Ingrid24 Skrevet 29. juni 2001 Del Skrevet 29. juni 2001 Vi ønsker oss et barn til ( har et fra før ), og jeg har slitt med anoreksi i mange år, og har vel akkurat vært inne i en dårlig periode. Jeg har vel ennå ikke fått mensen tilbake, men jobber hardt med saken. Jeg lurer på om jeg burde ta folat en stund før jeg eventuelt blir gravid, og hvor lenge jeg burde ta det, og hvor mye som anbefales. Jeg tar i tillegg et multivitamintilskudd og en trankapsel. Holder dette ? Hvor mya må man minst gå opp i vekt i løpet av et svangerskap ? Er så redd for å legge på meg for mye, men samtidig redd for å legge på meg for lite slik at det kan være uheldig for fosteret. Takknemmelig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30818-folinsyre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid24 Skrevet 29. juni 2001 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2001 Jeg glemte å si at jeg har lavt ferritininnhold, ligger på 16, og referanseverdiene er fra 22 - 175, har dette noe å si med hensyn til folat ? Bør jeg da ta mer ? Jeg har og tillegg gått på SSRI mot depresjon i lang tid, men sluttet for to måneder side, vil dette ha noe å si ? Vil det noe av dette være skadelig for fosteret ? Bør jeg vente med å bli gravid ? klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30818-folinsyre/#findComment-122335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkerullen Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 Hei Jeg leste at Folsyre bør man starte med minst 1 måned før man blir gravid..så du kan jo bare starte nå med en gang :-) Dette med anorexi. Jeg hadde anorexi ganske alvorlig for endel år siden. Jeg var syk i mange år - og det ble ganske ille i slutten. Heldigvis klarte jeg komme meg utav mathelvete - og har vært frisk i mange år. MEN - det er veldig fort å falle tilbake i gamle uvaner, og tro meg - jeg vet hvor vanskelig det er nå kiloene starter å legge seg på beina. Det er 7 år siden jeg ble frisk - og jeg veide før jeg ble gravid det dobbelte av det jeg gjorde da kroppen nesten ikke ville mer...og tross alt dette sliter jeg på legekontrollen når jeg ser pilen går oppover. Jeg sier IKKE at du ikke skal bli gravid - men bare tenk deg godt om. Jeg elsker å være gravid - og jeg gleder meg til magen blir enda større *smiler*. Men jeg har vært frisk i 7 år. Vi vet jo godt vi som har vært inni den sirkelen hvor mye 500 gram verker - og tenk at du iallefall skal legge på deg 12 kilo..kanskje mer. Min jordmor følger nøye med og spør meg hver gang hvordan det føles med vekta enda det er så lenge siden. Det er kjempebra at du er utav det - bra jobba..og jeg prøver for all del ikke å skremme deg - men jeg vet hvor kort veien er tilbake. For alt du vet så går det sikkert kjempefint - og det er ikke sikkert du legger på deg så mye. Tanken på en liten baby inni der er sikkert mye sterkere enn tanken på at du ikke skal legge på deg, men det er viktig å være dette bevisst. Lykke til. Melkerullen 18+1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30818-folinsyre/#findComment-122468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Jeg glemte å si at jeg har lavt ferritininnhold, ligger på 16, og referanseverdiene er fra 22 - 175, har dette noe å si med hensyn til folat ? Bør jeg da ta mer ? Jeg har og tillegg gått på SSRI mot depresjon i lang tid, men sluttet for to måneder side, vil dette ha noe å si ? Vil det noe av dette være skadelig for fosteret ? Bør jeg vente med å bli gravid ? klem fra Ferritinnivået ditt er ikke veldig lavt, men du kan godt begynne med litt hemorjern-tilskudd allerede nå. Ferritinnivået ditt har ingenting å si i forhold til folattilskudd. Så lenge du ikke går på medikamenter nå, er det ikke farlig om du blir gravid. Det du bør konsenterere deg om nå, er helt klart å få såpass overskudd at du får mensen tilbake. Det innebærer selvfølgelig at du legger på deg litt så kroppen kommer mer i balanse. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30818-folinsyre/#findComment-122944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Folinsyre kan du ta i lang tid og er anbefalt å ta i en dose på 0.4 mg daglig. Dette for å forebygge faren for nevralrørsdefekt på fosteret. Det er anbefalt å slutte når man er ca. 12 uker på vei i svangerskapet. Hvis du planlegger å bli gravid og har spiseforstyrrelser, synes jeg du på forhånd skal snakke med en lege/jordmor eller en annen du har tillit til. Kanskje har du allerede kontakt med en behandler. Svangerskapet kan ofte gjøre spiseforstyrrelsene verre, men det kan også fungere bedre for enkelte. Du må tåle å legge på deg opptil15kg, eller enda mer, hvis du er undervektig i utgangspunktet. I tillegg til at du må trene deg på å spise normalt uten å ty til oppkast o.l., er det lurt at du tar litt tilskudd i form av multivitaminer, tran, kalk og folat. Her på Doktoronline, er det et godt forum for spiseforstyrrelser. Her kan du helt sikkert få litt gode råd og hvordan du bør forholde deg med tanke på et svangerskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30818-folinsyre/#findComment-122948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.