Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser alle er veldige enig i at man ikke behøver å ta vare på samboerens sitt barn under samværshelg.

Men hva med den som har hovedomsorgen?

Her hos oss kan jeg "komme og gå som jeg vil", samboeren min stepper inn og tar vare på sønnen min. Og når jeg planla ferie, så tilbød han seg å ha barnet hos seg, om pappaen skulle finne på og avlyse samværet. Vi tar da også alle avgjørelser om barnet sammen, om det gjelder oppdragelse eller barnehagevalg.

Jeg er selvfølgelig svært glad for det, men noe annet hadde vært litt merkelig for meg. Nå skal det nevnes at sønnen min er svært ung og jeg har foreldreansvaret alene. Rent praktisk deltar ikke pappaen i livet hans, jeg tar alle valg og han opprettholder kontakten. Oppdragelsen skjer i vårt hjem, for å si det slik.

Så fortell :) Hvordan har dere andre med hovedomsorgen for barn og ny mann/samboer det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307837-samboerens-barn-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Vi deler ganske mye på det her i huset.

Men det har blitt sånn over tid og fordi samboeren min sterkt ønsker å ta del i ungene. (Han har ikke barn fra før, vet ikke om det har noe å si). Og jeg og ungene ønsker ham også fullverdig på banen. Derfor har det blitt naturlig for oss at han tar seg av ungene som om han hadde vært faren stort sett.

Men dersom han ikke hadde ønsket det, kunne jeg ikke tvunget ham til det heller - det er jo i utgangspunktet mine barn. På den annen side - da ville vi kanskje vært så forskjellige at vi ikke hadde vært sammen, det aner jeg ikke.

Men det er ikke noe i veien for en steforelder som tar stor del i stebarna hvis denne ønsker det selv da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307837-samboerens-barn-2/#findComment-2504169
Del på andre sider

4barns mor-77

Her i huset tar stefar like mye ansvar for barn og barneoppdragelse som meg. (Jeg har 3, og han har "bare" mine 3)

Her har det bare blitt sånn fra dag en egentlig. Han var litt usikker på hvor mye han kunne si og gjøre til og begynne med, så jeg sa ifra at jeg veldig gjerne vil at han skal ta del i alt. Det være seg om det er kos og morro, eller krangling/megling.

Han tok seg fri fra jobb for å være med barna første skoledag. Han tar seg fri fra jobb om jeg er syk. Han kan finne på å jage meg ut av huset en lørdagskveld, for å kose meg med venninner....

I en barnebursdag overrasket han meg litt faktisk. En av gutta kom og fortalte om et spill han hadde lyst til å spille (playstation). Og da sa han at "vet du at sånne spill får ikke unga våre lov til å spille de"... Jeg vet jo forsåvidt at han ser på unga som "sine", men den kom litt overraskende den kommentaren der. De fleste andre kikket også litt da;)

Jeg er veldig glad for at vi har det sånn. Noe annet ville vært utenkelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307837-samboerens-barn-2/#findComment-2504183
Del på andre sider

Gjest gift 2-barnsmamma

Her i huset tar stefar like mye ansvar for barn og barneoppdragelse som meg. (Jeg har 3, og han har "bare" mine 3)

Her har det bare blitt sånn fra dag en egentlig. Han var litt usikker på hvor mye han kunne si og gjøre til og begynne med, så jeg sa ifra at jeg veldig gjerne vil at han skal ta del i alt. Det være seg om det er kos og morro, eller krangling/megling.

Han tok seg fri fra jobb for å være med barna første skoledag. Han tar seg fri fra jobb om jeg er syk. Han kan finne på å jage meg ut av huset en lørdagskveld, for å kose meg med venninner....

I en barnebursdag overrasket han meg litt faktisk. En av gutta kom og fortalte om et spill han hadde lyst til å spille (playstation). Og da sa han at "vet du at sånne spill får ikke unga våre lov til å spille de"... Jeg vet jo forsåvidt at han ser på unga som "sine", men den kom litt overraskende den kommentaren der. De fleste andre kikket også litt da;)

Jeg er veldig glad for at vi har det sånn. Noe annet ville vært utenkelig.

Flott !!!! Det er jo slik det burde være overalt ....... stakkars de barna som må føle seg "til overs" i pappas / mammas nye verden ...... det er tross alt barn det er snakk om, helt uskyldige oppi det hele.

At voksne oppfører seg som "en dritt" overfor barn pga at de må trå til en og annen helg er en forferdelig holdning, hadde nok vurdert hele forholdet hadde jeg vært forelderen med ny samboer som ikke ville passet barnet mitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307837-samboerens-barn-2/#findComment-2504291
Del på andre sider

Flott !!!! Det er jo slik det burde være overalt ....... stakkars de barna som må føle seg "til overs" i pappas / mammas nye verden ...... det er tross alt barn det er snakk om, helt uskyldige oppi det hele.

At voksne oppfører seg som "en dritt" overfor barn pga at de må trå til en og annen helg er en forferdelig holdning, hadde nok vurdert hele forholdet hadde jeg vært forelderen med ny samboer som ikke ville passet barnet mitt.

?

Det er da vel heller den nye samboeren som bør være skeptisk til en mann som ikke følger opp samværsavtalene han har med sine egne barn!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307837-samboerens-barn-2/#findComment-2504297
Del på andre sider

Annonse

?

Det er da vel heller den nye samboeren som bør være skeptisk til en mann som ikke følger opp samværsavtalene han har med sine egne barn!

Begge deler. Villleært skeptisk til både den som ikke opprettholder samværsavtalen, men ville også vært skeptisk til en som ikke vil ta del i mine barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307837-samboerens-barn-2/#findComment-2504300
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg ville også vært skeptisk hvis samboeren min ville hatt noe imot å passe ungene mine. Men jeg ville aldri gått glipp av helg etter helg etter helg med dem selv. Jeg tror egentlig ikke jeg ville hatt en mann som så ungene sine såpass lite - og når han da hadde muligheten så ville han heller jobbet.

Problemet for trådstarter i forrige tråd skjønner jeg det slik at er at dette vil være et vedvarende problem hvor han reiser når ungene skal til dem.

Men slik jeg ser det har mannen her problemet - han bør prioritere ungene sine mer enn jobben.

Men er det en sjelden gang iblant så ville jeg reagert sterkt på om min samboer ikke ville sett det som naturlig å ta vare på ungene mine slik at de slapp å snu på de rutinene de er vant til, ift hvor de er når.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307837-samboerens-barn-2/#findComment-2504302
Del på andre sider

Gjest gift 2-barnsmamma

?

Det var ikke akkurat det temaet det var snakk om i denne tråden her ....... om å stadig bryte samværsretten, denne tråden gjelder å ta det som en selvfølge å stille for barna opp selv om du "bare" er samboer med forelderen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307837-samboerens-barn-2/#findComment-2504306
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...