Gå til innhold

Kan jeg kreve dette av utleier?

Anbefalte innlegg

Jeg synes utleier høres litt useriøs ut. Dere har avtalt en leiepris og den skal gjelde. Har du skrevet under kontrakt allerede?

Kommunale avgifter skal du som leietaker ikke betale. Utleier har ikke lov til å kreve dette. Det må h*n bake inn i husleia.

Få avklart ting som snømåking, plenklipping osv. Depositumet skal settes på egen konto (en depositumkonto) i ditt navn og det er utleier som som skal betale denne kostnaden for opprettelse av kontoen.

Du leier leiligheten slik du så den. Du kan be om at utleier ordner vifte, garderobeskap osv. men utleier har ingen plikt til dette.

Skap og lys er ikke noe problem for meg å ordne selv, og vifte håper jeg i alle fall jeg får lov til å sette opp dersom de ikke vil.

Depositum har vi ikke snakket om overhode, men det forundrer meg ikke om de krever dette også nå.. Har fått prutet leien ned 300,- mnd fordi jeg synes det var på grensa i forhold til økning.

Vi hadde ikke skrevet kontrakt men når hun sier en sum + strøm bør dette være gjennomtenkt i forkant. Hun har skrevet kontrakt og sender den til meg i dag for gjennomlesing. Har tatt kontakt med forbrukerrådet, og håper de også kan hjelpe meg litt.. Det er ikke bare bare å leie ut bolig, men utleier skal også vite sine plikter, synes jeg.. -Og hva leietaker faktisk har "krav" på...

Fortsetter under...

Nei, men det er jo dette jeg ikke aner noe om, men som andre sier til meg at "det kan du kreve". Jeg vil, som sagt ikke kreve noe som helst dersom det ikke er berettiget.

En annen ting er at utleier har lagt på husleien med 1000 kr fra visning til nå (før jeg flytter inn) -Fordi hun sier hun skal bytte vinduer og var for rask med å oppgi leie. OG krever at jeg betaler kommunale avgifter (7000,- i året). -Når leien er høyere enn for andre boliger med bedre standard så er det jo klart at jeg også reagerer og lurer på om jeg faktisk kan be om å få oppgradert litt..

-Det er jo ikke bare leietakrere som kan komme fra helvete..

Jeg ville vært veldig skeptisk til å leie bolig under slike forhold. Høres ut usansynlig ut at det kan bli flere overraskelser, og kilder til konflikter, med en huseier som er så uberegnelig...

En seriøs utleier burde ha blitt "enig med seg" selv på forhånd om hvor mye leietager skal betale, og hva som er inkludert i leien. Og selvsagt bør disse tingene stå i forhold til hverandre, og hva som er markedsprisen generellt.

Du kan ikke stille noen KRAV til hva som skal følge med en utleieleilighet, utover at den skal være "beboelig" etter allmenn oppfatning.

Det leies jo ut leiligheter i mange ulike standarder. Og folk har ulike krav for hva de regner som "bra nok." Det noen vil regne som "sjuskete", kan være helt ok for andre, mens noen igjen er så kresne at det må være litt luksuriøst for å være bra nok.

Som leietager må du finne ut hvilken standard DU ønsker, og orientere deg i markedet om hva som er riktig pris for dette, utifra størrelse, beliggenhet, og hva som er inkl i leien.

Det eneste du kan "kreve" er at leiligheten er slik den fremstod, eller ble beskrevet, ved visning, og inneholder det den skal ifølge kontrakten.

Du kan ikke kreve noe som ikke var der på visning.

Du kan slett ikke ta deg til rette ved å sette opp en sandkasse. Det må vel sortere under bygningsmessige endringer.

Om jeg leide ut ville jeg foretrukket å selv henge opp taklamper etc. Vet jo ikke hvilken brannfare en leietaker kunne utløse.

Jeg synes man kan forvente at ting som finnes i leiligheten er i brukbar stand. F.eks. at sofaen ikke ramler fra hverandre om du setter deg i den. Da bør den heller fjernes.

Som regel går det mye bedre med en høflig forespørsel framfor barduse og fremfusne krav.

mvh

Nei, men det er jo dette jeg ikke aner noe om, men som andre sier til meg at "det kan du kreve". Jeg vil, som sagt ikke kreve noe som helst dersom det ikke er berettiget.

En annen ting er at utleier har lagt på husleien med 1000 kr fra visning til nå (før jeg flytter inn) -Fordi hun sier hun skal bytte vinduer og var for rask med å oppgi leie. OG krever at jeg betaler kommunale avgifter (7000,- i året). -Når leien er høyere enn for andre boliger med bedre standard så er det jo klart at jeg også reagerer og lurer på om jeg faktisk kan be om å få oppgradert litt..

