Gjest DED Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hei! Jeg er en kvinne på 28 år som nå er i uke 29 i mitt andre svangerskap. Min første barn ble født i 2005 og veide 4,5 kg, 53 cm og hodeomkrets på 37 cm. Når jeg var på 6 ukerskontroll etter fødselen kontrollerte fastlegen min styrken i bekkenbunnsmusklene mine ved å stikke en finger inn i skjeden, og ba meg om å knipe. Han sa den gang at musklene var bra til å ha født så nylig. Jeg har vært slapp til å trene musklene etter dette. Når jeg så ble gravid igjen, så begynte jeg med knipeøvelser. Jeg kniper vel ca 3-4 dager i uka. Og trodde derfor ting fortsatt stod bra til.. For ca 3-4 uker siden begynte jeg å svi så veldig i skjedeåpning og på leppene rundt. Jeg er rød der, og etter at jeg har dusjet så kan jeg se små rifter når jeg drar de store leppene til siden. Etter hvert begynte jeg også å få rikelig med gul/grønn seig utflod. I perioder så kan den også være hvit med små klumper som legger seg på innsiden av de store leppene. Og det klør!! Tror du dette er sopp eller B V? Også en dag jeg satt på do (var veldig hard i magen) Så kjente jeg at det liksom hang noe ut av skjeden min. Akkurat som en liten kul som posa seg ut. Jeg dytta på den og da forsvant den igjen. Den kommer ut igjen stort sett hver gang jeg er på do, og jeg begynner å svi og blø friskt blod når jeg tørker meg (i fra kulen). Er dette livmora eller blæra tror du som henger ut? Hjelper det ikke å ta knipeøvelser? Syns jeg har vært flink til å gjøre det jeg... Vil det bli et problem når jeg skal føde? Vil kulen være i veien mener jeg?.. Er det noe å gjøre med den kulen ¨nå som jeg er gravid? Jeg og mannen min har ikke hatt sex siden problemet med utfloden begynte fordi det svir så fælt.. Jeg har heller ikke hatt noen gynekologisk undersøkelse i dette svangerskapet da jeg ikke anså det som nødvendig pga at celleprøver ble tatt før og jeg har samme partner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307045-kul-i-skjede%C3%A5pning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 For det første, så er det fint at du trener bekkenbunnen allerede mens du er gravid, det gir best resultat. Med hensyn til kulen, så er jeg litt usikker på hva det er som du kjenner, kanskje skjedeveggen som kommer litt ut? Kan det være en hemoroide (fra endetarmen) som presses ut? Det stemmer med at det gir blødning. Uansett, jeg tror bestemt ikke det er noe som skal bli et problem ved fødselen, men få legen til å vurdere det ved neste kontroll. Utfloden du beskriver og kløe tyder på sopp som er vanlig i graviditet. Du kan kjøpe krem og stikkpiller på apoteket uten resept. Jeg tror ikke at det er bakteriell vaginose. Så er det litt forvirring ang det med celleprøve. Den tas for å utelukke forstadier til kreft og har ikke noe med partnerbytte å gjøre. (Det er chlamydiaprøven som du kanskje tenker på?) Celleprøven bør tas hvert 3.år. Altså snakk med legen om det du kjenner, så blir du sikkert beroliget. Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307045-kul-i-skjede%C3%A5pning/#findComment-2496502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Dette likner på det jeg hadde etter første fødsel - et slags brokk på bakre skjedevegg. Når jeg var hard i magen, og var på do, gav bakre skjedevegg litt etter, og det kom en utposning i skjeden. Jeg ble operert for dette høsten 2006, og har vært fin etter dette. Jeg ble anbefalt å vente til vi var ferdige med å få barn, med denne operasjonen. Spør legen din neste gang du er til kontroll - vil ikke tro det er noe farlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307045-kul-i-skjede%C3%A5pning/#findComment-2499702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DED Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Dette likner på det jeg hadde etter første fødsel - et slags brokk på bakre skjedevegg. Når jeg var hard i magen, og var på do, gav bakre skjedevegg litt etter, og det kom en utposning i skjeden. Jeg ble operert for dette høsten 2006, og har vært fin etter dette. Jeg ble anbefalt å vente til vi var ferdige med å få barn, med denne operasjonen. Spør legen din neste gang du er til kontroll - vil ikke tro det er noe farlig! Hei Prust! Tusen takk for svar Det beroliget meg masse. Skal ta det opp med legen min på neste svangerskapskontroll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307045-kul-i-skjede%C3%A5pning/#findComment-2499781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hei Prust! Tusen takk for svar Det beroliget meg masse. Skal ta det opp med legen min på neste svangerskapskontroll. Husker første gang jeg oppdaget det, ca 4-5 mnd etter fødselen. Trodde det var et bein som liksom presset seg utover, og jeg kunne ikek skjønne hvilket bein det var som satt der.... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307045-kul-i-skjede%C3%A5pning/#findComment-2500075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.