Lillemus Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Vi har fått en grillpanne i huset, altså en sånn stekepanne med riller i bunnen. Hva er tingen her?! Funker den som en grill?? Skal man ha fett i den når man steker? Hva gjør den som en vanlig stekepanne ikke gjør? 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Men hvordan grillpanne er det du har da, er det jern eller hvilket materiale? Vi har jernpanne og den skal ikke vaskes, bare skylles og tørkes og smøres inn med olje. Likevel må man ha endel stekefett når man lager mat. Jerngrillpanne har jevn og fin varme og egner seg godt til fin saftig biff. 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Skrevet 7. juni 2008 Men hvordan grillpanne er det du har da, er det jern eller hvilket materiale? Vi har jernpanne og den skal ikke vaskes, bare skylles og tørkes og smøres inn med olje. Likevel må man ha endel stekefett når man lager mat. Jerngrillpanne har jevn og fin varme og egner seg godt til fin saftig biff. Jern tror jeg. Jeg skjønner jo at rillene gjør at det kommer luft til under og at det sikkert gjør noe med det som stekes, men hva er poenget liksom? Biff spiser vi nesten aldri så dersom det er hovedpoenget med panna så blir den nok stående... 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Jern tror jeg. Jeg skjønner jo at rillene gjør at det kommer luft til under og at det sikkert gjør noe med det som stekes, men hva er poenget liksom? Biff spiser vi nesten aldri så dersom det er hovedpoenget med panna så blir den nok stående... Hvis den er veldig tung så er det jern:-) Du kan steke altmulig i den, men det er jo det at man trenger mer fett enn til panner med slipp-lett-belegg 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Skrevet 7. juni 2008 Hvis den er veldig tung så er det jern:-) Du kan steke altmulig i den, men det er jo det at man trenger mer fett enn til panner med slipp-lett-belegg Kan vel ikke steke egg og pannekaker? ;o) Men steker den bedre enn en vanlig panne? For det må jo være et poeng med denne rillete bunnen. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Kan vel ikke steke egg og pannekaker? ;o) Men steker den bedre enn en vanlig panne? For det må jo være et poeng med denne rillete bunnen. Har jobbet i butikk som solgte sånne panner, men det er lenge siden så jeg husker ikke salgsargumentet, annet enn at kjøttet skal bli mer saftig og stekingen gir jevn varme, og bedre resultat. 0 Siter
Maya Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Grillpanne i jern et flott verktøy på kjøkkenet. Vi bruker det mye her i huset. Du kan bruke den til kjøtt, fisk (eks. laks) og pølser. Jeg ser at du får noen svar her som sier at du skal bruke en del fett. Det er feil, har du for mye fett i panna får du ikke grilleffekten. En av de store fordelene med en grillpanne er jo at du faktisk kan redusere fettbruken. Skal du grille en biff eller lignende så kan du spraye panna med litt formfett. Det skal ikke være så mye fett at det flyter i panna, bare et tynt lag. Når du legger kjøttet i panna så stekes det fint på rillene, og det som måtte dryppe fra kjøttet (eller fisken) legger seg nede i fordypningene. I og med at panna er varmere nede i fordypningene så "brennes" disse kjøttsaftene/fettet og gir en liten røykeffekt, omtrent som en grill. Brukt riktig så får du mat med mer smak og mindre fett. Det blir også saftigere, fordi du ikke "presser" kjøttet så mye som i en vanlig panne, på grunn av at steketemperaturen blir lavere. Også blir det jo så vakkert mønster på biffen. Skal du imponere så kan du snu kjøttet 90 grader når du snur det, og få et perfekt rutemønster ;-) Du kan ikke bruke panna til egg eller pannekaker. Men du kan jo grille grønnsaker, prøv skiver av squash og aubergine. Temperaturen skal være middels høy, prøv deg frem. Eneste ulempen jeg kommer på med grillpanne, er at det kan bli en del stekeos, særlig hvis du har litt for høy temperatur. Lykke til med den nye grillpanna, håper du blir like frelst som det vi er her i huset. 0 Siter
