skal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Har tusen spørsmål. Kanskje noen her vet svaret på noen av de. Har visst diabetes. Målt fastende blodsukker på 7,3 og 8, 4 samt et ikkefastende på 10,2. Hvordan finner de ut om det er type en eller to? Antar det er type 2, er over 30 og overvektig. Men har en søster med type 1, ingen annen kjent diabetes i familien. Hun ble syk som barn, rett på sykehus m over 20 og var veldig syk, så da var det liksom ingen tvil. Får man automatisk eller har man rett på hjelp fra dietetiker el? Sliter masse med mat fra før. Glad for all info - kunne "alt" om diabetes, type 1 iallfall for mange mange år siden da min søster ble syk, nå kjenner jeg meg som en stor grønnskolling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308005-hva-skjer-n%C3%A5-har-vist-diabetes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thea89 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 hei. diabetes type 1 får man som regel når man er barn/ung. diabetes type 1 betyr at bukspyttkjertelen ikke produserer insulin. diabetes 2 får man som voksen og overvektig. diabetes type 2 får man når bukspyttkjertelen produserer for lite insulin eller utnytter insulinet dårlig. 3-4 timer mellom hvert måltid-for å ha et stabilt blodsukker. trening senker blodsukkeret og mat/drikke øker det. du bør spise mye frukt og grønnsaker, og velge grove brødvarer fremfor fine. du bør også spise magre melkeprodukter fremfor fete, rent kjøtt, mye fisk og endel belgfrukter. (erter, bønner og linser) Lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308005-hva-skjer-n%C3%A5-har-vist-diabetes/#findComment-2509010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 1 Hvordan finner de ut om det er type en eller to? Antar det er type 2, er over 30 og overvektig. Men har en søster med type 1, ingen annen kjent diabetes i familien. Hun ble syk som barn, rett på sykehus m over 20 og var veldig syk, så da var det liksom ingen tvil. - Det finnes en blodprøve som kan vise om bestemte antistoffer er tilstede i blodet. Er de det, så kan du være temmelig sikker på at du snakker type 1 diabetes. Det er fullt mulig å få type 1 i voksen alder også, selv om det vanligste er som småbarn eller i tenårene. Jeg kjenner til et par stykker som fikk type 1 etter fylte 50. Hvordan det forløper i utviklingen av sykdommen er varierende. Men symptomene er i regelen LANGT mer påtagelige ved type en. Du blir drittørst, må stadig tisse, går ned i vekt, og du føler deg slapp, dårlig/utilpass. For type 2 kommer ofte symptomene mer snikende, og derfor går en del rundt med type 2 diabetes uten å vite det selv. Ofte oppdages det tilfeldig ved rutineundersøkelse hos lege. Vet ikke hvordan symptomer du har hatt eller om du har hatt tilfeldige målinger med høyt blodsukker. Man kan komme 1-eren til livs tidlig i forløpet før man utvikler så mye symptomer. Når et søsken har type 1 diabetes, så har man noe høyere risiko for selv å få det - men denne er så pass liten at jeg ikke husker tallet. 2. Får man automatisk eller har man rett på hjelp fra dietetiker el? Sliter masse med mat fra før. - Ja, etter henvisning fra fastlegen. På sentralsykehusene skal det være et diabetesteam. Dette består i regelen av lege (spesialist i indremedisin eller endokrinologi), diabetessykepleier (ofte den viktigste i rollen som rådgiver), fotterapeut, ernæringsfysiolog og evt. psykolog. Hvis det er fastlegen din du har kontakt med nå, så vil jeg sterkt anbefale deg å bli henvist til spesialist i indremed. eller diabetesteam - med mindre du føler at fastlegen KAN diabetes. Det er ofte svært varierende kunnskaper blant leger om diabetes. Om du kommer til et diateam, så vil du få den best sammensatte behandlingen. Bor