Gjest bøllefrøet Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Var hos gynekologen for en ren sjekk av spiral idag. Da hun ikke så trådene til spiralen tok hun i bruk ultralyd. Spiralen lå fint på plass, men hun lokaliserte en stor cyste på 7 cm i diameter på venstre eggstokk. Hun mente at den ikke var ondartet iom at den så glatt og "fin" ut, men rekvirerte likevel blodprøve og ct. Er det vanlig, eller har hun mistanke om noe ondartet likevel uten at hun sa det til meg? Hun fant også fri væske i buken/bekkenet noe jeg også har fått påvist før et par ganger i forbindelse med at jeg fikk fjernet tykktarmen for snart 5 år siden pga UC. Jeg har nå et bekkenreservoar...Gastrokirurgen mener at det ikke er uvanlig med litt fri væske i buken når man har bekkenreservoar. Jeg ble litt satt ut inne hos gynekologen idag, så nå kommer spørsmålene...Hvordan fjernes eggstokken og cysten? Er det mulig å bruke kikkhull når jeg ifra før har operert i buk/bekken 4 ganger, og at det sikkert er masse arrdannelser der? Er det en omfattende operasjon å fjerne eggstokk? Jeg er 39 år og skal ikke ha flere barn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306726-cyste-p%C3%A5-eggstokken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gudi Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg tror det er helt vanlig at de tar prøver selv om hun sier det mest sannsynlig er godartet. De vil bare være på den sikre siden, og sånn at de ikke skal få noen overraskelser under operasjonen. Jeg tror (og håper) dessuten at legen ikke vil sagt at hun trodde den var ufarlig, hvis hun var i tvil. Jeg hadde for noen år siden en cyste på 20 cm i diam. på den ene eggstokken. Legen min sa det samme til meg som til deg, og det var en vanncyste. Til tross for den store størrelsen ble det en kikkhullsoperasjon (fjernet eggstokken også). Ingen store smerter. Føles selvfølgelig ut som om du har tatt noen tusen sit-ups, men det er til å leve med. Gassen de fyller magen med gir også litt smerter da de ikke klarer å fjerne alt, føles ut som veldig stive skuldre. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306726-cyste-p%C3%A5-eggstokken/#findComment-2493820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Dette kan fint gjøres med kikkhulskirurgi. Det vil antagelig være aktuelt å ta en biopsi for å utelukke at den er ondartet. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306726-cyste-p%C3%A5-eggstokken/#findComment-2493821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bøllefrøet Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg tror det er helt vanlig at de tar prøver selv om hun sier det mest sannsynlig er godartet. De vil bare være på den sikre siden, og sånn at de ikke skal få noen overraskelser under operasjonen. Jeg tror (og håper) dessuten at legen ikke vil sagt at hun trodde den var ufarlig, hvis hun var i tvil. Jeg hadde for noen år siden en cyste på 20 cm i diam. på den ene eggstokken. Legen min sa det samme til meg som til deg, og det var en vanncyste. Til tross for den store størrelsen ble det en kikkhullsoperasjon (fjernet eggstokken også). Ingen store smerter. Føles selvfølgelig ut som om du har tatt noen tusen sit-ups, men det er til å leve med. Gassen de fyller magen med gir også litt smerter da de ikke klarer å fjerne alt, føles ut som veldig stive skuldre. Lykke til! Takker for svar. Ble litt beroliget, men skal senke skuldrene helt når cysten er ute og borte. Var også beroligende å høre at de kan fjerne cyster på denne størrelsen med kikhullskirurgi, men det spørs om min kan det iom at jeg har hatt flere operasjoner i magen og det dermed er endel arrvev der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306726-cyste-p%C3%A5-eggstokken/#findComment-2493822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Med hensyn til vurdering og oppfølging av cyster, så har vi laget faste regler som norske gynekologer forholder seg til. Du er i fruktbar alder, har en cyste som ser godartet ut, den er under 8cm, og du har ingen plager. Hvis i tillegg blodprøven er normal (CA 125 under 35), så skal du oppserveres til cysten er borte, eller i maksimalt 2 år. Fri væske kan bety at du har en del sammenvoksninger pga tarmoperasjonen. Hvis cysten øker i størrelse eller utseende, så kan det bli aktuelt med operasjon, og mon ikke det vil bli åpen operasjon i ditt tilfelle? Men 80% av slike cyster blir borte av seg selv, så ikke ta sorgene på forskudd. Fjerning av en cyste er en enkel sak, men kan være litt mer komplisert hos deg, så det er ikke en nybegynner som bør operere. Heller ikke det skal du grue deg for. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306726-cyste-p%C3%A5-eggstokken/#findComment-2495263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.