Gå til innhold

Hvor ble det av energien, konsentrasjonen og lysten til å gjøre ting?

Anbefalte innlegg

Gjest Geros

Hei. Alt ligger til rette for at jeg skal ha et veldig godt liv. Jeg er 50 år, har 2 sønner som har det bra, en fantastisk kjæreste, friske foreldre, et hus å trives i og en jobb jeg trives med. Symptomene jeg beskriver nedenfor, svinger i styrke og er kanskje sterkest og hyppigst i vinterhalvåret. De siste par årene synes jeg imidlertid det henger i langt utover våren og forsommeren. Hvordan dette kan oppleves: Jeg sover godt om natten og våkner uthvilt, men det kan være et veldig tiltak å stå opp. Eller jeg står opp og føler meg uthvilt, en halvtime senere kan jeg føle meg trøtt og det svir i øynene og kjennes ut som jeg nesten ikke har sovet. I løpet av dagen kan det i perioder være umulig å konsentrere seg, føler meg ør i hodet og på en måte ”ikke tilstede i meg selv”. (lite oksygen til hjernen har noen sagt). Fysisk aktivitet er jo bra og får fart på blodomløpet og energien. Men midt under en fysisk aktivitet hvor pulsen er litt høy, kan jeg plutselig gjespe og føle meg trøtt. En annen snodig sak er at sammen med disse symptomene, følger det med et dårligere syn. Svinger fra å ikke klare å lese underteksten på tv’n om vinteren, til å ikke ha noe problemer med det om sommeren. Evnen til å glede meg til ting er også redusert, selv om jeg har veldig mye å glede meg over og glede meg til. Å komme i gang med ting kan til tider være en kraftanstrengelse. Symptomene har nok vart en del år uten at jeg har vært det bevisst hele tiden. Er starten sammenfallende med starten på mine ryggproblemer? Fikk ryggproblemer nederst i korsryggen, med flere akutte prolapser med noen års mellomrom. (sitter et energisenter i korsryggen har noen sagt). Ble operert for prolapsen for 4 år siden, en operasjon som ikke var spesielt vellykket. Sliter fortsatt med arrvev og lekkasje i den opererte skiven. Ellers er jeg nesten aldri syk med de vanlige sykdommene som kommer og går. Har vært og tatt de tradisjonelle blodprøvene og målt blodtrykket, som viser fine resultater. Kostholdet er nok også rimelig bra, med regelmessige og bra måltider. Mitt store ønske er å finne ut hva problemet kan komme av, så det er mulig å gjøre noe med det. Eller få tips om hvordan jeg kan finne det ut. Selv har jeg litt tro på at det er en eller annen ubalanse i kroppen. (Noen har nevnt melatonin og serotonin). Kanskje et tips til et seriøst sted hvor jeg kan gå for å få tatt blodanalyser utover de helt tradisjonelle? Setter stor pris på hvis dere kan hjelpe meg.

Fortsetter under...

Jeg antar du har sjekket både stoffskiftet, b-12, langtidsblodsukker og ferritinnivåer?

Takk for svar. Vet egentlig ikke om det du spør om ble sjekket. Fikk bare beskjed om at blodprøver var ok, og spurte ikke mere presist

Satish Arora, allmennlege

Du beskriver at du opplever redusert energi og lyst til å gjøre ting samt evne til å glede deg - men at symptomene varierer. Du har tatt en del blodprøver som har vært normale. Jeg vil derfor anbefale at du først får bekreftet at grunnleggende fysiske forhold som stoffskiftenivå, jernstatus, blodprosent, blodsukker er normalt. Siden du også opplever redusert syn vil en sjekk hos en øyelege også vært lurt. Dersom alt dette er normalt synes jeg det er viktig å utforske nærmere om dine symptomer kan ha sammenheng med depresjon da redusert energi, konsentrasjon, redusert evne til å glede seg er alle typiske symptomer på dette. Du forteller jo at alt ligger egentlig til rette for at du skal ha et godt liv og dermed er det ikke så lett å forstå årsaken til eventuell depresjon men det vil være lurt å vurdere en samtale om dette hos din fastlege og/eller psykolog. Når det gjelder ubalanse i kroppen så er det vanligvis ikke så enkelt å finne ut om dette (det er ikke så enkelt å påvise mangel på melatonin og serotonin som du spør om) - men samtidig kan et forsøk med serotonin reseptor hemmere uansett vurderes i slike situasjoner (selv om en mangel ikke kan påvises direkte). Jeg synes at du skal diskutere dette nærmere med din fastlege fordi det er gode muligheter for at dette kan kanskje hjelpe deg. Håper at dette hjelper og lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...