du i Oslo-området anbefaler jeg på det sterkeste Norsk diabetikersenter på Lilleaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308005-hva-skjer-n%C3%A5-har-vist-diabetes/#findComment-2535684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 1 Hvordan finner de ut om det er type en eller to? Antar det er type 2, er over 30 og overvektig. Men har en søster med type 1, ingen annen kjent diabetes i familien. Hun ble syk som barn, rett på sykehus m over 20 og var veldig syk, så da var det liksom ingen tvil. - Det finnes en blodprøve som kan vise om bestemte antistoffer er tilstede i blodet. Er de det, så kan du være temmelig sikker på at du snakker type 1 diabetes. Det er fullt mulig å få type 1 i voksen alder også, selv om det vanligste er som småbarn eller i tenårene. Jeg kjenner til et par stykker som fikk type 1 etter fylte 50. Hvordan det forløper i utviklingen av sykdommen er varierende. Men symptomene er i regelen LANGT mer påtagelige ved type en. Du blir drittørst, må stadig tisse, går ned i vekt, og du føler deg slapp, dårlig/utilpass. For type 2 kommer ofte symptomene mer snikende, og derfor går en del rundt med type 2 diabetes uten å vite det selv. Ofte oppdages det tilfeldig ved rutineundersøkelse hos lege. Vet ikke hvordan symptomer du har hatt eller om du har hatt tilfeldige målinger med høyt blodsukker. Man kan komme 1-eren til livs tidlig i forløpet før man utvikler så mye symptomer. Når et søsken har type 1 diabetes, så har man noe høyere risiko for selv å få det - men denne er så pass liten at jeg ikke husker tallet. 2. Får man automatisk eller har man rett på hjelp fra dietetiker el? Sliter masse med mat fra før. - Ja, etter henvisning fra fastlegen. På sentralsykehusene skal det være et diabetesteam. Dette består i regelen av lege (spesialist i indremedisin eller endokrinologi), diabetessykepleier (ofte den viktigste i rollen som rådgiver), fotterapeut, ernæringsfysiolog og evt. psykolog. Hvis det er fastlegen din du har kontakt med nå, så vil jeg sterkt anbefale deg å bli henvist til spesialist i indremed. eller diabetesteam - med mindre du føler at fastlegen KAN diabetes. Det er ofte svært varierende kunnskaper blant leger om diabetes. Om du kommer til et diateam, så vil du få den best sammensatte behandlingen. Bor du i Oslo-området anbefaler jeg på det sterkeste Norsk diabetikersenter på Lilleaker. Anbefaler deg å melde deg inn i Norges diabetesforbund. Der er det mye viktig info å hente, og du får muligheten til kontakt med likesinnede http://www.diabetes.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308005-hva-skjer-n%C3%A5-har-vist-diabetes/#findComment-2535688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 1 Hvordan finner de ut om det er type en eller to? Antar det er type 2, er over 30 og overvektig. Men har en søster med type 1, ingen annen kjent diabetes i familien. Hun ble syk som barn, rett på sykehus m over 20 og var veldig syk, så da var det liksom ingen tvil. - Det finnes en blodprøve som kan vise om bestemte antistoffer er tilstede i blodet. Er de det, så kan du være temmelig sikker på at du snakker type 1 diabetes. Det er fullt mulig å få type 1 i voksen alder også, selv om det vanligste er som småbarn eller i tenårene. Jeg kjenner til et par stykker som fikk type 1 etter fylte 50. Hvordan det forløper i utviklingen av sykdommen er varierende. Men symptomene er i regelen LANGT mer påtagelige ved type en. Du blir drittørst, må stadig tisse, går ned i vekt, og du føler deg slapp, dårlig/utilpass. For type 2 kommer ofte symptomene mer snikende, og derfor går en del rundt med type 2 diabetes uten å vite det selv. Ofte oppdages det tilfeldig ved rutineundersøkelse hos lege. Vet ikke hvordan symptomer du har hatt eller om du har hatt tilfeldige målinger med høyt blodsukker. Man kan komme 1-eren til livs tidlig i forløpet før man utvikler så mye symptomer. Når et søsken har type 1 diabetes, så har man noe høyere risiko for selv å få det - men denne er så pass liten at jeg ikke husker tallet. 