Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Min samboer og jeg prøver nå å få barn. Vi er i prøverunde nummer 2. Men, min samboer er slik at han liker at ting er i orden først, og er litt stressa med tanken på barn også. Vi er begge i jobb, så det økonomiske er i orden. Men, vi må selge leiligheten og kjøpe ny bil når jeg blir gravid. For begge deler er for smått for en småbarnsfamilie.

Men, det er vel kanskje mer som må være i orden før et barn kommer til verden... Noen som har en liste eller en link jeg kan få? Så kanskje jeg kan berolige han og si at dette ordner seg i løpet av de 9 månedene jeg går gravid. Er jo ikke gravid enda, så har jo mer enn 9 måneder foreløpig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308369-mye-som-m%C3%A5-planlegges/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har mer enn 9 mnd uansett. En baby krever ikke stort - men det kan fort føles trangt med en ettåring.

Dere må ha baby-barnesikring i bilen, mulighet for å ta med vogn (både valg av bil og valg av vogn påvirker denne), stelle- og soveplass til babyen og litt plass til babytøy. Plass på badet er kanskje det behovet som øker tydeligst helt i starten. Det er noen engangsinvesteringer til bilsikring, vogn osv., men veldig lett å få tak i fine ting pent brukt.

Ellers er nok noe av det viktigste at man har jobbet lenge nok til å få fødselspermisjon med lønn, og at det finnes muligheter for barnepass i rimelig nærhet når permisjonen er slutt. Det er DA ungen begynner å koste og kreve (både utstyr og tumlepass), bleier og babyutstyr finansieres greit av barnetrygden.

Ikke tenk på at alt må ordnes alfor lang tid i forveien. Man får erfaringer etter hvert som gjør at man stiller andre krav enn når det er bare teori. Dessuten er det morsomt å kjøpe inn ting når det nærmer seg tiden da det skal brukes.

Gjest Aimabel

Det med bil og bolig kan fint ordnes i løpet av de ni månedene. Men husk at det blir mye jobb på samboeren din fordi du ikke bør bære tungt. Det er veldig slitsomt å flytte og du vet ikke hvordan helsa blir gjennom graviditeten. men det er gjerne i 2.trimester man føler seg mest opplagt sånn generelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...