Gå til innhold

Clomid/ pergotime

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne i utlandet-77

Jeg er 30 år gammel, og har fått clomid tabletter mot ufrivillig barnløshet. Min mann og jeg har gjennomgått tester, og det viser seg at min mann har 7% av cædcellene med normal form, ellers er antall og hastighet normal. Hos meg har jeg fått beskjed om at alt virker normalt, jeg har eggløsning hver mnd, har 3 og 5 follikler, har vært gravid da jeg var yngre med min daværende kjæreste (altså ikke med min mann som jeg er gift med i dag), men tok da abort.. Har tatt røntgen med kontrastvæske, og det så også fint ut. Det jeg lurer på er 1. Kan clomid hjelpe oss? 2. Hva er bivirkningene av å ta clomid? 3. Hva er sannsynligheten for oss for å bli gravid på normalt vis? Jeg synes det er litt rart at jeg skal ta clomid når alt er normalt hos meg, kan dette stemme? Videre sier legen at det ikke er bivirkninger med å ta clomid... (vi bor i utlandet...) jeg har da lest her og andre steder at det er bivirkninger, videre virker det som dette gis i de tilfeller der kvinnen har problemer med eggløsning... Fint om du kan forklare meg litt her, jeg er litt forvirret med om jeg virkelig skal ta denne kuren... hva anbefaler du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307621-clomid-pergotime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan jo være en mistanke om at feilen ligger hos din mann i og med at det bare er 7% normale sædceller. Men hvis prøven er oppfattet som normal, så går dere under betegnelsen ’uforklarlig infertilitet’, og da er det ikke uvanlig at man forsøker pergotime, men det er ikke vitenskapelige holdepunkter for at det er mer effektivt enn å ’vente og se’. Risiko er øket risiko for flerlingesvangerskapog for det man betegner som overstimulering hvor det dannes cyster på eggstokkene, men det er sjelden. Det har vært diskutert om det er øket risiko for senere kreft i eggstokkene, men det ser ut som begrenset antall behandlinger (under 10-12) ikke øker risiko.

Hvis en kontroll av sædprøvene gir samme resultat, er prøverørsbehandling en mulig løsning, ICSI-metoden brukes ved dårlig sædkvalitet, her setter man sædcellen direkte inn i egget.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307621-clomid-pergotime/#findComment-2502182
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...