Gjest tveit Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Jeg har hatt noe legen kalte for "høy vannavgang", forholdene ellers var ikke modne. Kan du si noe om dette, hva det er og hvorfor det skjer? Jeg mistet mye fostervann men fødsel har ikke startet og det er to uker til termin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30746-h%C3%B8y-vannavgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Svarer på bakgrunn av egen erfaring. Høy vannavgang er en rift i fosterhinnene høyt oppe, slik at hinnene ikke ryker skikkelig. Dette medfører gjerne lekkasje av fostervann, og kan være en kilde til bekymring, da man blir mer utsatt for infeksjoner. Jeg synes det er rart at det ikke blir foretatt noe, ring føden og si at du kommer, har lekkasjen vart i mer enn tre dager, er det ønskelig at du settes igang. Hvis du har bittelitt åpning, er det mulig for legen å gå inn med et sk. amnioskop for å lokalisere riften, og pirke litt her slik at resten av hinnene ryker. Du vil da få skikkelig vannavgang, og riene setter gjerne igang ganske raskt. Dette ble gjort hos meg, jeg hadde da fem cm. åpning, og barnet ble født tre timer etterpå. Ikke la deg avspise flere ganger; vær påståelig og krev din rett til å bli hørt!! Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30746-h%C3%B8y-vannavgang/#findComment-122168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tveit Skrevet 29. juni 2001 Del Skrevet 29. juni 2001 Svarer på bakgrunn av egen erfaring. Høy vannavgang er en rift i fosterhinnene høyt oppe, slik at hinnene ikke ryker skikkelig. Dette medfører gjerne lekkasje av fostervann, og kan være en kilde til bekymring, da man blir mer utsatt for infeksjoner. Jeg synes det er rart at det ikke blir foretatt noe, ring føden og si at du kommer, har lekkasjen vart i mer enn tre dager, er det ønskelig at du settes igang. Hvis du har bittelitt åpning, er det mulig for legen å gå inn med et sk. amnioskop for å lokalisere riften, og pirke litt her slik at resten av hinnene ryker. Du vil da få skikkelig vannavgang, og riene setter gjerne igang ganske raskt. Dette ble gjort hos meg, jeg hadde da fem cm. åpning, og barnet ble født tre timer etterpå. Ikke la deg avspise flere ganger; vær påståelig og krev din rett til å bli hørt!! Lykke til!! De satte meg igang med drypp, hadde 2 cm åpning, men de vurderte det slik at jeg ikke var moden nok da kroppen ikke responderte nok på dryppet. Hvis du ser på jannet sitt innlegg i gravideforum, så er det jeg som er Kirsti der. De ville ikke ta hinnene fordi det ville øke sjansene for bruk av tang, vakum el. keisersnitt. De fant ingen medisinske indikasjoner på at de burde gå videre (eks med modningspiller/ta vannet), barnet måtte ikke ut av med. årsaker. De har tatt mange blodprøver ang. infeksjon, ingen tegn til det. Jeg må jo bare håpe de har rett i det med evt. infeksjon. De mente det var dannet ny hinne. Det var en skikkelig frustrerende opplevelse, det var liksom klinkende klart at barnet skulle ut uansett, og så blir det ikke slik likevel, 7 timer etter jeg ble satt på drypp! Aldri hørt om noe lignende. Jeg prøvde å få dem til å fortsette fødselen, men skjønte på dem at det ville isåfall være mer av hensyn til oss enn til barnet. Og det er jo greit. Uansett en rar situasjon, blandete følelser. Prøver å trøste oss med at det kommer når det kommer.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30746-h%C3%B8y-vannavgang/#findComment-122223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 29. juni 2001 Del Skrevet 29. juni 2001 De satte meg igang med drypp, hadde 2 cm åpning, men de vurderte det slik at jeg ikke var moden nok da kroppen ikke responderte nok på dryppet. Hvis du ser på jannet sitt innlegg i gravideforum, så er det jeg som er Kirsti der. De ville ikke ta hinnene fordi det ville øke sjansene for bruk av tang, vakum el. keisersnitt. De fant ingen medisinske indikasjoner på at de burde gå videre (eks med modningspiller/ta vannet), barnet måtte ikke ut av med. årsaker. De har tatt mange blodprøver ang. infeksjon, ingen tegn til det. Jeg må jo bare håpe de har rett i det med evt. infeksjon. De mente det var dannet ny hinne. Det var en skikkelig frustrerende opplevelse, det var liksom klinkende klart at barnet skulle ut uansett, og så blir det ikke slik likevel, 7 timer etter jeg ble satt på drypp! Aldri hørt om noe lignende. Jeg prøvde å få dem til å fortsette fødselen, men skjønte på dem at det ville isåfall være mer av hensyn til oss enn til barnet. Og det er jo greit. Uansett en rar situasjon, blandete følelser. Prøver å trøste oss med at det kommer når det kommer.... Uff, dette høres forferdelig frustrerende ut!! Håper det skjer snart, da.... Lykke til, i alle fall! Trøsteklem, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30746-h%C3%B8y-vannavgang/#findComment-122290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kirsti Skrevet 29. juni 2001 Del Skrevet 29. juni 2001 Uff, dette høres forferdelig frustrerende ut!! Håper det skjer snart, da.... Lykke til, i alle fall! Trøsteklem, Tusen takk! Det er frustrerende det hele. Godt med trøst iallfall! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30746-h%C3%B8y-vannavgang/#findComment-122293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 Det man kaller "høy vannavgang", vil si at det er en sprekk i fosterhinnene ett eller annet sted litt høyt oppe i livmoren. Det man vanligvis forbinder med vannavgang, er at vannet kommer i større mengder og at riften/hullet sitter rett innenfor livmormunnen. Ved høy vannavgang vil det gjerne piple vann til stadighet, gjerne når man reiser seg opp eller bøyer seg. I prinsippet kan man si at det alltid vil være en viss fare for infeksjon når hinnene ikke lenger er intakte. Hvis det virkelig er påvist fostervannslekkasje, er det viktig at man følger nøye med på utviklingen. Man må ha klarhet i at barnet har det bra, at blodprøver ikke påviser infeksjon og at mor ikke får symptomer med feber, uvelhet osv. Hvis det er den minste mistanke om at det er infeksjon på gang, bør fødselen settes igang. Når du kun har to uker igjen til termin, skulle det ikke være noen fare for at barnet blir født for tidlig. Er du usikker, synes jeg du skal kontakte din lege/jordmor/sykehuset for å få klarhet i hvordan du skal forholde deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30746-h%C3%B8y-vannavgang/#findComment-122459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.