Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg har fått påvist PCOS. Slanket meg 14 kilo ved hjelp av VKA-kurs, men nå begynner vekten å gå opp igjen. Jeg spiser "normal kost" og røret knapt snacks. Med en 1-åring i huset får jeg nok mosjon...)Samtidig har jeg "pubbis"-kviser i ansiktet og på ryggen, og irriterende stive hår på haka.

Forrige gang jeg var hos gynekolog fikk jeg Primolut for å regulere mensen. Den er nå i gansk ok syklus, det er alt det andre jeg vil ha bort. Jeg fikk også råd om å gå ned i vekt, som jeg som sagt fulgte, og beskjed om at jeg kunne få Glucophag om jeg ikke klarte å redusere vekten på egenhånd. Kan Glucophage ha effekt på vekten nå? Jeg er innstilt på å følge et nytt VKA-kurs for å hjelpe på, men jeg er lei av å måtte være på evig slankekur, og håper at jeg kan slanke meg ned til "idealvekten" og klare å holde den. Det er tydeligvis umulig nå :-(((

Et lite tilleggsspørsmål. Har lest at dette middelet også gis til de som ønsker å bli gravide, noe jeg ikke ønsker. Men tette eggledere skulle vel være god nok prevensjon, eller?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30839-glucophagpcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alexia34

Hei Snø!

Har tatt Glucophage (også kalt Metformin) siden 10/5, grunnet prosjekt på RiT. Før jeg tok medisinen gikk jeg sakte opp i vekt, uansett hva jeg gjorde, mens nå går jeg sakte ned i vekt, OG har fått mindre sultfølelse. Føler meg klarere i hodet og mere opplagt. Hatt pco siden 1995, og plaget med stor mage i mange år. Glucophage er en insulinregulerende medisin. PCO sies nåfortiden komme av insulinforstyrrelser (overproduksjon av insulin) og dermed overvekt av mannlige hormoner. Derfor stor mage, kviser, uønsket hårvekst/tap, men også hjerte/karlidelser og risiko for diabetes2.

Mine målinger viste på insulinresistens: forhøyet C-peptid, men normalt blodsukker og sukkerbelastningsprøve. Derfor har også Metformin vært til hjelp for meg. Jeg prøver bli gravid, men kommer å ta metformin også når jeg ikke ønsker flere barn.

Anbefaler deg oppsøke lege som kan ta forskjellige målinger for å se om du har overproduksjon av insulin, og kanskje du får prøve metformin! Vil varne deg for mageproblemer første 2ukene, men etterpå går det fint!

Ellers kan du se www.vektibalanse.com, der de snakker om insulinresistens, eller du kan bli med i en pco-støttegruppe på yahoo:

http://groups.yahoo.com/group/PCOSsupport

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30839-glucophagpcos/#findComment-122650
Del på andre sider

Hei Snø!

Har tatt Glucophage (også kalt Metformin) siden 10/5, grunnet prosjekt på RiT. Før jeg tok medisinen gikk jeg sakte opp i vekt, uansett hva jeg gjorde, mens nå går jeg sakte ned i vekt, OG har fått mindre sultfølelse. Føler meg klarere i hodet og mere opplagt. Hatt pco siden 1995, og plaget med stor mage i mange år. Glucophage er en insulinregulerende medisin. PCO sies nåfortiden komme av insulinforstyrrelser (overproduksjon av insulin) og dermed overvekt av mannlige hormoner. Derfor stor mage, kviser, uønsket hårvekst/tap, men også hjerte/karlidelser og risiko for diabetes2.

Mine målinger viste på insulinresistens: forhøyet C-peptid, men normalt blodsukker og sukkerbelastningsprøve. Derfor har også Metformin vært til hjelp for meg. Jeg prøver bli gravid, men kommer å ta metformin også når jeg ikke ønsker flere barn.

Anbefaler deg oppsøke lege som kan ta forskjellige målinger for å se om du har overproduksjon av insulin, og kanskje du får prøve metformin! Vil varne deg for mageproblemer første 2ukene, men etterpå går det fint!

Ellers kan du se www.vektibalanse.com, der de snakker om insulinresistens, eller du kan bli med i en pco-støttegruppe på yahoo:

http://groups.yahoo.com/group/PCOSsupport

Lykke til!

Tusen takk for svaret!!!

Skal til legen min i dag og høre. Håper virkelig Glucophag kan hjelpe meg, det er deprimerende med vektøkninger og kviser!!

Håper du lykkes med å bli gravid :-) Selv ble jeg mamma til ei lita tulle fra Colombia for 1 år siden, så det å bli gravid er ikke lengre et mål eller ønske her i gården. Å gå ned noen kilo samt bli kvitt kvisene, derimot.... Er lei av å se ut som en smålubben tenåring med pubbis-kviser i en alder av 28 år :-((

Jeg var tidligere med i støttegruppen, så kanmskje jeg skal melde meg inn igjen? Er det stor aktivitet nå?

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30839-glucophagpcos/#findComment-122718
Del på andre sider

Tusen takk for svaret!!!

Skal til legen min i dag og høre. Håper virkelig Glucophag kan hjelpe meg, det er deprimerende med vektøkninger og kviser!!

Håper du lykkes med å bli gravid :-) Selv ble jeg mamma til ei lita tulle fra Colombia for 1 år siden, så det å bli gravid er ikke lengre et mål eller ønske her i gården. Å gå ned noen kilo samt bli kvitt kvisene, derimot.... Er lei av å se ut som en smålubben tenåring med pubbis-kviser i en alder av 28 år :-((

Jeg var tidligere med i støttegruppen, så kanmskje jeg skal melde meg inn igjen? Er det stor aktivitet nå?

Beste hilsen fra

Hei Snø!

Vi er rundt 30-40stk som er med i støttegruppen, enten aktivt eller passivt. Det er flere innlegg daglig, med stor rekord nå i juni. Vi er opptatt av alt pco-relatert: cyklus og EL, medisiner, diett og matvaner, hårvekst, laparoskopi, for å nevne noe.

Vi spør hverandre mye, men er også ute på nettet for å finne svar eller relevante artikler/nyheter.

Håper du herved får litt lyst å ta en tur innom igjen?

Så fint at Metformin allerede er foreslått av legen din, mitt inntrykk er at det ikke alltid er så opplyst om Met. ved PCO.

Vil til slutt gratulere dere med jenta!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30839-glucophagpcos/#findComment-122830
Del på andre sider

Tusen takk for svaret!!!

Beste hilsen fra

Hei Snø!

Vi er rundt 30-40stk som er med i støttegruppen, enten aktivt eller passivt. Det er flere innlegg daglig, med stor rekord nå i juni. Vi er opptatt av alt pco-relatert: cyklus og EL, medisiner, diett og matvaner, hårvekst, laparoskopi, for å nevne noe.

Vi spør hverandre mye, men er også ute på nettet for å finne svar eller relevante artikler/nyheter.

Håper du herved får litt lyst å ta en tur innom igjen?

Så fint at Metformin allerede er foreslått av legen din, mitt inntrykk er at det ikke alltid er så opplyst om Met. ved PCO.

Vil til slutt gratulere dere med jenta!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30839-glucophagpcos/#findComment-122831
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Glucophage kan hjelpe til å redusere vekten hos noen, men det er ikke et slankemiddel. Har du fått barn ved prøverør? Hvis ikke kan du jo bli gravid igjen, hvis du får reglemessig eggløsning og menstruasjoner. P-pille er et middel ved PCIOS, spesielt Diane.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30839-glucophagpcos/#findComment-123009
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...