Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sukkermamma

hei!

Sier størrelsen på magen noe om babyens fødselsvekt, eller kan man ha "store babyer" uten at det slår ut på SFmålingen?

Har gått lite opp i vekt, men spiser mye søtt, og har hørt at dette kan gi store babyer og komplikasjoner ved fødselen. Har ikke svangerskapsdiabetes og har bare gått opp 8-9 kilo tror jeg. Er i uke 39.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306672-h%C3%B8y-f%C3%B8dselsvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofies mamma

Det er jo klart at en 5-kilos baby synes på magen, men man kan fint være veldig stor og ha mindre barn. Min første var 3,8 kilo og jeg var enorm. Vanlig slank, la på meg mengder og var utenfor målene på skjema hele veien. Andre barnet var 3,9 kilo og da hadde jeg normal eller mindre enn normal mage da jeg fødte.

Det er uansett ikke lurt å spise mye søtt, da.

Gjest sukkermamma

SF-målet har ingenting med størrelsen på magen å gjøre, da SF-målet går oppover, mens magen vokser utover. Jeg har høyt SF-mål, men liten mage.

aha, ok.

Vel det jeg lurer på er jo mest om man kan se på forhånd om barnet er ekstra stort eller ikke, eller om dette er noe som kommer plums på en under fødselen.

Gjest sukkermamma

Det er jo klart at en 5-kilos baby synes på magen, men man kan fint være veldig stor og ha mindre barn. Min første var 3,8 kilo og jeg var enorm. Vanlig slank, la på meg mengder og var utenfor målene på skjema hele veien. Andre barnet var 3,9 kilo og da hadde jeg normal eller mindre enn normal mage da jeg fødte.

Det er uansett ikke lurt å spise mye søtt, da.

Nei, mye søtt er ikke bra, jeg vet:)

Jeg har begynt å tenke på om dette vil gi uforutsette komplikasjoner, eller om jeg ville visst dette på forhånd via målinger hos legen.

Gjest Ingen sammenheng

aha, ok.

Vel det jeg lurer på er jo mest om man kan se på forhånd om barnet er ekstra stort eller ikke, eller om dette er noe som kommer plums på en under fødselen.

Neida, det kan man få sjekket (vekstestimering) om man tror barnet er veldig stort.

Annonse

Sofies mamma

Jeg har begynt å tenke på om dette vil gi uforutsette komplikasjoner, eller om jeg ville visst dette på forhånd via målinger hos legen.

Hvis du er engstelig for at barnet er stort, så vil en erfaren lege eller jordmor ha en rimelig god peiling på om det avviker helt fra det normale. Evt er det mulig med en vekstestimering på UL og.

Gjest Mor til Oliver

Jeg la ikke på meg mye når jeg var gravid og hadde vel en "normal" mage, men gutten som kom ut var nok litt over gjennomsnittet.Han var 55 cm lang og 4220 tung. Alle ble nok litt overrasket, men jeg hadde en lett fødsel. Tror ikke man kan se på magen om det blir ett stort/lite barn.Dette er så forskjellig fra person til person.

Gjest sukkermamma

Jeg la ikke på meg mye når jeg var gravid og hadde vel en "normal" mage, men gutten som kom ut var nok litt over gjennomsnittet.Han var 55 cm lang og 4220 tung. Alle ble nok litt overrasket, men jeg hadde en lett fødsel. Tror ikke man kan se på magen om det blir ett stort/lite barn.Dette er så forskjellig fra person til person.

ja,det var det jeg tenkte:) Takker for svar!

Er ikke så bekymret at jeg vil gå inn for å finne ut om ungen er stor eller ikke, bare lurte på om det fantes indikasjoner på om barnet var stort og mulige komplikasjoner.

Gjest mandolina

Du kan få en forhåndsundersøkelse på ultralyd, der kan de se hvor stort barnet er.

Jeg fikk et barn som på streken veide 5 kg og magen min var enorm. Jeg gikk ned 10 kg på ett døgn i forbindelse med fødselen.

Hvis du bare har gått opp 8-9 kg så får du sansynligvis et normalt stort barn.

Hilsen

• 3 uker senere...
Gjest også en sukker-avhengig....

Tror ikke det nødvendigvis er en sammenheng der - under mitt siste svangerskap spiste jeg mye søtt og hadde stooor mage, så jeg var kjempenervøs for at ungen skulle være diger..... Det var mitt tredje barn, og jeg har jo hørt at fødselsvekten ofte øker for hvert barn.

Vel, du kan si jeg fikk meg en overraskelse ja - da tulla ble født var hun knapt 2900 gram! Liten og søt :o)

Ulempen var jo at nesten alle kiloene jeg hadde lagt på meg var andre ting enn baby.... to dager etter fødselen hadde jeg bare gått ned 4 kilo (hadde jo sett for meg at når monsterbabyen kom ut skulle mesteparten av ekstrakiloene være borte....)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...