Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 22+5 uker gravid, og har i det siste hatt en voldsom lyst på søtsaker av alle slag. Jeg vet at det er anbefalt å holde sukkerinntak på et minimum under svangerskap, men hvor viktig er dette?

Jeg ble første gang gravid i april 98, og fødte i jan. 99. Deretter ammet jeg min datter i 15 mnd.. Fikk én menstruasjon før jeg ble gravid igjen, men måtte i oktober gjennom en senabort i uke 18+3 p.g.a. en alvorlig misdannelse hos barnet. Deretter gikk jeg rett på en ny "prøveperiode" og ble gravid igjen i januar. I hele denne perioden har jeg hatt et veldig sundt kosthold, og jeg ønsker jo i utgangspunktet å fortsette med dette. Dette svangerskapet har imdidlertid vært veldig tøft psykisk, i tillegg til at det til tider er slitsomt med en aktiv 2 1/2 - åring i huset.

Jeg føler akkurat nå at det er fryktelig vanskelig å bruke krefter på å motstå dette søtsuget. Jeg lurer derfor på om det finnes noen gode råd for å motvirke dette. Evt. om det finnes noe søtt som er "sunnere" enn andre ting. Er det f.eks. OK å spise rosiner el.l.? Hva er det egentlig som er skadelig med et høyt sukkerinnhold i kosten?

Jeg ville være veldig takknemlig for svar, da jeg sliter med fryktelig dårlig samvittighet for dette. Siden det gikk galt forrige gang (og til tross for at det var noe som lå utenfor min kontroll), ønsker jeg å gjøre "alt" riktig denne gangen.

Jeg kan nevne at jeg hadde et ferritin-nivå på 22 i beg. av sv.skapet. Hb var synkende ved forrige kontroll i slutten av mai, men lå på 11,5. Blodtrykket ligger rundt 105/60. Kan noe av dette ha betydning for min lyst på sukker (=rask energi)?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30741-s%C3%B8tsug/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte ovanligt att man kan få perioder av lust att äta vissa saker. Ett ökat sötbehov, är alltså inte ovanligt. Jag tror inte att det är farligt att äta lite mera sötsaker under en period, om det inte blir kraftigt överdrivet. Det är väll inte bra att gå runt med ett högt blodsocker för jämnan. Kanske det är så att din kropp nu behöver lite mera "av det goda" och då tycker jag att du kan tillåta dig att ta lite extra av detta. Jag förstår din oro, då du har en tidigare svår upplevelse, men detta skall ju inte ha någon betydelse nu. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30741-s%C3%B8tsug/#findComment-122099
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...