Gå til innhold

Arrdannelse (keloid)

Anbefalte innlegg

Gjest Otto 28

Heisann! Jeg er en 28 år gammel mann som sliter med arrdannelse. I mine barneår fjernet jeg en føflekk på ryggen og fikk et stort arr. Dette har jeg forsåvidt levd greit med og innfunnet meg med. Men for 3-4 år siden så begynte jeg plutselig å utvikle en klump like under øvre del av brystbenet. I begynnelsen var klumpen på størrelse med et myggstikk, men den har siden vokst seg større og er nå ca 25 mm ganger 10 mm. For ca 6 måneder siden var jeg med en hudlege som tok en vevsprøve. Svaret var at jeg har et hyperplastisk preget arrvev. På grunn av arrdannelsen på ryggen fra barneårene ble jeg frarådet å gjøre kirurgiske inngrep. Jeg ble i steden anbefalt å bruke mepiform plaster i 3-6 måneder og håpe på at det kunne hjelpe på arret (fikk vel egentlig beskjed om at dette var det eneste jeg kunne gjøre). Arret har sluttet å klø, men det har ikke blitt mindre (jeg er faktisk usikker på om det har sluttet å vokse). Ettersom dette nye arret befinner seg såpass langt opp på brystbenet er det synlig når jeg f.eks har på meg skjorter hvor øverste knapp ikke er kneppet igjen. Dette plager meg litt og jeg har vanskelig for å slå meg til ro med at det ikke er noe å gjøre. Satt på spissen og flåsete sagt så tror jeg at Tom Cruise eller David Beckham ville ha fått gjort noe med et slikt problem:-) Så mitt spørsmål til deg blir: Finnes det noe jeg kan gjøre? Hvis ikke i Norge, i utlandet? På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308390-arrdannelse-keloid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det du beskriver er en ganske typisk lokalisasjon for klumpete ("hypertrofisk") arr eller ”keloid” . Keloid kan starte mer eller mindre spontant , mens et hypertrofisk arr kommer med ekstra bindevevsdannelse, kløe og rødhet der man har skåret i huden eller hatt infeksjon/ traume evt flere av disse faktorer samtidig. Størst risiko er det over øvre del av brystbenet og på skuldrene. Det er relativt vanlig med slike arr på skulder /overarm etter bcg vaksine. Man må først og fremst ikke be om eller si ja takk til å få fjernet disse klumpete arrene kirurgisk, det kan resultere i et enda mye større og vanskeligere håndterbart arr. Mepiform kan forsøkes med litt effekt, jo tidligere man starter desto bedre, dessuten benyttes kortisoninjeksjoner evt med gjentakelser. Injeksjonen må settes direkte i den klumpete delen arret av lege som har erfaring med dette, dessuten kan karlaser også hjelpe litt . Risiko med kortisonsprøyte kan være at man får for mye effekt og at det derfor blir et søkk der i stedet, så viktig å gå gradvis frem, med nye behandling tidligst etter 4-5 uker. Det er samme type behandling som utføres i USA og andre deler av verden. Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308390-arrdannelse-keloid/#findComment-2512804
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...