2. Får man automatisk eller har man rett på hjelp fra dietetiker el? Sliter masse med mat fra før. - Ja, etter henvisning fra fastlegen. På sentralsykehusene skal det være et diabetesteam. Dette består i regelen av lege (spesialist i indremedisin eller endokrinologi), diabetessykepleier (ofte den viktigste i rollen som rådgiver), fotterapeut, ernæringsfysiolog og evt. psykolog. Hvis det er fastlegen din du har kontakt med nå, så vil jeg sterkt anbefale deg å bli henvist til spesialist i indremed. eller diabetesteam - med mindre du føler at fastlegen KAN diabetes. Det er ofte svært varierende kunnskaper blant leger om diabetes. Om du kommer til et diateam, så vil du få den best sammensatte behandlingen. Bor du i Oslo-området anbefaler jeg på det sterkeste Norsk diabetikersenter på Lilleaker. Takk for mye fin info! Er type 2. Gått ned 9 kg og blodsukkeret er bra, så virker som det ordner seg for nå. Men har blitt henvist til en endokrinolog i allefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308005-hva-skjer-n%C3%A5-har-vist-diabetes/#findComment-2535727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boob Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 hei. diabetes type 1 får man som regel når man er barn/ung. diabetes type 1 betyr at bukspyttkjertelen ikke produserer insulin. diabetes 2 får man som voksen og overvektig. diabetes type 2 får man når bukspyttkjertelen produserer for lite insulin eller utnytter insulinet dårlig. 3-4 timer mellom hvert måltid-for å ha et stabilt blodsukker. trening senker blodsukkeret og mat/drikke øker det. du bør spise mye frukt og grønnsaker, og velge grove brødvarer fremfor fine. du bør også spise magre melkeprodukter fremfor fete, rent kjøtt, mye fisk og endel belgfrukter. (erter, bønner og linser) Lykke til:) hei man kan få type1 i alle aldre. Jeg fikk det som 31 åring, så alder har ikke noe å si? Kontakt en diabetessykepleier å få undersøkt deg skikkelig. Ikke stol på allmennpraktiserende fastleger. Dette sier jeg av erfaring. Jeg måtte selv stå på for å få den behandlingen jeg trengte. Jeg er idag 34 år og klarer meg fint med insulininjeksjoner til vært måltid og blodsukkermålinger. Be gjerne legen din om at han henviser deg til spesialist. Det er virkelig nyttig. Stå på. det er til ditt eget beste. LYKKE TIL!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308005-hva-skjer-n%C3%A5-har-vist-diabetes/#findComment-2543036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 hei man kan få type1 i alle aldre. Jeg fikk det som 31 åring, så alder har ikke noe å si? Kontakt en diabetessykepleier å få undersøkt deg skikkelig. Ikke stol på allmennpraktiserende fastleger. Dette sier jeg av erfaring. Jeg måtte selv stå på for å få den behandlingen jeg trengte. Jeg er idag 34 år og klarer meg fint med insulininjeksjoner til vært måltid og blodsukkermålinger. Be gjerne legen din om at han henviser deg til spesialist. Det er virkelig nyttig. Stå på. det er til ditt eget beste. LYKKE TIL!!! Takk for info! Skal på endokrinologisk snart heldigvis. Skal be om en antistoff-test for å slippe å være redd for type 1, men alt tyder på type 2. Går på lavkarbo - ned ni kg og ingen verdier over 6 med unntak av en periode på kortison. Så foreløpig går det bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308005-hva-skjer-n%C3%A5-har-vist-diabetes/#findComment-2543101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.