Gjest Flåttsara Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hei !! Jeg har en hytte ved kysten på østlandet hvor det finnes mye Flått. Hvert eneste år får jeg mange bitt. Det første året på ny hytte, fikk jeg bare 14 bitt på ca en måned. Hverken mine barn eller mann fikk mer en et hver. I de senere år har ikke de fått noen bitt, mens jeg fortsetter å få mange hvert år. De liker tydligvis meg godt. Jeg er kansje lite hysterisk når det gjelder disse dyra, men fjerner dem så fort jeg har anledning. Veldig ofte syntes jeg disse bittene klør lenge..noen ganger blir det et område rundt rødt, men det er ikke noe utslett, men det klør. På alle disse årene har jeg sikkert fått 50 bitt og har aldri gått til lege og har ikke blitt syk, iallefall det jeg tror. Symtomene på grad 2 eller 3 syntes jeg virker nokså diffuse og kan jo være mye annet. Har i går og idag fjernet to flått og nå har det blitt et rødt område på ca 5 cm i diameter på det ene bittet. Det jeg lurer på er jeg blitt immun for disse bakteriene eller har jeg bare vært heldig ? Vaksine hadde kansje vært noe for meg ? Bør jeg ta en blodprøve hos lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308263-mange-fl%C3%A5ttbitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Du forteller at du har blitt bitt av flere flått gjennom årene og har ikke opplevd noen symptomer som kan knyttes direkte med dette. Dette er ikke noe uvanlig da de aller fleste flåttbitt fører ikke til sykdom. Faktisk er det funnet at det oppstår sykdom kun etter ca 2% av alle flåttbitt. Vaksinering mot flått er ikke vanlig i Norge da det har begrenset verdi. For eksempel, en nylig utviklet vaksine er veldig dyr og gir kun begrenset beskyttelse av kort varighet. Når det gjelder det utslettet du har fått nå vil jeg anbefale følgende: dersom det røde utslettet ikke forsvinner eller avtar i løpet av 1-2 døgn bør du for sikkerhetsskyld bli undersøkt av din lege og eventuelt få tatt blodprøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308263-mange-fl%C3%A5ttbitt/#findComment-2511495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.