Gå til innhold

Noen som vet? Trenger råd og tips nå

Anbefalte innlegg

Gjest Näckrosa

Ei venninne skal leie bolig. Ho ringte meg i dag og var litt betuttet... Leil er under oppussing og hun får ikke konkret beskjed om innflyttingsdato.

Vel. Da hun ringte på leiligheten fikk hun beskjed om husleie + strøm. Neste gang hun snakket med de, hadde de økt husleien med 500 kr. + kommunale utgifter + strøm.

Hun skal male rommene, da det er gammelt og slitt og brunt..

Utleier har ikke tilbudt avslag i leie eller finnansiering av maling.

Kjøkkenet er lite og gammelt. Det er ikke plass til oppvaskmaskin og ikke fryser i huset.

Det er ikke montert opp lamper/belysning i noen av rommene..

Altså dere.. Hva kan man "kreve" av utleier i forhold til standard på boligen?

Er det ikke visse krav til minstestandard ved overtakelse? Skal leier montere belysning? Dette får de jo ikke med når de flytter?!

Hun fikk også beskjed om at det var bredbånd da hun var på visning. Ved neste samtale sa de at hun selv måtte betale for dette, fordi de syntes det var dyrt...

De har ikke leid ut boligen før, og hun er usikker og redd for å spørre..

Har dere tips? Hva burde denne leil. ligge på i leie?

Fortsetter under...

For å ta det siste spørsmålet først:

Det er umulig å svare på hva leien burde være, når vi ikke vet HVOR dette er!

Men generellt sagt, så stilles det ikke KRAV til hva en utleie leilighet skal inneholde. Men selvsagt skal husleien stå i forhold til standaren på det man får!

Derfor er det viktig med en skikkelig husleie kontrakt som beskriver standarden på leiligheten, og hva som er inkl. i husleien.

Utleier er pliktig til å bekoste "nødvendig" vedlikehold, og erstatte utstyr ( f.eks komfyr / vaskemaskin/ kjøleskap) som følger med iht kontrakten.

Hvis leietageren selv pusser opp, vedlikeholder eller erstatter utstyr, (etter avtale med utleier) skal dette betales av utleier, eller kompenseres med redusert husleie.

Evt annet utstyr som leietager skaffer på eget intiativ ( men som ikke er i forhold til kontrakten,) er leietagerens eie som vedkommende kan ta med seg ved flytting.

Hvis dette er lite hensiktsmessig fordi det dreier seg om f.eks fastmontert belysning, eller integrerte løsninger som bidrar til å øke lelighetens standard, kan man gjøre avtale om at utleier evt betaler for dette når man flytter ut.

Slike avtaler bør man imidlertid gjøre på forhånd!

Hva som er "riktig" pris, må man egentlig avgjøre selv ved å sammenligne med andre tilsvarende utleieobjekter i samme område.

Hva som følger med/ikke følger med kan som sagt variere mye. Så det viktigste er å skrive en skikkelig leiekontrakt som beskriver hva man betaler for, og hvor lenge kontrakten gjelder.

Det finnes standard kontrakter for dette, som tar høyde for det meste man bør tenke på i et leieforhold.

Utleier kan selvsagt ikke endre "spillereglene" underveis. Så jeg ville vært skeptisk til å leie hos noen som øker leien hver gang man snakker med dem....

Gjest blame

Jeg er 98% sikker på at kommunale avgifter skal være innbakt i leia, og ikke kreves utenom.

Jeg hadde blitt litt skeptisk til sånne utleiere. Han jeg leier av ble veldig glad for at jeg ville male etc, så der var det bare å sende kvitteringer. Har også bedt om å få utføre en litt kostbar "oppussing", den kommer til å koste 2-3000.. Ikke noe problem, bare å sende kvittering. Utleier må skjønne at det er en investering for hans egen del, og ikke minst må det jo være bra for han å vite at den som leier tar vare på leiligheta.

Forøvrig; venninna di bør sørge for at det står detaljert hva som er av innbo etc i leiligheta når hun flytter inn, i kontrakten.

Men jeg ville ikke leid av noen som vingler sånn. Jeg hadde blitt redd for at de skulle bli vanskelig å ha med å gjøre senere, når de endrer mening i hytt og gevær.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...