Gå til innhold

Utro gjentatte ganger på seminar

Anbefalte innlegg

Gjest stine i pine

Forloveden min var utro gjentatte ganger med en kollega på et seminar de deltok på. Vel hjemme fortsetter de flørten (uten sex) på jobb, helt til min forlovede forteller det til meg pga dårlig samvittighet, 4 dager etter seminaret.

I etterkant har forloveden min ikke vært villig til å kutte all kontakt med kollegaen (de deltok i noen sosiale aktiviteter sammen med to andre kolleger), før han fikk kniven på strupen av meg. Alkoholnivået har også vært svært vanskelig for ham å gå ned på. "Han vil ha det gøy", men sier han aldri kommer til å være utro igjen.

Føler at respekten for mine følelser er svært fraværende, og at noe hellig i vårt forhold (at det bare er oss to...) er tatt fra meg/oss.

Dama han var utro med er gift og har barn, og hun har ikke sagt noe til mannen sin. Jeg har lurt på om jeg skal si det til ham.

Noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308251-utro-gjentatte-ganger-p%C3%A5-seminar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest EnSomHarPrøvd

Vet ikke om jeg vil det... Noen som har pro and contra ift om jeg skal si det til mannen hennes eller ei?

På helt generelt grunnlag, så ville jeg vært svært forsiktig med å ta kontakt med mannen hennes. Du vet ikke hvilke "avtaler" de har seg imellom. Jeg hadde ihvertfall spurt meg ganske grundig om hva motivet var for å fortelle ham det. Hvis det er for å "hevne" deg på henne, syns jeg det blir feil. Men det kan hende at du alt har tenkt igjennom motivet?

ps. føler med deg, det er frykelig vondt å bli bedradd.

Gjest Fredrikka

Vet ikke om jeg vil det... Noen som har pro and contra ift om jeg skal si det til mannen hennes eller ei?

Ikke si det til mannen hennes. Hva hjelper det deg? Ingen ting. Kanskje du ønsker hevn, men vil du virkelig føle deg bedre hvis mannen hennes får det verre? Du risikerer at din samboer blir veldig sur pga det og forholdet blir enda verre. Det er ikke lurt hvis du egentlig ønsker å reparere det.

Mary Poppins

Synes absolutt ikke at du skal si noe til mannen hennes. Det hjelper jo ikke deg? Og dessuten er det jo ikke din sak hva hun velger å fortelle eller ikke. Det du skal bry deg om er han du er sammen med, og om du klarer fortsette å være sammen med en mann som har vært utro mot deg gjentatte ganger.

Annonse

Gjest Kayia

Om du skal ta kontakt kunne det heller være henne? Du kunne jo evt fortalt henne i klartekst at hun er i ferd med å ødelegge tilværelsen for veldig mange rundt både sin og din familie, og be henne holde seg unna?

Men først og fremst er det kjæresten din du må få i tale - det er han som er ansvarlig for at du opplever utroskap - ikke denne damen. For alt du vet har mannen og hun avtalt at utroskap er greit - det er jo mange merkelige varianter der ute...

Gjest ViViola

Du verden, for en kjernekar...

Du må forholde deg til din kjæreste, og la den gifte kvinnens mann være i fred. Du aner ikke hva slags forhold de har, du vet ikke hva du utsetter henne for ved å være sladrehank - og dessuten; hva godt vil det gjøre for ditt eget forhold å ødelegge for henne?

Det er din mann som er ditt problem, og du må finne ut om dette er noe du virkelig ønsker å satse på.

''Dama han var utro med er gift og har barn, og hun har ikke sagt noe til mannen sin. Jeg har lurt på om jeg skal si det til ham.''

Om eg hadde vært hennes mann så ville eg ønsket å få vite det, så eg ser ikkje noe galt i om du sier det til vedkommende så kan han takle det på "sin måte".

Eg ville kasta ho ut, og beholdt den daglige omsorgen for barna!

Den som er med på leken må også tåle steken...

''Dama han var utro med er gift og har barn, og hun har ikke sagt noe til mannen sin. Jeg har lurt på om jeg skal si det til ham.''

Om eg hadde vært hennes mann så ville eg ønsket å få vite det, så eg ser ikkje noe galt i om du sier det til vedkommende så kan han takle det på "sin måte".

