut melkeprodukter en uke for å se om det hjelper, hvis ikke, prøv deg på glutenfri kost og se om det hjelper. Du burde kanskje be legen sjekke deg nærmere meg gastroskopi osv for å finne årsaken til luftplagene?

Du spør etter midler som hjelper mot gassproduksjon, men jeg vil heller se på muligheten til å fjerne årsaken til gassproduksjonen, for der må jo være en årsak!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306633-luft-i-magen/#findComment-2491636
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...