Gå til innhold

Hva er kjærligheten verdt?

Anbefalte innlegg

Gjest confused by love

Er kjærligheten til en person verdt risikoen for å miste personen?

Jeg er uhelbredelig forelsket i ei jente, og ønsker å gjøre det klart for henne - men risikoen for at hun da må droppe meg er tilstede. Poenget er at hun tidligere har ytret at hun har følelser for meg.. Jeg har vært forelska i henne i lang tid, uten å egentlig innse det selv, og vi er utrolig gode venner..

Men så har hun type da. Og de er forlovet... La meg bare få spesifisere at fra et objektivt synspunkt virker hun absolutt ikke klar til å gifte seg, basert på måten hun beskriver det (hun har bl.a. sagt hun ikke er klar, men håper hun blir det i tide)

Så risikoen er jo at jeg gjør det klart hvor sterkt jeg føler for henne, og hun da føler at hun ikke klarer å ha meg som en aktiv del i livet sitt, og må trekke seg litt eller helt tilbake. Kanskje for å beskytte seg selv mot egne følelser, jeg vet ikke..

Men spørsmålet består: Hvis jeg elsker henne, og har lyst å dele resten av livet med henne - er det da verdt risikoen for å miste henne som venn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308417-hva-er-kj%C3%A6rligheten-verdt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Aimabel

Det må jo være vanskelig å være venn med ei som du er så forelska i ? Vil du klare det da? Hvis ikke så er det jo like greit å fortelle henne det, og så ta sjansen. det der er det vel bare du som kan kjenne på. men jeg synes kanskje det hadde vært lurt av deg om du hadde sagt det litt før....Ikke vent til bryllupsdagen da ihvertfall.

Gjest Ulvinnen

Er hun nyforlovet, og når de gjorde det, så fant du ut at du elsker henne?

På meg så virker det som om du oppdaget at du har følelser for henne, fordi hun ikke lenger er tilgjengelig, og dermed blir mye mer spennende. (Har sett noen sånne tilfeller.)

Hva skjer hvis du erklærer henne din kjærlighet, hun bryter med forloveden og blir sammen med deg? Er hun da fortsatt like spennende, eller finner du da ut at det likevel bare er vennskap mellom dere?

Gjest Elextra

På meg så virker det som om du oppdaget at du har følelser for henne, fordi hun ikke lenger er tilgjengelig, og dermed blir mye mer spennende. (Har sett noen sånne tilfeller.)

Hva skjer hvis du erklærer henne din kjærlighet, hun bryter med forloveden og blir sammen med deg? Er hun da fortsatt like spennende, eller finner du da ut at det likevel bare er vennskap mellom dere?

Godt poeng.

Gjest confused by love

Neida, det var ikke da jeg oppdaget det - har vært forelska i henne i over to år, og følelsen har blitt sterkere og sterkere. For halvannet år siden ble de sammen, så det er ikke nytt. Vi har beholdt et godt vennskap, og hun har flere ganger sagt hun har hatt følelser for meg i denne perioden. Hun sier enda at det er trist vi aldri får forsøkt hvordan det er å være kjærester.

De forlova seg for et par måneder siden, men følelsene var der før det skjedde...

Er forresten 24 år, ikke en typisk umoden 18-åring som er ute etter å ødelegge et godt forhold...

Gjest Ulvinnen

Neida, det var ikke da jeg oppdaget det - har vært forelska i henne i over to år, og følelsen har blitt sterkere og sterkere. For halvannet år siden ble de sammen, så det er ikke nytt. Vi har beholdt et godt vennskap, og hun har flere ganger sagt hun har hatt følelser for meg i denne perioden. Hun sier enda at det er trist vi aldri får forsøkt hvordan det er å være kjærester.

De forlova seg for et par måneder siden, men følelsene var der før det skjedde...

Er forresten 24 år, ikke en typisk umoden 18-åring som er ute etter å ødelegge et godt forhold...

Ok, da skal jeg gå ut i fra at følelsene dine er ekte, og ikke bare et utslag av spenning.

Om du vil miste henne som venn ved å fortelle om følelsene dine, kommer nok mye an på hvordan du fremlegger det. Om du legger press på henne eller ikke. Hvis du ber henne velge mellom deg og forloveden, så er faren stor for at hun dumper deg.

Men bare å vite at du har følelser for henne, kan være noe som kan berike henne. Det er alltid godt å føle seg populær, så sant man ikke blir skviset opp i et hjørne :-)

Det at hun syns det er synd at dere ikke har fått prøvd å være kjærester, trenger ikke å bety mer enn det. Altså, det trenger ikke å bety at hun er mer glad i deg enn i forloveden. Jeg har også noen ganger tenkt at det var synd jeg ikke møtte noen flotte menn før jeg giftet meg med min mann, men jeg har aldri ønsket å skille meg. Det er fullt mulig å være betatt av andre samtidig som man elsker den man er sammen med.

At hun sier at hun håper hun blir klar til å gifte seg før bryllupet: Det er helt normalt å ha bryllupsnerver, det er tross alt et stort steg man skal ta.

Så konklusjonen min er: Om du forteller henne dine følelser på en forsiktig og pen måte, så trenger du hverken vinne eller tape stort på det.