Eg ville kasta ho ut, og beholdt den daglige omsorgen for barna!

Den som er med på leken må også tåle steken...

''Eg ville kasta ho ut, og beholdt den daglige omsorgen for barna!''

Og hvor ble det av delt-omsorg-kjepphesten din? Gjelder det bare når far ikke har behov for å straffe mor?

Annonse

Gjest xbellax

Sånn i utgangspunktet så tenker jeg konsentrer deg om samboeren din, ikke rot deg inn i andres liv. Men, hadde jeg vært denne andre kvinnens samboer/kjæreste så ville jeg faktisk satt pris på at noen fortalte meg det (for hun selv gjør det jo åpenbart ikke). Jeg hater løgn i forhold, det er noe av det mest triste og ødeleggende jeg kan tenke meg.

Føler virkelig med deg.

Når noen blir tatt i å være utro eller bryter sammen og tilstår er det som regel et virrvarr av følelser og vikarierende motiv til stedet.

Det er ikke uvanlig at den som har vært uttro i starten har en særdeles selvsentrert og egoistisk skadebegrensende holdning. Vedkommende er ofte langt mer opptatt av å unngå eventuelle negative konsekvenser for eget vedkommende enn å ta inn over seg omfaget av eget svik og hvor dypt man har såret den som står en nærmest. Altså mer lei seg over å bli tatt enn over hva man har gjort.

Den som har vært uttro er gjerne full av ganske tomme angerord og svulstige løfter. Men h*n har sannsynligvis knapt tenkt på hvordan h*n skal kunne stå for noe av det h*n sier. På den ene siden vil h*n beholde det han har. På den andre siden er den uttro "erfaringen" ganske forlokkende og attraktiv. Ikke alltid enkelt å angre en nytelse...

Typisk er utsagn som "Men jeg har jo sagt unnskyld! Jeg skal aldri gjøre det mer. Du må stole på meg." Som om ord ved et trylleslag kan oppveie kraften i et svik. I realiteten lempes hele ansvaret for å rydde opp på den som er sviktet.

Det kan ta ganske lang tid før vedkommende er klar til å møte sitt eget svik og flytte blikket over på den som fortjener hans/hennes oppmerksomhet. Det kan ta enda mer tid å erkjenne hva som åpnet porten for uttroskap og lukke den.

Om den oppriktige angeren og ærlige erkjennelsen (også om den første ansvarsfraskrivende holdningen) uteblir, har nok ikke vedkommende lært annet enn at dette ikke var så farlig og går greit å komme unna med. Da er det en overhengende fare for at utroskapen skal gjenta seg og bli en vane.

Kommer den oppriktige angeren etterfulgt av solid innsats for å bygge opp igjen det man har revet ned, er det mye mer håp.

Om du kjenner at du vil forsøke å lappe dette sammen må du være forberedt på å være både tolmodig og knallhard. Stiller du ingen ultimate krav, mister han respekten for deg og du mister minst like mye selvrespekt. På et eller annet tidspunkt må han være villig til å ofre nesten hva som helst for å gjenvinne din tillit. Et absolutt minimum må være å bryte kontakten med flammen. Han må skjønne at det ikke er du som skal gi ham tilbake tilliten som er brutt, men at _han_ må _bygge_ den opp igjen.

Prøv å ikke skaffe deg for detaljerte opplysninger om hva de har holdt på med. Det blir bare en belastning for deg.

Vent med å fortelle dette til den andre kvinnens mann. Du er for øyeblikket hverken i stand til å bedømme om dette i det hele tatt er riktig, eller gjøre det på en fornuftig måte. Det vil bare være en handling i affekt. Utsett alt du ikke må gjøre med en gang om det er fare for at du handler i affekt.

Om noen mndr vil mye se annerledes ut og mange prioriteringer være omveltet.

Jeg håper du finner en vei ut av dette som etter hvert kjennes levelig.

mvh

Gjest Näckrosa

Hva tjener du på å si det til mannen hennes da? Ikke veldig mye... Ikke la frk. Bitterhet få overtaket på deg. Bitterhet er farlig, så prøv heller å heve deg over det.. Hvis du ikke klarer å tilgi dette, så synes jeg du bør bryte ut og heller være glad du er kvitt ham.....

-Men det er jo ikke så lett å gjøre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...