-Det er jo ikke bare leietakrere som kan komme fra helvete..

Slikt ville fått meg til å se meg om etter et annet sted å bo.

Tuller utleier slik før du har flyttet inn, vil det bare bli dobbelt så ille når du er vel i hus.

mvh

Vi leide ut hybel, og fikk en leietaker fra h.... Så aldri mer hybelutleie for oss.

Moren min leide ut til noen som mente at det var umoralsk av henne å mene at de måtte betale husleien, da de var sikre på at hun hadde bedre økonomi enn dem. Hun eide jo et hus, noe de ikke gjorde...

Du kan ikke kreve noe som ikke var der på visning.

Du kan slett ikke ta deg til rette ved å sette opp en sandkasse. Det må vel sortere under bygningsmessige endringer.

Om jeg leide ut ville jeg foretrukket å selv henge opp taklamper etc. Vet jo ikke hvilken brannfare en leietaker kunne utløse.

Jeg synes man kan forvente at ting som finnes i leiligheten er i brukbar stand. F.eks. at sofaen ikke ramler fra hverandre om du setter deg i den. Da bør den heller fjernes.

Som regel går det mye bedre med en høflig forespørsel framfor barduse og fremfusne krav.

mvh

-Det er jo ingen som sier at jeg har -eller vil komme til å buse frem med uhøffelige spørsmål...

De utleierne har gjort meg så usikre pga dårlig kommunikasjon, økning i husleie med kr. 1000,- osv at jeg vurderer å holde ut med mannen min til det dukker opp noe annet...

Magefølelsen er ikke god, og da blir jeg engstelig..

Fikk husleiekontrakt i går... selvskrevet A4 side med noen punkter om mine plikter som leier.. Og jeg spurte om vi kunne bruke en standardkontrakt som viste klart til husleieloven..

Annonse

Gjest Har hus selv

-Det er jo ingen som sier at jeg har -eller vil komme til å buse frem med uhøffelige spørsmål...

De utleierne har gjort meg så usikre pga dårlig kommunikasjon, økning i husleie med kr. 1000,- osv at jeg vurderer å holde ut med mannen min til det dukker opp noe annet...

Fikk husleiekontrakt i går... selvskrevet A4 side med noen punkter om mine plikter som leier.. Og jeg spurte om vi kunne bruke en standardkontrakt som viste klart til husleieloven..

Utleier bør kjøpe en vanlig husleiekontrakt (på bokhandelen) som ikke koster særlig kroner og gjøre dette på en ordentlig måte.

Selvskrevet A4 ark, de høres svært useriøse ut på bakgrunn av dette og alt annet du har skrevet om dem.

Jeg hadde bakket ut for lengst.

Utleier bør kjøpe en vanlig husleiekontrakt (på bokhandelen) som ikke koster særlig kroner og gjøre dette på en ordentlig måte.

Selvskrevet A4 ark, de høres svært useriøse ut på bakgrunn av dette og alt annet du har skrevet om dem.

Jeg hadde bakket ut for lengst.

De har vært ganske imøtekommende også i forhold til å la meg male (de bet. malinga), lage et rom til osv.. men de sa ingen ting om at husleien kom til å øke før etterpå..

De som kjenner henne sier hun er til å stole 160 % på. Jeg har hittil valgt å tro at hun gjør alt i beste mening, men blir etterpåklok og ikke vet hvordan hun skal gjøre ting fordi hun er usikker fordi hun ikke har gjort dette før..

Venninner sier jeg bør gi de en sjanse, men jeg vet ikke jeg... magen min er ganske urolig..

Gjest Har hus selv

De har vært ganske imøtekommende også i forhold til å la meg male (de bet. malinga), lage et rom til osv.. men de sa ingen ting om at husleien kom til å øke før etterpå..

De som kjenner henne sier hun er til å stole 160 % på. Jeg har hittil valgt å tro at hun gjør alt i beste mening, men blir etterpåklok og ikke vet hvordan hun skal gjøre ting fordi hun er usikker fordi hun ikke har gjort dette før..

Venninner sier jeg bør gi de en sjanse, men jeg vet ikke jeg... magen min er ganske urolig..

Det er "snilt" begge veier så og si at du maler og gjør det pent rundt deg.

På ene siden så er det greit gjort, og ganske vanlig, at utleier koster maling, og så er det leier som står for jobben.

Men leier hjelper jo til å øke verdien ved å vedlikeholde boligen best mulig.

