Gå til innhold

Fordeler med parkett eller laminat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest prust

Min mor har laminat på kjøkkenet ( i 2. etasje) og det er iskaldt å stå på, eller gå på!

Hun har furugolv i stua, og det er helt annerledes å gå på, mye lunere.

Hos oss har vi furugolv på soverommene, og parkett ig gang, stue og kjøkken. Lunt og godt det også. Jeg ville imidlertid ikke valgt parkett igjen i gangen, og trolig heller ikke på kjøkkenet, for det blir stygt av sand, grus og vann/snø - særlig da vi hadde barnevogn i gangen, og hjulene var fulle av snø som etterhvert smeltet i gangen....

Vi har parkett i stuene og laminat i gangen. På kjøkkenet hadde vi gammelt, orginalt granegulv. Når vi nå pusset opp kjøkkenet, valgte vi laminat med flisemønster. Vi er rett og slett lei av parkett som blir hakkete og ripete.

Laminat er mer slitesterkt enn parkett. Samtidig er det hardere og kaldere enn parkettgulv! Det tar ikke til seg varmen i rommet slik parkett gjør.

Dessuten: Hvis du har et lyst laminatgulv vil du se alle "fotspor". Altså, hvis du f.eks sparker av deg skoene og går inn på laminaten, så vil fotmerkene stå igjen etter deg. Det gjør de ikke på det lyse parkettgulvet.

Linoleum/vinyl var ikke noe alternativ for oss, men etter å ha lagt gulvet har vi jo oppdaget at gulvbelegg med "parkettmønster" er noe helt annet i dag enn det var for noen år siden. Jeg måtte rett og slett ned på gulvet og kikke for å se om det var belegg eller parkett eller hva. Og belegg er mye varmere enn laminat, så skulle jeg velge om igjen, tror jeg nesten at jeg måtte ha tatt en tur og sett hva som finnes på linoleums/vinylfronten i dag!

tveita1365380780

Er ikke i tvil - laminatgulv. Helt vedlikeholdsfritt i maaaaaange år. Tåler utrolig mye og blir ikke slitt. Parkett ser kanskje finere ut,men må pusses og lakkeres med jevne mellomrom. Har erfaring med begge deler og er ikke et sekund i tvil om hva jeg ville valgt.

Annonse

Det har vært flere tråder om dette før, og parkett er desidert best av de to! Et vakkert tregulv er fortsatt vakkert selv om det blir litt slitt. Laminat er hardt og kaldt og det bråker når du går på det og er dessuten ikke pent. Synes jeg! ;-)

Gjest Elextra

Hva er "verdt" mest da, ved salg av leilighet?

Enit med morsan - det ligger jo også i mitt svar om at de fleste foretrekker parkett.

Hadde jeg kjøpt en leilighet med laminatgulv ville jeg vurdert å bytte det ut, tror jeg, i hvertfall i oppholdsrom.

I rom med mye slitasje, ville jeg utvilsomt ha valgt laminat!

Ekte parkett virker kanskje mer "eksklusivt" (ihvertfall før det har blitt fullt av hakk og riper) men idag finnes det så mange flotte laminater som ser svært naturtro ut!

Et ekte parkettgulv krever forsiktighet ved bruk, og jevnlig vedlikehold for å holde seg pent.

Et lamitangulv av god kvalitet tåler svært mye, og vil holde seg pent i årevis uten at man trenger å gjøre noe med det.

Ulempen er at det er litt "kaldere" enn parkett. Derfor ville jeg kanskje valgt parkett på soverom, eller steder i huset som ikke er utsatt for slitasje.

Kjenner ingen som liker laminat bedre enn parkett. Parkett er både lunere og penere, selv om noen nok vil hevde at laminat er mer slitesterkt.

Det er ikke tvil om at laminat er mere slitesterkt.

Vi har lagt laminat av merbau-parkett i stue og kjøkken, der vi oppholder oss mest. Og denne er ubetydelig slitt nå etter 12 år etter med både småbarn og daglig gåing frem og tilbake.

På loftstua derimot, har la vi ekte Merbau parkett. Og tiltross for at dette er et rom vi bruker minimalt i forhold, er gulvet mye tydeligere slitt enn laminaten vi har nede. Tør ikke tenke på hvordan ekte parkett ville ha sett ut der...