Gjest manjana Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 lol..blir i hvertfall ett pent mønster på maten!:-) merker ikke noe forskjell, fra vanlig panne og grillpanne. Får bare vondt i armen, når jeg skal sette den på plass..den er tung som bare det:-) 0 Siter
Gjest namnami Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Jeg bruker ikke noe på min grillpanne. Plasserer bare kjøttet (evt fisken) rett på rillene. Saftig og godt *yum* Min favoritt er kyllingfilet :-) Vasker den med vann etter at panne er kjølt ned 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Kan vel ikke steke egg og pannekaker? ;o) Men steker den bedre enn en vanlig panne? For det må jo være et poeng med denne rillete bunnen. Det blir nok noen fancy pannekaker ;o) 0 Siter
Colette Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Den lager "svidde render" i kjøttet, som gjør at det oser noe forferdelig når man steker. Det er min efaring, og derfor ikke den første panna jeg drar fram når det skal lages mat her i huset :-) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Jern tror jeg. Jeg skjønner jo at rillene gjør at det kommer luft til under og at det sikkert gjør noe med det som stekes, men hva er poenget liksom? Biff spiser vi nesten aldri så dersom det er hovedpoenget med panna så blir den nok stående... Hvorfor kjøpte dere panna i det hele tatt? Når dere ikke vet hva den skal brukes til? Lønner seg å spørre på forhånd da ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Skrevet 8. juni 2008 Hvorfor kjøpte dere panna i det hele tatt? Når dere ikke vet hva den skal brukes til? Lønner seg å spørre på forhånd da ) Har fått den i gave. ) Ellers er ikke ny stekepanne det øverste på lista med nye kjøkkensaker nei. 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Skrevet 8. juni 2008 Grillpanne i jern et flott verktøy på kjøkkenet. Vi bruker det mye her i huset. Du kan bruke den til kjøtt, fisk (eks. laks) og pølser. Jeg ser at du får noen svar her som sier at du skal bruke en del fett. Det er feil, har du for mye fett i panna får du ikke grilleffekten. En av de store fordelene med en grillpanne er jo at du faktisk kan redusere fettbruken. Skal du grille en biff eller lignende så kan du spraye panna med litt formfett. Det skal ikke være så mye fett at det flyter i panna, bare et tynt lag. Når du legger kjøttet i panna så stekes det fint på rillene, og det som måtte dryppe fra kjøttet (eller fisken) legger seg nede i fordypningene. I og med at panna er varmere nede i fordypningene så "brennes" disse kjøttsaftene/fettet og gir en liten røykeffekt, omtrent som en grill. Brukt riktig så får du mat med mer smak og mindre fett. Det blir også saftigere, fordi du ikke "presser" kjøttet så mye som i en vanlig panne, på grunn av at steketemperaturen blir lavere. Også blir det jo så vakkert mønster på biffen. Skal du imponere så kan du snu kjøttet 90 grader når du snur det, og få et perfekt rutemønster ;-) Du kan ikke bruke panna til egg eller pannekaker. Men du kan jo grille grønnsaker, prøv skiver av squash og aubergine. Temperaturen skal være middels høy, prøv deg frem. Eneste ulempen jeg kommer på med grillpanne, er at det kan bli en del stekeos, særlig hvis du har litt for høy temperatur. Lykke til med den nye grillpanna, håper du blir like frelst som det vi er her i huset. Jeg skjønte det måtte være en grunn til rillene i bunnen ja. ) Takk for super forklaring! Da skal jeg prøve den på selvfisket ørret i dag! *Slafse* 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Har fått den i gave. ) Ellers er ikke ny stekepanne det øverste på lista med nye kjøkkensaker nei. Okei ) Ellers skjønte jeg ikke vitsen med å kjøpe en panne man ikke har bruk for, og ikke vet hva brukes til ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Skrevet 8. juni 2008 Jeg bruker ikke noe på min grillpanne. Plasserer bare kjøttet (evt fisken) rett på rillene. Saftig og godt *yum* Min favoritt er kyllingfilet :-) Vasker den med vann etter at panne er kjølt ned Prøvde å steke ørret på den i dag og det var ikke veldig vellykket. Når jeg steker den i vanlig stekepanne blir skinnet sprøtt og godt, i grillpanna ble det bare mjukt og ekkelt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.