Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn, og under svangerskapet ( uke åtte ) fikk jeg blodpropp og gikk på fragmin fra jeg var åtte uker på vei til og med seks uker etter fødsel.

Jeg har en arvelig sykdom som gjør at jeg kan få blodpropp, og kan ikke bruke P-piller eller østrogener. Protein C - resistent heter det visst. Jeg/vi ønsker oss et barn til, men hvor viktig er det egentlig at jeg tar disse sprøytene ? Jeg synes det var så slitsomt, og det gjorde så vondt, og jeg var så kvalm ( kastet opp under hele svangerskapet ) og var generelt dårlig i hele svangerskapet.

Skal ikke det å gå gravid være en fin opplevelse ?

Moren min og søsteren min har den samme "sykdommen", eller hva jeg skal kalle det. Søsteren min tok også fragmin under svangerskapet, fordi hun tidligere fikk blodpropp av P-pillene hun tok ( det var før vi visste at vi kunne få blodpropp ), men moren min har jo gjennomgått to svanger skap uten at noe har skjedd, men selvfølgelig hun var kanskje heldig ?

Men må jeg ta disse sprøytene ?

Tusen takk for svar !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30699-blodpropp-fragmin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Otermor

Kjære Ingrid!

Jeg hadde også blodpropp med fragminbehandling i forrige svangerskap, og er nå 31+1 med andremann.

Helt siden forrige gang har jeg visst at ved en ny graviditet måtte jeg på forbyggende behandling (fragmin), noe jeg altså nå er. Legene har gjort det ganske så klart at uten slik behandling er sjansen temmelig stor for en ny blodpropp.

Jeg synes også sprøytene er ubehagelige å ta, men tenker hver eneste gang på at det er denne medisinen som holder meg frisk, og da er det ikke noe problem - for ett barn til vil jeg ha!

Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30699-blodpropp-fragmin/#findComment-122048
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

En gång blodpropp= alltid behandling under gravditeten. Du måste tyvärr ta dessa sprutorna också under din nästa graviditet. Detta är mycker viktigt för att förebygga att detta skulle hända igen. Ta detta på allvar och tänk på att det är det bästa för att du och fostret/branet skall kunna må bra. Jag förstår att du tyckte att detta var jobbigt, men det finns antagligen ingen annan utväg. Ta upp dina funderingar med din doktor för att få en bra vägledning. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30699-blodpropp-fragmin/#findComment-122129
Del på andre sider

Gjest juli1

Hei! Jeg har den samme medføtte koaguleringsdefekten. Fått høre at det heter defekt protein C eller S eller APC-resistens, alt ettersom hvem jeg har spurt.... Frustrerende! Kunne svært gjerne tenke meg å vite litt mer om dette, pga svært dårlig oppfølging fra legene. Fikk beskjed om aldri å bruke p-piller, samt å bruke Albyl-e daglig, "hvorfor ikke", og ikke så mye mer enn det.

Vet ellers svært lite om hvilken betydning denne tilstanden har for meg til daglig, om det er visse typer mat jeg bør unngå, hvor arvelig er det, betydning for muligheten til å bli gravid osv. Dette med fragmin visste jeg ikke, og jeg og min mann prøver å bli gravide for tiden!

Veldig takknemlig for svar!

Min e-postadresse er

[email protected]

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30699-blodpropp-fragmin/#findComment-122480
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...