Gå til innhold

Psykomotorisk fysioterapi.

Anbefalte innlegg

Har startet opp med denne behandlingsformen pga kronisk smertesyndrom. Noen andre smertepasienter som har/blir behandlet på denne måten som kan gi meg noen tilbakemeldinger?

Foreløpig er jeg veldig positivt innstilt, og er klar til å jobbe hardt med dette!

*Håpet mister jeg aldri*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307296-psykomotorisk-fysioterapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg har benyttet slik behandling 2 ganger. Første gangen var en kjempesuksess! Smertene i kroppen ble sakte, men sikkert bedre. Siden jeg hadde smerter, så låste jeg meg, og spendte kroppen. Slik ble det en ond sirkel, med mer smerter. Og det at jeg "sank" sammen på en måte. Så i tillegg til de smertene jeg hadde fra før, påførte jeg meg flere.

Samtidig slet jeg med mange tanker, som satte seg fysisk i kroppen. Da kom det mer smerter.

Jeg var til et unikum av ei dame! Hun var kjempeflink, og jeg var trist den dagen jeg flyttet og måtte avslutte behandlingen.

Jeg har startet opp senere her jeg bor nå, men dessverre var kjemien mellom meg og behandler ikke god, så jeg sluttet. Jeg spendte meg faktisk mer av å gå til henne.

Nå står jeg på venteliste til ei ny, og er veldig spent.

Så jeg har god erfaring, når kjemien er på plass. Slik var det med psykologene også, kjempebra når kjemien var der, unyttig når den manglet.

Ønsker deg lykke til! Jeg fikk også mange tips om rette sittestillinger, hvordan stå rett osv Det har gjort hverdagene bittelitt enklere. Og dæven døtte meg så godt det var når jeg virkelig fikk slappet av da! :o)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1212005233' post='3887080]

Jeg har benyttet slik behandling 2 ganger. Første gangen var en kjempesuksess! Smertene i kroppen ble sakte, men sikkert bedre. Siden jeg hadde smerter, så låste jeg meg, og spendte kroppen. Slik ble det en ond sirkel, med mer smerter. Og det at jeg "sank" sammen på en måte. Så i tillegg til de smertene jeg hadde fra før, påførte jeg meg flere.

Samtidig slet jeg med mange tanker, som satte seg fysisk i kroppen. Da kom det mer smerter.

Jeg var til et unikum av ei dame! Hun var kjempeflink, og jeg var trist den dagen jeg flyttet og måtte avslutte behandlingen.

Jeg har startet opp senere her jeg bor nå, men dessverre var kjemien mellom meg og behandler ikke god, så jeg sluttet. Jeg spendte meg faktisk mer av å gå til henne.

Nå står jeg på venteliste til ei ny, og er veldig spent.

Så jeg har god erfaring, når kjemien er på plass. Slik var det med psykologene også, kjempebra når kjemien var der, unyttig når den manglet.

Ønsker deg lykke til! Jeg fikk også mange tips om rette sittestillinger, hvordan stå rett osv Det har gjort hverdagene bittelitt enklere. Og dæven døtte meg så godt det var når jeg virkelig fikk slappet av da! :o)

Tusen takk, Shira... det du sier om kjemi har jeg skjønt er veldig viktig - og jeg går hos ei fantastisk dame så jeg er faktisk veldig positivt innstilt til dette:-) Godt å høre om gode erfaringer.

• 2 uker senere...

Hei ! jeg har kronisk muskelsmertesyndrom og kronisk hodepine.Går nå til psykomotorisk fysioterapi.Hun fokuserer mye på pusten min ,da jeg puster mye øverst i brystet.Hun sier at vi som har mye smerter,ofte holder pusten.Dette igjen fører til mere smerter,da musklene ikke får nok oksygen.Jeg håper virkelig at denne type behandling kan hjelpe oss.Litt tidlig for meg,å si om det virker,men kan komme tilbeke til det senere.Spennende å høre om du merker bedring.Lykke til !!

Hei ! jeg har kronisk muskelsmertesyndrom og kronisk hodepine.Går nå til psykomotorisk fysioterapi.Hun fokuserer mye på pusten min ,da jeg puster mye øverst i brystet.Hun sier at vi som har mye smerter,ofte holder pusten.Dette igjen fører til mere smerter,da musklene ikke får nok oksygen.Jeg håper virkelig at denne type behandling kan hjelpe oss.Litt tidlig for meg,å si om det virker,men kan komme tilbeke til det senere.Spennende å høre om du merker bedring.Lykke til !!

Hei.

