Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Jeg tok nettopp blodprøver etter å ha vært sliten og kvalm i en litt lengre periode. Jeg har jobbet lange dager i godt over et halvt år med 70-80 timers uker. Nå forrige uke følte jeg at jeg møtte veggen, og at jeg har mistet fullstendig kontroll og oversikt på jobben. Min lege sier at jeg sansynligvis er utbrent. Uansett, jeg tok blodprøver og fikk resultatet tilbake med at jeg hadde veldig høye homocystein verdier. Vitamin B12 er normale. Jeg har lest mye rundt på nettet i det siste om at høye verdier kan føre til demens, kreft, blodpropp ++ Stort sett det meste. Nå fikk jeg en mail om at min lege skulle skrive ut en resept på medisin. Hva anbefaler du av behandling for en 28 åring som har 42 i verdier? Er det farlig? Er det mulig å behandle? Hvis vitamin B12 verdiene er normale, hvordan kan jeg da ha høye homocystein verdier? Jeg har lagt ved resultatet fra blodprøven under: Vi har fått svar på prøve rekvirert herfra Resultatet er avvikende fra normalt Homocystein er svært høyt, og vi finner ingen årsaker til det. Jeg sender en resept på medisin hvis du gir meg navnet på et apotek. * Kommentarer hormonanalyser; Normale hormonanalyser. 26.05.08 Dr. Ivar F>lling PrøveId: C6606580 S-Ferritin: 217 S-Vitamin_B12: 347 S-Folat: 7,2 P-Homocystein: 42,4* (5,0 - 15,0) S-Kalsium: 2,37 S-Urinsyre: 354 S-HDL-kolesterol: 1,6 S-Lp(a): 499 S-RF-latex_test:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307565-h%C3%B8ye-verdier-homocystein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ferdig utdannet lege om to dager

Hei!

Høye homocysteinnivåer kan også forekomme om man mangler folat. Normalområdet for folat er 7-30. Du ligger med andre ord SÅVIDT over dette med 7,2. Kanskje du skulle prøve folattilskudd - bare en tanke.

Folatmangel kan oppstå pga manglende inntak i kosten (finnes spesielt i grønnsaker), ved en del tarmsydommer, ved bruk av visse medisiner og ved alkoholmisbruk. Kroppen kommer raskt i underskudd på folat da lagrene er små i forhold til behovet.

I tillegg høres det ut som du har det ganske slitsomt, og dette medvirker nok også til hvordan du føler deg. Håper dette løser seg etterhvert - lykke til.

Satish Arora, allmennlege

Dersom du søker på nettet vil du helt sikkert finne mye informasjon som er skremmende mtp hva høy homocystein verdier kan føre til. Det er viktig å tolke denne informasjonen med riktig perspektiv- ja, det er flere vitenskapelige studier som har vist at homocystein er en markør for forhøyet risiko for flere sykdommer, og særlig hjertesykdom. Men det finnes også studier som har ikke klart å bekrefte dette funnet. Dessuten er det svært viktig å huske at forhøyet homocystein IKKE nødvendigvis fører til slike sykdommer - derimot vil de fleste med forhøyet homocystein ikke utvikle slike sykdommer (men man har kanskje høyere risiko dersom homocystein er høy). Det er også foreløpig ingen gode studier som har vist at behandling av forhøyet homocystein hos friske personer fører til noe helsemessig gevinst. Faktisk finnes det også studier (inkludert en norsk studie) som har vist at behandling med høye doser B-vitaminer (som er behandlingen for høy homocystein) KAN ØKE muligheten for å få hjerteinfarkt eller slag (risiko økte med 20% i den ene studien)!

Når det gjelder ditt andre spørsmål - det er mulig å ha høye homocystein verdier selv med normal B12 verdi - dette har ofte sammenheng med at B12 blodprøven ikke er den beste prøven for å måle B12 status. Litt komplisert, men faktisk er det en annen prøve som heter S-metylmalonat som best avspeiler B12-status.Jeg vil anbefale at dette måles i ditt tilfelle. Dersom dette viser lav B12-status er det ikke tvil om at dette bør nok behandles med vitaminbehandling (som vil også føre til at homocysteinnivået senkes). Derimot dersom metylmalonat skulle være normal ville jeg diskutert nøye med din egen lege om du virkelig trenger behandling med vitaminsubstitusjon - det bør da legges vekt på en helhetlig vurdering av din risiko for utvikling av feks hjertesykdom (dvs røykestatus, hjertesykdom i familien, blodtrykk osv) før en slik beslutning tas. Håper at dette hjelper.