Annonse

Gjest confused by love

jah. hun er forlåvet! og du skal si du er interessert i henne? det er slemmt.

tenk på hun du, og ikke si det. sjansen din har gått...

Beklager at jeg sier det, men det merkes at du er litt yngre..

Ja, hun er forlovet, og ja - jeg burde vært kjappere. Men - dersom jeg klarer å ødelegge noe for dem ved å fortelle dem om mine følelser, så har kanskje ikke forholdet deres den beste grobunnen i utgangspunktet.

Jeg forventer ikke at noe skal utvikle seg ut av at jeg forteller henne det, og hadde jeg fått inntrykk fra henne om at hun var lykkelig og klar for dette, og virkelig virkelig gledet seg, hadde jeg holdt det for meg selv. Men så lenge hun ikke gir inntrykk av dette, føler jeg det ikke er galt av meg å snakke ut med henne...

Gjest Thea89

Beklager at jeg sier det, men det merkes at du er litt yngre..

Ja, hun er forlovet, og ja - jeg burde vært kjappere. Men - dersom jeg klarer å ødelegge noe for dem ved å fortelle dem om mine følelser, så har kanskje ikke forholdet deres den beste grobunnen i utgangspunktet.

Jeg forventer ikke at noe skal utvikle seg ut av at jeg forteller henne det, og hadde jeg fått inntrykk fra henne om at hun var lykkelig og klar for dette, og virkelig virkelig gledet seg, hadde jeg holdt det for meg selv. Men så lenge hun ikke gir inntrykk av dette, føler jeg det ikke er galt av meg å snakke ut med henne...

jeg er bare 5 år yngre enn deg da:)

jeg hadde kanskje gjort det som du tenker på, men da hadde

jeg tenkt godt gjennom det iallefall. om hun velger å gå fra forloveden

sin for deg, må du være sikker på at det blir dere, og at det ikke

er for at du bare vil ha det litt gøy da.

men, good luck:)

Gjest confused by love

jeg er bare 5 år yngre enn deg da:)

jeg hadde kanskje gjort det som du tenker på, men da hadde

jeg tenkt godt gjennom det iallefall. om hun velger å gå fra forloveden

sin for deg, må du være sikker på at det blir dere, og at det ikke

er for at du bare vil ha det litt gøy da.

men, good luck:)

Vil ikke gjøre dette til en diskusjon om alder og modenhet, beklager - det var et sleivspark.

Poenget er ikke bare at jeg vil ha henne, men at det er så utrolig mye hun sier og skriver som gir inntrykk av at hun har overbevist seg selv om at hun gjør det rette, selv om hun ikke nødvendigvis gjør det. Jeg kunne gått i dybden om dette, men føler det blir feil å sitere henne mer enn jeg har gjort.

Som en venn alene hadde jeg rådet henne til å iallefall vente et år, så hun fikk tid til å bli klar - og så de fikk muligheten til å bli bedre kjent (de har vært sammen halvannet år - og han har vært bortreist mesteparten av det siste året).

Det er liksom ikke bare bare når hun forteller meg, etter en hel dag sammen, at hun noen dager bare blir trist av å være med ham. Gleder seg til han kommer, men er trist etter han går - ikke fordi han går, men pga at han virker så lite interessert mens han er der.

Det er MASSE ting, som gjør at jeg i utgangspunktet først og fremst ønsker at hun skal bruke litt tid på å tenke seg mer om, og ikke gjøre det bare fordi det føles riktig og romantisk...

Gjest Thea89

Vil ikke gjøre dette til en diskusjon om alder og modenhet, beklager - det var et sleivspark.

Poenget er ikke bare at jeg vil ha henne, men at det er så utrolig mye hun sier og skriver som gir inntrykk av at hun har overbevist seg selv om at hun gjør det rette, selv om hun ikke nødvendigvis gjør det. Jeg kunne gått i dybden om dette, men føler det blir feil å sitere henne mer enn jeg har gjort.

Som en venn alene hadde jeg rådet henne til å iallefall vente et år, så hun fikk tid til å bli klar - og så de fikk muligheten til å bli bedre kjent (de har vært sammen halvannet år - og han har vært bortreist mesteparten av det siste året).

Det er liksom ikke bare bare når hun forteller meg, etter en hel dag sammen, at hun noen dager bare blir trist av å være med ham. Gleder seg til han kommer, men er trist etter han går - ikke fordi han går, men pga at han virker så lite interessert mens han er der.

Det er MASSE ting, som gjør at jeg i utgangspunktet først og fremst ønsker at hun skal bruke litt tid på å tenke seg mer om, og ikke gjøre det bare fordi det føles riktig og romantisk...

bare slapp av, ble absolutt ikke fornærmet:)

men kan du ikke si det du skrev her til henne da?

prøv å være en venn i første omgang, og hør hva hun svarer på

at det virker som hun forhaster seg, osv?

Gjest confused by love

Jeg mener du bør si det.

Selv har jeg det enda vanskeligere enn deg - jeg er forelsket i min beste kamerat, og han er gift med venninnen min. Jeg har kjent ham i flere år, så følelsene er sterke og ekte.

Oi, du har møtt en utfordring der ja..

Håper virkelig du klarer å komme over ham - sånn jeg ser det har du i din situasjon ingen mulighet til å bli hans, og samtidig beholde henne som venninne :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...