Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en voksem mann, god helse og form, som sliter med utslett på ryggen. Disse tar form som røde prikker. Føler at det ofte er forbundet med svette men at det også kan variere i forhold til hva jeg spiser/drikker. Dette er ikke sessongbetont, dvs, gjennom hele året kan jeg oppleve dette, ikke bare når det er varm i været etc. Lurer på om det kan være en form for allergi og om det kan behandles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307500-utslettr%C3%B8de-prikker-p%C3%A5-ryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du gir en ganske knapp beskrivelse, men det høres ut som det er ganske konstant tilstede. Hadde vært veldig variabelt kunne det vært en form for "elveblest" som skyldes at det frigjøres et stoff som heter histamin i huden og som av og til skyldes allergi. Hvis ditt utslett er der hele tiden, men bare varierer litt ,er det mest sannsynlig at det har med talgkjertlene å gjøre og er en slags betennelse eller irritasjonstilstand. Ettersom du ikke beskriver kviser, tenker jeg at du har en form for mindre lesjoner som også er lokalisert til talgkjertlene, som kalles pityrosporum follikulitt . Dette kan i så fall også gi litt kløe og tørrhet i huden. For å få det bort , kan du forsøke Fungoral shampo som blandes med litt vann og smøres på huden 2-3 kvelder etter hverandre i 2 påfølgende uker , deretter en gang ukentlig i et par måneder. Du kan samtidig benytte en dusjkrem og litt bodylotion så ikke huden tørker ut, men unngå fete kremer. Dersom det ikke hjelper får du snakke med en hudlege for nærmere undersøkelse. Lykke til . Hilsen Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...