Er enig i at ekte parkett i utgangspunktet er penere og lunere. Men hvis man tar det praktiske med i beregningen, og hvordan det kommer til å se ut etter en viss tid, så stemmer jeg for laminat i "bruksrom"

Gjest Elextra

Det er ikke tvil om at laminat er mere slitesterkt.

Vi har lagt laminat av merbau-parkett i stue og kjøkken, der vi oppholder oss mest. Og denne er ubetydelig slitt nå etter 12 år etter med både småbarn og daglig gåing frem og tilbake.

På loftstua derimot, har la vi ekte Merbau parkett. Og tiltross for at dette er et rom vi bruker minimalt i forhold, er gulvet mye tydeligere slitt enn laminaten vi har nede. Tør ikke tenke på hvordan ekte parkett ville ha sett ut der...

Er enig i at ekte parkett i utgangspunktet er penere og lunere. Men hvis man tar det praktiske med i beregningen, og hvordan det kommer til å se ut etter en viss tid, så stemmer jeg for laminat i "bruksrom"

Selv synes jeg ikke det gjør noe om ordentlig tregulv eller parkett blir slitt. Slitt laminat er derimot stygt.

Gjest Flytte-lasset

Parkett er jo mest verdifullt, i og med at det er dyrere. Men jeg ville ikke hatt det på kjøkkenet. Detter det ned en gryte, blir det hakk, og ikke skal det hasærlig med vannsøl heller. Laminat blir kaldere, og lagrer ikke på varme, på samme måte som parkett, men tåler mye mer.

Annonse

Selv synes jeg ikke det gjør noe om ordentlig tregulv eller parkett blir slitt. Slitt laminat er derimot stygt.

Merbau er riktignok et mørkt gulv da. Så riper og hakk synes nok bedre enn på et lyst gulv..

Et vennepar kjøpte et hus med ekte, mørk parkett i stue og kjøkken. De pusset det ned og lakkerte på nytt da de flyttet inn. Men nå, etter 2-3 år med småbarn i huset, ser det helt forferdelig ut igjen, Fullt av hakk og lyse riper...

De har nå bare innfunnet seg med å ha et "stygt" gulv de neste årene..

Vi la som sagt laminat i samme farge for 12 år siden, og det er ubetydelig slitt idag..

Gjest Elextra

Merbau er riktignok et mørkt gulv da. Så riper og hakk synes nok bedre enn på et lyst gulv..

Et vennepar kjøpte et hus med ekte, mørk parkett i stue og kjøkken. De pusset det ned og lakkerte på nytt da de flyttet inn. Men nå, etter 2-3 år med småbarn i huset, ser det helt forferdelig ut igjen, Fullt av hakk og lyse riper...

De har nå bare innfunnet seg med å ha et "stygt" gulv de neste årene..

Vi la som sagt laminat i samme farge for 12 år siden, og det er ubetydelig slitt idag..

Godt for dere! :)

Vi har bestandig hatt parkett, både med og uten barn, og har ikke erfart at det er blitt stygt. Enkelte riper har det jo blitt, men det synes jeg ikke gjør noe. Der vi bodde før hadde parkett også på kjøkkenet - det gikk bra det også.

Godt for dere! :)

Vi har bestandig hatt parkett, både med og uten barn, og har ikke erfart at det er blitt stygt. Enkelte riper har det jo blitt, men det synes jeg ikke gjør noe. Der vi bodde før hadde parkett også på kjøkkenet - det gikk bra det også.

Tror det er den mørke fargen som er hovedproblemet, ja...

Lysere parkettgulv tåler mere riper og slitasje før det blir "stygt"

Har hatt det tidligere, og merker STOR forskjell!

Gjest mora2

Det er sikkert mer verdifullt med tregulv, men jeg ville aldri valgt hatt det i mitt hus.Det blir så fort riper i det..

Vi som har tre hunder, og to unger, er kjempe fornøyd med laminat, det blir ingen riper.Og jeg slipper mase på ungene at de må være forsiktig.

Gjest ChiengMai

Vi har skipsgulv laminat på kjøkkenet, av den litt dyre sorten. Holder seg kjempefint, og siden vi har varme i gulvet der kjennes det ikke kaldt ut heller. På kjøkkenet er det greit å ha noe som tåler litt, hadde ikke valgt parkett der uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...