Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er e jente på 18 år som er litt sjenert for å besøke lege angående dette tema. I løpet av et halvt år har jeg fått mye synlige blodårer på legger og lår (slike som eldre får, kansje?). Har ikke gått på noe slags tabletter, annet enn Synfase P-piller (snart 1 år) . jobber på ei kro, der jeg går og står veldig mye, og jeg har hørt at det kan skyldes all den "ståinga", disse blodårene. Det som skremmer meg litt, er at nesten hver gang jeg har dusjet, oppdager jeg nye. Slik at det blir flere og flere.. Finnes det noen annen metode å fjerne/forebygge slikt, enn laserbehandling? Jeg er litt bekymret for akkurat dette, siden jeg bare er 18 år, og har aldri sett noen på min alder som har sånn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307851-synlige-blod%C3%A5rer-p%C3%A5-beina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Det er ikke farlig!

Hei, jeg fikk slike i 16-årsalderen. Arvelig belastet. Det du sliter med er sannsynligvis åreknuter og skjøre små blodårer. Jeg har vært hos legen med dette, og blitt forsikret om at det er helt ufarlig. Men det er ikke særlig stas å ha slike ben det er sikkert. Jeg kvier meg i alle fall for å gå i shorts/skjørt.

Jeg vet ikke så mye om det, men jeg tror de små tynne blodårene kan "fjernes" med laser. Ja i alle fall kan noe gjøres for at de ikke skal være så synlige.

Hva angår de store årene er det ikke så mye som kan gjøres annet evt. å fjerne dem kirurgisk hvis de blir plagsomme og smertefulle.

Som du skriver har disse plagene en tendens til å forverre seg når en står mye. Jeg er blitt tipset om å bruke støttestrømper, men har foreløpig vært for forfengelig til å gjøre det. Kanskje litt uklokt i grunnen, men, men.

Jeg vil virkelig anbefale deg å ta en prat med fastlegen. Kanskje finnes det nå noe en kan gjøre for å redusere "utbredelsen".

Ønsker deg lykke til.

• 2 uker senere...

Hei, jeg fikk slike i 16-årsalderen. Arvelig belastet. Det du sliter med er sannsynligvis åreknuter og skjøre små blodårer. Jeg har vært hos legen med dette, og blitt forsikret om at det er helt ufarlig. Men det er ikke særlig stas å ha slike ben det er sikkert. Jeg kvier meg i alle fall for å gå i shorts/skjørt.

Jeg vet ikke så mye om det, men jeg tror de små tynne blodårene kan "fjernes" med laser. Ja i alle fall kan noe gjøres for at de ikke skal være så synlige.

Hva angår de store årene er det ikke så mye som kan gjøres annet evt. å fjerne dem kirurgisk hvis de blir plagsomme og smertefulle.

Som du skriver har disse plagene en tendens til å forverre seg når en står mye. Jeg er blitt tipset om å bruke støttestrømper, men har foreløpig vært for forfengelig til å gjøre det. Kanskje litt uklokt i grunnen, men, men.

Jeg vil virkelig anbefale deg å ta en prat med fastlegen. Kanskje finnes det nå noe en kan gjøre for å redusere "utbredelsen".

Ønsker deg lykke til.

De fleste leger bryr seg dessverre ikke om couperose - sprengte blodårer/"edderkoppnett". Helt ufarlig - bare stygt. Du får fjernet dette på klinikker som feks Ellipseklinikken. De sprøyter inn en væske som får årene til å klappe sammen. En behandling kostet meg ca 3000,- Neste 1900,- Veldig fornøyd med resultatet. Du får IKKE dekket noe av dette. Damen som behandlet meg sa at det var flere og flere unge som fikk dette. Hun mistenkte p-piller til å være noe av grunnen. Selv har jeg ikke brukt p-piller i mer enn to år alt i alt, og er snart 40 år. Hadde første behandling i fjor. Har også født to barn - noe som ofte forverrer tilstanden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...