Gjest Frustruten Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hei. Jeg er en kvinne i slutten av 20-årene, som sliter med magesmerter/ diare i perioder. Hovedsakelig oppstår smertene om natta, (rundt kl. 1 el. 2), men iblant også på dagtid. Ofte våkner jeg om natta av at jeg har vondt i magen, og svetter kraftig. Smertene sitter ofte øverst i magen, på midten. Jeg har samtidig oftest diare, og smertene blir som regel nesten borte når jeg har vært noen ganger på do. Utenom disse litt mer akutte anfallene er jeg ofte plaget av en litt sviende følelse øverst i magen, i blant føles det som at jeg er veldig mett uten at jeg spist. Er også plaget av en slags morgenkvalme, men er ikke gravid. Har hatt disse plagene i ca 2 år. Opplevde smerteperiodene som både hyppigere, og mer intense og langvarige i begynnelsen, men de er fortsatt plagsomme. Har skjønt at plagene mine er atypiske, men de er like plagsomme for det. Er ellers frisk, bortsett fra lave jernlagre og periodevis lav hb helt fra jeg var småbarn. Er også mye sliten og blek, og har slitt med vekta etter tidligere bruk av p-sprøyte. Har to barn, og lever et hektisk liv, med en del bekymringer, men har ikke funnet noen sammenheng mellom travle perioder og magesmertene. Jeg har tatt opp dette med legen min, og tatt avføringsprøve og blodprøver, men hun kunne ikke finne noen ting. Legen har testet for blod i avføring, div. matintoleranse, allergi, mangel på vitaminer/ mineraler, autoimmun sykdom, lavt/ høyt stoffskifte osv. Men finner ingenting. Hun snakket om å henvise meg videre, men har trolig glemt dette. Har du noen formening om hva dette skyldes? Hva bør jeg eventuelt gjøre videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306922-magesmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slik er det med meg Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har det på samme måte, og "diagnosen" er irritabel tarm. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306922-magesmerter/#findComment-2494688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Du beskriver smerte øverst i magen som ofte oppstår om natten og vekker deg. Du opplever dessuten en sviende følelse øverst i magen samt metthetsfølelse. Alle disse symptomer er typisk for magekatarr eller gastritt og jeg synes det er veldig viktig at du blir undersøkt for dette med en undersøkelse som heter gastroskopi. Dette er ikke en smertefull undersøkelse og gjøres vanligvis av spesialister (du svelger en liten slange som gjør at man kan se ned i magesekken). Gastritt i lengre tid kan forårsake magesår og dette kan også gi lave jernlagre men det er viktig å huske at gastritt/magekatarr/magesår kan behandles ganske enkelt med tabletter. Jeg synes derfor at du skal ta kontakt med din fastlege og be om en henvisning til dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306922-magesmerter/#findComment-2497939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.