Høres ut som om vi har mye av den samme problematikken, og det skal bli spennende å se om psykomot. hjelper. Når det gjelder pusten, så har jeg lært veldig mye om dette etter at jeg begynte å synge og blitt veldig bevisst på dette - og jeg merket at det hjelper - ikke nødvendigvis på smertene, men med å kunne klare å slappe litt mere av...

• 3 uker senere...

Hei. Har du startet opp behandlingen? Har du nytte av det?

Jeg står enda på venteliste, og den lista er dessverre lang. Heldigvis har jeg en fantastisk flott fysioteraput som gjør en ubetalelig jobb med kroppen min.

Så jeg prøver og være flink og slappe av, for jeg går konstant rundt og spenner meg. Jeg er blitt flinkere, men det er helt sprøtt hvor muskler ikke adlyder hjernen min.

Håper du får en fin sommer! :o)

Blir du forresten bedre når klimaet er varmere? Jeg merker veldig bedring på humøret mitt, og at det er litt lettere og bevege kroppen.

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1215067591' post='3914568]

Hei. Har du startet opp behandlingen? Har du nytte av det?

Jeg står enda på venteliste, og den lista er dessverre lang. Heldigvis har jeg en fantastisk flott fysioteraput som gjør en ubetalelig jobb med kroppen min.

Så jeg prøver og være flink og slappe av, for jeg går konstant rundt og spenner meg. Jeg er blitt flinkere, men det er helt sprøtt hvor muskler ikke adlyder hjernen min.

Håper du får en fin sommer! :o)

Blir du forresten bedre når klimaet er varmere? Jeg merker veldig bedring på humøret mitt, og at det er litt lettere og bevege kroppen.

Hei Shira:-)

Ja, jeg har startet opp med behandling, jeg traff en terapeut som var nyutdannet og hadde derfor ikke lang venteliste enda.

Skal på min fjerde behandling i dag, men merker ingenting enda. Hun sier også at man ikke kan regne med noen hurtig bedring, men foreløpig bare tar hun på kroppen min og jeg skal si fra når det gjørt vondt. Ser ikke helt hensikte etter fjerde gangen, men regner med at hun skal gjøre andre ting snart.

Ja, jeg blir litt bedre med sommer og varme, siden det er revmatisme jeg sliter med. Men likevel er jeg nå så dårlig at jeg er ille uansett - men som du sier, humøret blir i hvert fall bedre, og det letter nå hverdagen litt, selv om det er så kjeeeeedelig....

Takk for at du husket på meg, det synes jeg var veldig koselig:-)

Ha en riktig god sommer!!

Hei Shira:-)

Ja, jeg har startet opp med behandling, jeg traff en terapeut som var nyutdannet og hadde derfor ikke lang venteliste enda.

Skal på min fjerde behandling i dag, men merker ingenting enda. Hun sier også at man ikke kan regne med noen hurtig bedring, men foreløpig bare tar hun på kroppen min og jeg skal si fra når det gjørt vondt. Ser ikke helt hensikte etter fjerde gangen, men regner med at hun skal gjøre andre ting snart.

Ja, jeg blir litt bedre med sommer og varme, siden det er revmatisme jeg sliter med. Men likevel er jeg nå så dårlig at jeg er ille uansett - men som du sier, humøret blir i hvert fall bedre, og det letter nå hverdagen litt, selv om det er så kjeeeeedelig....

Takk for at du husket på meg, det synes jeg var veldig koselig:-)

Ha en riktig god sommer!!

Klart jeg husker på deg! :o)

Jeg brukte også lang tid før jeg hadde noe bedring hos psykomotorisk. Du kan nevne det for henne at du gjerne vil at dere skal prøve noe annet nå snart?

Fysioteraputen min bruker mye tid bare på og ta på meg med lett press, da stimulerer hun triggerpunkt som er vonde. Hun jobber på en helt annet måte enn hva jeg har vært borti hos vanlige fysioteraputer før. Hun er finsk da, så kanskje de har andre metoder der?

Kjedelig ja! I dag har jeg sittet og glodd i veggen. Det er deilig med sol, men det bli lange dager når alle andre er opptatt med sitt. Heldigvis blir humøret mitt bedre når det er sol, tror det har noe med at jeg kan ha dørene åpne, sitte ute litt, naboene rusler forbi og slår av en prat.

Jeg sitter i dag og vurderer om jeg må til med mer smertestillendes, det er ikke enkelt og holde den balansegangen, det vet vel du også alt om. Fikk akkurat brev om at jeg skal innlegges i august (såklart på første skoledagen for guttungen, men slik er det jo bare) så jeg får ta det opp med dem da.

Så krysser vi fingrene for at vi får en bra sommer begge to! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...