Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mc-85

Jeg har en del spørsmål i forbindelse med at jeg nå mest sannsynlig har en missed abortion. Jeg er 7+4, men det kan virke som spiren sluttet å vokse for noen uker siden. Legen så et fosteranlegg på ultralyden, men han kunne ikke se noe hjerte. I begynnelsen mente han at det ikke var noe galt. Han mente det bare var for tidlig til at vi kunne se noe hjerte. Men så sa jeg at jeg hadde vært på en tidlig UL for 13 dager siden, og da hadde vi også sett et fosteranlegg. Da mente han at alt håp var ute. Spiren hadde sluttet å utvikle seg. 1. Når bør jeg forvente at blødningen kommer? Jeg sier at jeg ikke tror at kroppen min kommer til å orde opp selv. Hvis spiren sluttet å utvikle seg for 13 dager siden, burde ikke jeg ha fått en blødning eller smerter til nå? 2. Når vil symptomene på svangerskap forsvinne? 3. Hvor lang tid vil det ta før testen blir negativ? Den har ikke blitt noe svakere, den er like sterk som den var for noen dager siden. 4. Kommer eggløsning etter aborten? Eller kommer den etter at jeg har fått mensen tilbake? 5. Hvor lang tid bør vi vente før vi prøver på ny? 6. Jeg har kun hatt litt brun utflod. Det var i går, og det var bare en liten brun stripe i trusen. Det har ikke vært mer brun utflod. Er det normalt? 7. Jeg har ingen smerter. Burde jeg ikke ha det? 8. I forrige uke ble det tatt hcg-blodprøve. Er det ikke rart at den var helt normal og fin, hvis spiren hadde sluttet å utvikle seg for 8 dager siden (eller lenger) på det tidspunktet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307434-missed-abortion/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en gynekolog eller en vanlig allmennlege som har sett på deg? Det er vanskelig å se så mye så tidlig for en som ikke er veldig erfaren. Jeg ville i hvert fall ikke ha bedt om utskraping hvis det ikke var 100% sikkert at det var en missed abortion. Særlig hvis du fortsatt har symptomer og tester positivt.

Når man aborterer vil man oftest blø og ha smerter, ikke ulikt en kraftig mens.

''4. Kommer eggløsning etter aborten? Eller kommer den etter at jeg har fått mensen tilbake?''

Eggløsning kommer oftest før neste mens, altså et par uker etter aborten.

''5. Hvor lang tid bør vi vente før vi prøver på ny?''

Mange gynekologer sier at man bør ha minst en mens før man prøver igjen, men min gyn. sa at det ikke var viktig. Det var først og fremst for å lettere kunne bestemme termin. Egget ville ikke feste seg hvis ikke livmoren var klar.

''8. I forrige uke ble det tatt hcg-blodprøve. Er det ikke rart at den var helt normal og fin, hvis spiren hadde sluttet å utvikle seg for 8 dager siden (eller lenger) på det tidspunktet?''

Det er vel litt rart, men hcg kan variere veldig fra svangerskap til svangerskap. Det er vel oftest økningen man ser på, ikke nivået som sådan. Og du har jo ikke abortert, det er bare en mistanke om at fosteret har sluttet å utvikle seg. Men ETTER en abort eller utskraping er det viktig å sjekke at hcg synker til null. Hvis ikke kan det være indikasjon på en sykelig tilstand som må behandles. (husker ikke navnet)

Jeg ønsker deg i hvert fall lykke til! Jeg er ikke fagperson, men har hatt et par mislykkede og et par vellykkede svangerskap. Kanskje du har bedt om svar fra fagperson her også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307434-missed-abortion/#findComment-2500332
Del på andre sider

Da jeg hadde en missed abortion hadde jeg brun utflod og ikke noe mer. Dette var i uke 10. Vi ventet en uke før vi fikk ny UL, og legene håpet at dette skulle ordne seg selv (kraftig blødning) men dette skjedde ikke. Jeg hadde ingen smerter og ingenting var egentlig forskjellig fra mitt første svangerskap.

Derfor ble det tatt utskrapning.

Det er altså ikke bestandig man får blødninger.

Jeg har aldri hatt særlig svangerskaps-symptomer så tidlig i svangerskapet, så når disse forsvinner vet jeg ikke.

Det tok vel 3 måneder før jeg var gravid igjen. Grunnen til at man skal vente til første menstruasjon er for å lettere vite når svangerskapet startet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307434-missed-abortion/#findComment-2500353
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

1. Når bør jeg forvente at blødningen kommer? Jeg sier at jeg ikke tror at kroppen min kommer til å orde opp selv. Hvis spiren sluttet å utvikle seg for 13 dager siden, burde ikke jeg ha fått en blødning eller smerter til nå?

Svar: Det er ikke regelmessighet i når blødningen kommer og om den kommer. Noen ganger kan graviditeten bare ’visne bort’ uten blødning.

2. Når vil symptomene på svangerskap forsvinne?

Svar: Det vil vanligvis forsvinne når fosteret ikke lenger er levende.

3. Hvor lang tid vil det ta før testen blir negativ? Den har ikke blitt noe svakere, den er like sterk som den var for noen dager siden.

Svar: Det kommer an på hvor høy nivået av HCG har vært, det kan gå flere uker før HCG er ute av kroppen.

4. Kommer eggløsning etter aborten? Eller kommer den etter at jeg har fått mensen tilbake?

Svar: Det kommer eggløsning to uker før menstruasjon.

5. Hvor lang tid bør vi vente før vi prøver på ny?

Svar: Til du har hatt en normal menstruasjon.

6. Jeg har kun hatt litt brun utflod. Det var i går, og det var bare en liten brun stripe i trusen. Det har ikke vært mer brun utflod. Er det normalt?

Svar: se spørsmål 1.

7. Jeg har ingen smerter. Burde jeg ikke ha det?

Ikke nødvendigvis

8. I forrige uke ble det tatt hcg-blodprøve. Er det ikke rart at den var helt normal og fin, hvis spiren hadde sluttet å utvikle seg for 8 dager siden (eller lenger) på det tidspunktet?

Det er stor variasjon i nivået av HCG, så en enkel prøve sier ikke mye, men gjentatte prøver gir god informasjon. Jeg synes derfor du skal få tatt en ny prøve. Det kan gjøres hos din fastlege. Det vil virke avklarende. Hvis verdien ikke er gått ned (halveres daglig etter avdødt foster), bør du få ny ultralyd.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307434-missed-abortion/#findComment-2500892
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...