Men å øke husleien ETTER at kontrakt er skrevet hører ingen steds hjemme. Sånt gjør en ikke. Å vurdere husleiens størrelse gjør en FØR en leier ut, og da tar en i betrakning utgifter en vil ha hjelp til å dekke, lån, komm.avg. etc. og så setter man en leie som samsvarer til andre utleieboliger, boligens størrelse, standard, om det er umøblert/delvis møblert/fullt møblert osv.

Om jeg vil leie ut, oppgir en pris og gjør deal og så kommer på noe jeg skulle hatt dekket så er det min feil, ikke leiers.

Det er greit hun er ny i gamet, men det skal alikavel ikke gå utover leietager. Da får hun orientere seg godt før hun setter i gang.

Du har også økonomi å gå etter, ting å ta i betraktning etc. Hennes usikkerhet og nybegynnerfeil skal ikke rugge til din situasjon.

Det er "snilt" begge veier så og si at du maler og gjør det pent rundt deg.

På ene siden så er det greit gjort, og ganske vanlig, at utleier koster maling, og så er det leier som står for jobben.

Men leier hjelper jo til å øke verdien ved å vedlikeholde boligen best mulig.

Men å øke husleien ETTER at kontrakt er skrevet hører ingen steds hjemme. Sånt gjør en ikke. Å vurdere husleiens størrelse gjør en FØR en leier ut, og da tar en i betrakning utgifter en vil ha hjelp til å dekke, lån, komm.avg. etc. og så setter man en leie som samsvarer til andre utleieboliger, boligens størrelse, standard, om det er umøblert/delvis møblert/fullt møblert osv.

Om jeg vil leie ut, oppgir en pris og gjør deal og så kommer på noe jeg skulle hatt dekket så er det min feil, ikke leiers.

Det er greit hun er ny i gamet, men det skal alikavel ikke gå utover leietager. Da får hun orientere seg godt før hun setter i gang.

Du har også økonomi å gå etter, ting å ta i betraktning etc. Hennes usikkerhet og nybegynnerfeil skal ikke rugge til din situasjon.

-Må jo også nevne at vi ikke har skrevet kontrakt ennå.. Men en muntlig avtale er jo også en avtale..

Vel.. Hun begrunnet det med at oppussingen ble dyrere enn først antatt (nytt bad, alt det elektriske, et ekstra rom, + maling) og at det var banken som hadde tipset henne om de kommunale avgiftene etc..

Har fått prutet ned leien med 300 kr. mnd. og det gikk i orden så og si med en gang.. Det eneste hun sa var at "de beklaget at de var så raske med å gi meg pris, men at de også hadde vært imøtekommene ifohold til mine ønsker.." Jeg spurte egentlig bare om å få male, og om de ville betale malinge (da de hadde lagt på leien første gang..)

Jeg får sette meg ned med henne/de i morgen og snakke seriøst. Kan jo hende de også synes jeg virker "kravstor".. Jeg er bare ute etter å få et så stabilt og ålright hjem for ungene mine som mulig...

Det var noe med måten du ordla deg på i hovedinnlegget som gav et veldig "krevende" inntrykk. Beklager at jeg missforsto deg.

''De utleierne har gjort meg så usikre pga dårlig kommunikasjon, økning i husleie med kr. 1000,- osv at jeg vurderer å holde ut med mannen min til det dukker opp noe annet...''

Jeg kan se for meg mange utleiere som kan være verre å forholde seg til enn en mann man vil flytte fra. Om det ikke er for ille på hjemmefronten kan det nok være klokt å se seg om etter noe annet. Jeg blir ekstremt skeptisk til folk som løper fra det de har avtalt.

Om jeg hadde leid ut, hadde jeg definitivt montert en kjøkkenvifte og insistert på at den ble brukt. Ellers blir det jo matos og fett i alle krinkler og kroker.

mvh

-Må jo også nevne at vi ikke har skrevet kontrakt ennå.. Men en muntlig avtale er jo også en avtale..

Vel.. Hun begrunnet det med at oppussingen ble dyrere enn først antatt (nytt bad, alt det elektriske, et ekstra rom, + maling) og at det var banken som hadde tipset henne om de kommunale avgiftene etc..

Har fått prutet ned leien med 300 kr. mnd. og det gikk i orden så og si med en gang.. Det eneste hun sa var at "de beklaget at de var så raske med å gi meg pris, men at de også hadde vært imøtekommene ifohold til mine ønsker.." Jeg spurte egentlig bare om å få male, og om de ville betale malinge (da de hadde lagt på leien første gang..)

Jeg får sette meg ned med henne/de i morgen og snakke seriøst. Kan jo hende de også synes jeg virker "kravstor".. Jeg er bare ute etter å få et så stabilt og ålright hjem for ungene mine som mulig...

Her er link til standardkontrakt.

