Gå til innhold

hofteoperasjon

Anbefalte innlegg

akhn1365381176

Hei, jeg har slitasjegikt i begge hofter, men mest vondt i den høgre. Jeg er godkjent for operasjon, men lurer på hvilken protesetype som er best for meg. Jeg har tidligere levet et spesielt aktivt liv med fjellsport, og savnet er stort når jeg nå nesten ikke kan gå. Det jeg ønsker mest av alt er en type protese som setter meg best mulig i stand til å gjenoppta fjellsportlivet med skigåing og samling av 2000 meter topper. Jeg har hatt kontakt med en ortoped som anbefalte meg en protese som heter MS 30. Den er sementert i lårbeinet og vokser fast i hofteskålen, forøvrig metall mot metall. Jeg kan opplyse at jeg er 63 år, men i god fysisk form, da jeg har drevet jevnt og trutt med spinning og litt styrketrening (anbefalt av fysioterapeut som styrke for hofteregionen) på treningsstudio og svømming til sammen 4 ganger i uken de siste to årene. Jeg har hørt om en protese som er utviklet i Trondheim i samarbeid mellom SINTEF og RIT som heter Unique og som tilpasses individuelt. Denne høres ideell ut, men jeg ble fortalt at den var for dyr. Ellers har jeg fått den oppfatningen at de forskjellige kirurger anbefaler den protesetypen som de selv er vant med og kan, men det er jo ikke sikkert at den er den beste for meg. Jeg har og fått det inntrykk av at proteser blir kjøpt inn i stor av de forskjellige helseforetakene, og at valget ikke er så stort. 1: Bør jeg bare satse på MS-30 eller bør jeg ringe rundt til forkjsellige sykehus og forhøre meg? Da går tiden og jeg er svært hemmet nå. 2: Hvor kan man egentlig få et godt svar på hvilken protesetype jeg bør velge? Hvis ikke det kan gis et godt svar her, da. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307334-hofteoperasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Valg av hofteprotese styres av flere ting bl.a. pasientens alder, sykdom og økonomi er selvfølgelig også en medvirkende faktor. Dersom to eller flere hofteproteser har vist seg å ha like gode resultater vil det være naturlig for et sykehus å velge utifra pris men ikke ellers! (dette må ihvertfall være målet). Såvidt jeg vet finnes det flere sykehus i Norge som bruker Unique protesen - du kan se listen på http://www.scp.no/hospitals.asp. Unique protesen høres bra ut (ihverfall i teorien) men jeg synes du må diskutere med en spesialist i hofteortopedi om den kan/bør brukes i ditt tilfelle. Jeg vil også poengtere at utifra produsenten sin webside er det ca 1200 pasienten som har mottatt en slik protese. Dette er jo bra men samtidig vil vil jeg tro at det finnes mer langtids oppfølgingsdata for andre hofteproteser (dvs studier som har undersøkt hvor bra proteser er etter feks 10 år) siden de har vært på markedet lengre. Det vil være vanskelig for deg å sette deg inn i alt dette på egenhånd og jeg har heller ikke tilstrekkelig kunnskap om de forskjellige protesene - derfor vil jeg råde deg å høre men en eller flere hoftespesialister og diskutere konkret disse punktene. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307334-hofteoperasjon/#findComment-2503106
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...