Gjest Anonym bruker Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg er en 21 år gammel jente som har slitt med hyppige og langvarige blødninger i nå over ett år. Det startet med en lett blødning som varte i en måned. Jeg oppsøkte legen min, som sa at dette var helt normalt når jeg bruker p-piller. Han satte meg på et nytt merke. Blødningene ga seg ikke, og det har vært frem og tilbake slik siden. Jeg opplever å ha såkalte mellomblødninger på hvert eneste p-pillebrett (og jeg har hatt pillefri uke ved slutten av hvert brett på oppfordring fra lege - dette for å få ut restblod). Det har ikke hjulpet. Oppsøkte ny fastlege som tok gynekologisk undersøkelse som viste normale forhold. Det eneste legene jeg har vært i kontakt med har gjort, er å endre merket på p-pillen. jeg har altså gått på 4 forskjellige. Det virker som at alle leger jeg snakker med kun kan forklare blødningene mine til å være "normale". Men hvorfor kjenner jeg INGEN med disse problemene da? Jeg har pratet med MANGE venninner. Nå har jeg hatt menstruasjon i 19 dager. Jeg forsøkte nemlig å starte rett på nytt brett uten pillefri uke for å se om det hjalp. Det som kjennetegner blødningene er at de er smertefrie og varierende av størrelse. Noen ganger friskt, lyserødt blod, andre ganger mørkere. Ofte kommer de på brettets 14. dag, andre ganger varer de over hele brettet. I de periodene hvor jeg faktisk SKAL ha menstruasjon har jeg de vanlige plagene; smerter i mage og rygg. Dette begynner virkelig å tære på meg og min kjæreste. Seksuallivet blir sterkest berørt og jeg kan ikke gå ut uten å forsikre meg om at jeg har med tamponger. Ting som pent undertøy og å overraske kjæresten min er en fjern ønskedrøm, fordi jeg tilsynelatende ALLTID har menstruasjon (av varierende størrelse). Jeg er dessuten svært følsom for kondomer, og dette fører til svie i underlivet under og etter samleie. jeg ønsker derfor ikke å slutte på p-pillen (ja dette er jo et paradoks, uansett hva jeg velger kan det ikke tilpasses et seksualliv). Nå bruker jeg Marvelon 28 tabletter. Jeg har et helt normalt og balansert forhold til trening, mat og ernæring, væaskeinntak og alkohol. Bruker ingen rusmidler, jeg er ikke deprimert. Hva kan dette være? Hva skal jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307179-altfor-hyppig-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest naturlig kropp Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hei! Jeg har opplevd det samme som deg, bare ikke i så stor grad. Jeg brukte Yasmin og fikk småblødninger hele tiden. Byttet merke, men da mista jeg all sexlyst. I følge legen min var det min vanlige syklus som "slo inn" slik at jeg blødde midt i pillebrettet. Løsningen for meg har blitt å kutte ut p-pillene. Nå bruker jeg noe som heter Pearly, som er en temperaturmåler. Jeg er kjempefornøyd! Det høres vilt ut, men saken er at man kun er fruktbar 6 dager i syklusen. Dette gjør at man kan ha ubeskytta sex nesten hele veien, hvis man passer på å ikke ha det de fruktbare dagene. Pearly gir deg svar om det er en grønn eller rød dag. Den er ganske dyr i innkjøp, men varer i 25 år! Så da er det ikke så dyrt allikevel. Jeg anbefaler dette på det sterkeste! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307179-altfor-hyppig-menstruasjon/#findComment-2497511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det ser ut som du er en av de meget få uheldige som ikke får kontroll med blødningene ved bruk av p-pille. Hormonmengden er omtrent den samme, så det er ikke så rart at det ikke bedrer forholdene ved å bytte merke. Har du vært til gynekolog for en skikklig undersøkelse? Har man utelukket at du har blødning fra livmorhalsen? Det er ikke uvanlig med p-piller pga østrogeninnholdet. Da nytter det ikke å prøve et annet merke. Hvis man kommer frem til at du ikke kan bruke p-pille, så er spiral en mulighet selv om du ikke har født. Du må bare sikre deg at du ikke har infeksjon på gang. Trening, mat osv har ingen betydning, forholdene overstyres av p-pillen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307179-altfor-hyppig-menstruasjon/#findComment-2498437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.