Den kan kopieres og redigeres.

http://www.dinside.no/filer_for_nedlasting/dokumenter/Boligleie.doc

mvh

Gjest Har hus selv

Gjør som du sier du, sett deg ned med dem og si at også du er litt ny i gamet, og at også du ønsker en trygg leietid.

Hør i forhold til ting du har ønsker om ol. Kanskje ordner ting seg for deg/dere.

Lykke til.

Annonse

Gjør som du sier du, sett deg ned med dem og si at også du er litt ny i gamet, og at også du ønsker en trygg leietid.

Hør i forhold til ting du har ønsker om ol. Kanskje ordner ting seg for deg/dere.

Lykke til.

Er litt redd for at ho skal hugge hodet av meg nå, og si at jeg bør være fornøyd med 300 i avslag på leien.. og tør nesten ikke spørre om mer..

Er jeg urimelig hvis jeg spør om å få disponere hage og om jeg kan sette opp sandkasse slik at ungene har noe å gjøre ute?

Ville du godtatt sandkasse f.eks.?

Gjest Har hus selv

Er litt redd for at ho skal hugge hodet av meg nå, og si at jeg bør være fornøyd med 300 i avslag på leien.. og tør nesten ikke spørre om mer..

Er jeg urimelig hvis jeg spør om å få disponere hage og om jeg kan sette opp sandkasse slik at ungene har noe å gjøre ute?

Ville du godtatt sandkasse f.eks.?

Vrien den der med forhøyningen av leia. Det blir liksom litt opp til deg det hva du nå "finner deg i".

Har du en mulighet for å få sjekket hva andre utleieenheter ligger på i området der, så får du sett hvordan du ligger an. "finn.no" har kanskje noe i området der.

Du er aldeles ikke urimelig om du spør om å disponere uteareale, det skulle bare mangle spør du meg. Har knappt hørt om en bolig uten.

Jeg hadde aldri motsatt meg en sandkasse. Så lenge handlinger ikke forringer eiendom og hus så er jeg ikke vanskelig å ha med å gjøre. Og når en leier ut til folk med barn så er det en selvfølge at det føler meg diverse pga barna. Det være seg litt mer rot rundt ute til tider, litt mer bråk kanskje, ønske om sandkasse ol, en og annen sykkel i gårdsplassen etc.

Vrien den der med forhøyningen av leia. Det blir liksom litt opp til deg det hva du nå "finner deg i".

Har du en mulighet for å få sjekket hva andre utleieenheter ligger på i området der, så får du sett hvordan du ligger an. "finn.no" har kanskje noe i området der.

Du er aldeles ikke urimelig om du spør om å disponere uteareale, det skulle bare mangle spør du meg. Har knappt hørt om en bolig uten.

Jeg hadde aldri motsatt meg en sandkasse. Så lenge handlinger ikke forringer eiendom og hus så er jeg ikke vanskelig å ha med å gjøre. Og når en leier ut til folk med barn så er det en selvfølge at det føler meg diverse pga barna. Det være seg litt mer rot rundt ute til tider, litt mer bråk kanskje, ønske om sandkasse ol, en og annen sykkel i gårdsplassen etc.

De skal ikke selv bo der, men sønnen skal bo i underetasjen.. Hørte av andre at de skal lage til leil. der.. -Og det har jeg ikke hørt om.. trodde det var leil. der jeg.

Har spurt de om jeg kan får plante litt i hagen tidliger.. Det hun sa da var at "vi har planer for hagen, men fint hvis du bryr deg". -De skal visst ha gravemaskin og planere ut.. har andre fortalt meg..

Det jeg skal leie er en leilighet i et hus. Ei venninne skal leie et helt hus m/ garasje, bodplass i kjeller, et soverom mer, større kjøkken m/oppvaskmaskin, bod oppe og større bad og veranda. Hun skal betale 4500 + strøm..

Andre jeg kjenner leier ut et hus på et småbruk til 4000 + strøm. Her er det to soverom, stort bad og kjøkken med oppv.maskin...

Jeg har hverken oppvaskmaskin, eller mulighet for det eller kjøkkenvifte.. Ikke bodplass (men garasje) og ikke stor hage eller veranda (kan få bruke taket på garasjen, men der er det ikke gelender). I tillegg maler jeg selv. De har jo laget nytt bad da, men det er lite og kun plass til vaskemaskin. Ikke tørkemuligheter.

Det er et så lite leiemarked her, at jeg nesten ikke har noe valg. Vet ikke hvordan jeg skal få ordlagt meg heller, eller få sagt hva "alle" sier i forhold til vifte, standard på leil kontra leie, ang leiekontrakt etc....

Ligger våken pga dette om natta og har det helt jævlig. Skulle ønske jeg hadde sluppet å forholde meg til dette også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...