• 2 måneder senere...

Dersom du søker på nettet vil du helt sikkert finne mye informasjon som er skremmende mtp hva høy homocystein verdier kan føre til. Det er viktig å tolke denne informasjonen med riktig perspektiv- ja, det er flere vitenskapelige studier som har vist at homocystein er en markør for forhøyet risiko for flere sykdommer, og særlig hjertesykdom. Men det finnes også studier som har ikke klart å bekrefte dette funnet. Dessuten er det svært viktig å huske at forhøyet homocystein IKKE nødvendigvis fører til slike sykdommer - derimot vil de fleste med forhøyet homocystein ikke utvikle slike sykdommer (men man har kanskje høyere risiko dersom homocystein er høy). Det er også foreløpig ingen gode studier som har vist at behandling av forhøyet homocystein hos friske personer fører til noe helsemessig gevinst. Faktisk finnes det også studier (inkludert en norsk studie) som har vist at behandling med høye doser B-vitaminer (som er behandlingen for høy homocystein) KAN ØKE muligheten for å få hjerteinfarkt eller slag (risiko økte med 20% i den ene studien)!

Når det gjelder ditt andre spørsmål - det er mulig å ha høye homocystein verdier selv med normal B12 verdi - dette har ofte sammenheng med at B12 blodprøven ikke er den beste prøven for å måle B12 status. Litt komplisert, men faktisk er det en annen prøve som heter S-metylmalonat som best avspeiler B12-status.Jeg vil anbefale at dette måles i ditt tilfelle. Dersom dette viser lav B12-status er det ikke tvil om at dette bør nok behandles med vitaminbehandling (som vil også føre til at homocysteinnivået senkes). Derimot dersom metylmalonat skulle være normal ville jeg diskutert nøye med din egen lege om du virkelig trenger behandling med vitaminsubstitusjon - det bør da legges vekt på en helhetlig vurdering av din risiko for utvikling av feks hjertesykdom (dvs røykestatus, hjertesykdom i familien, blodtrykk osv) før en slik beslutning tas. Håper at dette hjelper.

Hei og takk for svar.

Jeg tok en ny blodprøve for å teste S-metylmalonat, og hadde normalt nivå.

Siden mitt siste innlegg har mye skjedd. Jeg trappet noe ned på jobben etter anbefaling fra legen, men på en forretningsreise i Danmark fikk jeg i løpet av to dager veldig vondt i håndledd og armer, og den tredje dagen, på vei hjem til Norge ble jeg delvis lam i høyre arm og i venstre del av ansiktet. Jeg kjørte til nærmeste sykehus og ble lagt inn med mistanke om slag.

Etter uttallelige blodprøver, ryggmargsprøve, CT over 6 dager mens jeg var innlagt klarte ikke legene å finne noe feil, utenom høye homocystein verdier som tidligere nevnt.

Jeg ble så sendt hjem, og det har blitt rekvirert en MR undersøkelse på Rikshospitalet.

Etter denne episoden ble jeg sykemeldt i tre uker og har hatt tre uker ferie. I løpet av denne perioden har jeg begynt å føle at jeg sliter med angst. Jeg har i de siste 5-6 årene vært ukomfortabel i butikker og steder med mye folk, med mindre jeg har drukket. Men nå i det siste blir jeg så uvel at jeg føler det er like før jeg kommer til å kaste opp. Og som ukependler til Danmark er dette et mareritt ettersom jeg ikke klarer å fly lenger.

Etter lesing på nettet og råd fra en kollega som har hatt en mildere form for angst, spurte jeg min lege om Cipralex var noe for meg, men han anbefalte Cymbalta.

Dette er andre uken jeg går på Cymbalta, og jeg er veldig svimmel og lett i hodet om dagen, og sliter med søvn om natten. Jeg har fått dårlig hukommelse og sliter med konsentrasjonen.

Jeg kunne tenke meg en second opinion når det gjelder videre behandling av både homocystein verdiene, og angst.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...