Gjest karand Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hei! Vi er en familie bestående av 5 personer, Vår eldste sønn på 24år bor langt unna og hjemme på besøk i påsken. Vi reiste imidlertid på hytta og han valgte å være noen dager hjemme hvor han da benyttet sjangsen til å sove i min seng. Han har klaget på kløe lenge og jeg har smørt kortison på kløen. Etter noen uker begynte jeg og klø og gikk til legen og hun var sikker på det var skabb. Hele familien smørte seg med Nix og sengetøy ble vasket og madrasser banket og luftet. Sengetøyet ble skiftet på nytt dagen etter. Deretter gikk vi på kur etter en uke igjen. Dette er nå 4-5 uker siden. Jeg har begynt å klø igjen og min minste sønn på 10 år har masse utslett på bena som jeg ikke har sett før i dag, Det er nupper som blir til sår ved kløe. Han har særlig bak knærne, men nå er det oppover lårene også. Skal vi da gå på en ny Nix kur igjen, eller er det noe annet vi kan gjøre. Begynner å bli temmelig desperat. Min mann og min sønn på 18 år har ingen symptomer. Håper på raskt svar. M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307852-skabb/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hei Scabbinfeksjon er stadig forholdsvis hyppig , spesielt i ungdomsmiljøer med besøk hos hverandre og mye nærkontakt. Overføring skjer ikke bare med fysisk kontakt , også indirekte via sengetøy, håndklær osv. Det er en utfordring med behandling av en hel familie fordi gjerne en eller fler får utslett av behandlingen og det er dessuten varierende forekomst av etterkløe pga scabb som fortsatt befinner seg i huden , men er døde. Her gjelder det ganske riktig å ikke la seg gripe av panikken og gjentatt kurer. Smør deg selv og 10- åringen med fuktighetskrem og kanskje litt hydrocortison der det er mest å se på huden. Dersom det bare klør der hvor dere ser tydelige hudforandringer, er det mest sannsynlig en forbigående eksem tilstand. Hvis generell kløe som kommer spesielt om natten og ikke gir seg , er det en viss risiko for at det fortsatt kan finnes levende midd. I mellomtiden bør dere uansett holde separat sengetøy og håndklær og unngå noe særlig fysisk kontakt med hverandre i familien eller andre til situasjonen er avklaret. Ellers risikerer dere å måtte begynne forfra, med full behandling av alle. Hvis ikke problemet løser seg, må dere få hjelp av legen til å sortere hvem som fortsatt har aktiv infeksjon og gi råd videre. Lykke til ! Hilsen Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307852-skabb/#findComment-2504755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.