Gå til innhold

Mange flåttbitt

Anbefalte innlegg

Gjest Flåttsara

Hei !! Jeg har en hytte ved kysten på østlandet hvor det fines mye Flått. Hvert eneste år får jeg mange bitt. Det første året på ny hytte, fikk jeg bare 14 bitt på ca en måned. Hverken mine barn eller mann fikk mer en et hver. I de senere år har ikke de fått noen bitt, mens jeg fortsetter å få mange hvert år. De liker tydligvis meg godt. Jeg er kansje lite hysterisk når det gjelder disse dyra, men fjerner dem så fort jeg har anledning. Veldig ofte syntes jeg disse bittene klør lenge..noen ganger blir det et område rundt rødt, men det er ikke noe utslett, men det klør. På alle disse årene har jeg sikkert fått 50 bitt og har aldri gått til lege og har ikke blitt syk, iallefall det jeg tror. Symtomene på grad 2 eller 3 syntes jeg virker nokså diffuse og kan jo være mye annet. Har i går og idag fjernet to flått og nå har det blitt et rødt område på ca 5 cm i diameter på det ene bittet. Det jeg lurer på er jeg blitt immun for disse bakteriene eller har jeg bare vært heldig ? Vaksine hadde kansje vært noe for meg ? Bør jeg ta en blodprøve hos lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308262-mange-fl%C3%A5ttbitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den røde ringen du har nå, rett etter fjerning, kommer mest sannsynlig av at huden er irritert etter at flåtten har stått der og forsynt seg.

Når det gjelder spm. om du er heldig. Så er det jo slik at det er bare ca 2promille av alle flåttene som bærer borrelia smitten. Så jeg vil heller påstå at de som får smitten er uheldig.

Så til det siste spm. om du bør gå til lege å få tatt en blodprøve.

Ja, det mener jeg så absolutt. Symptomene av borreliose kan komme flere år etter et bitt fra infisert flått. Går dette til nervesystemet kan det bli meget så ubehagelig.

Derfor er det best og være føre var. Ta en blodprøve, så får du antibiotika kur om denne skulle være positiv. Da forebygger du et stort skade omfang om du faktisk har smitten i deg.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308262-mange-fl%C3%A5ttbitt/#findComment-2508678
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...